Galoppfattning

M

Moppe

Vad har ni andra för komando när hästen ska fatta galopp. Jag har nu kommit så långt i hästens utbildning att det är dags att lära den detta.

Samma som vid longering: gör en liten förhållning, säger "GA-lopp" med energisk röst och ger en anings eftergift, eventuellt understött med en smackning och att jag snuddar med pisken vid däckeln ungefär.

:)

Halvhalt och sedan ett glatt JA! inte ett långt jaaa utan ett glatt jjjja! Det fattar mina på på en gång oavsett framför vagn eller longering(småpållarna när barnen rider)

använder mig av galopp..+ en smackning ev lite stöd med pisken bakom däckeln

När jag körde på en ridskola (hade speciella körlektioner varannan vecka) fick jag lära mig att hästarna började galoppera om man visslade. Inte visslade melodier, men korta "stötar". På alla de hästarna funkade de bra...

Jag hade samma kommando som welsh, En halvhalt och sedan ett
snabbt JA! Funkade jättebra när man longerade barnen ochså:)

Ett glatt "galopp", sen lägger jag spöet mot den sida som jag vill att hon ska fatt med, eller ja, höger eller vänster. Det är lite mer problematsikt dock. Hon är alledeles för snabb på att fatta så hgon lyssnar inte riktigt tyvärr. Jobb kvar på sånt.

Smart det där med spöet - det ska jag testa! Jag brukar ställa åt det håll jag vill ha galoppen, och då brukar det bli den galoppen.
:)

Jag brukar oxå använda mig av ordet galopp och försöker ställa honom lätt åt tex höger om jag vill ha höger galopp. Men det fungerar inte alltid.
Jag kör min häst bara för att han ska få omväxlande träning så jag är inte så "hemma" på körningen. Brukar De/Ni som kör mycket tänka på vilken galopp hästen tar eller får den ta vilken som helst?
Jag är noga att min Pålle fattar rätt galopp men som i tidigare inlägg så är han också lite för snabb ibland och fattar galopp innan jag hinner säga g!!

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
595
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 732
Senast: Freazer
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
341
Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
436

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka