Galoppfattning -rätt el. fel?

E

Emina

Låt säga att vi rider i vänster varv och ska fatta vänster galopp. Några säger att - låt ytterskänkeln ligga kvar i "normalt" läge och flytta fram innerskänkeln en aning. En del säger att - låt innerskänkeln ligga kvar i "normalt" läge och flytta bak ytterskänkeln en aning. Hur har ni lärt er, och vilket är rätt eller fel?

Sv: Galoppfattning -rätt el. fel?

Emina skrev:
Låt säga att vi rider i vänster varv och ska fatta vänster galopp. Några säger att - låt ytterskänkeln ligga kvar i "normalt" läge och flytta fram innerskänkeln en aning. En del säger att - låt innerskänkeln ligga kvar i "normalt" läge och flytta bak ytterskänkeln en aning. Hur har ni lärt er, och vilket är rätt eller fel?

Vid normal galoppfattning är det innerskänkeln som ska fram en aning och fatta galoppen, ytter skänkel ska vara kvar vid normalläge.

Senare när man kommit så långt i ridningen att man arbetar med galoppombyten, det är DÅ man "anger" galoppfattning med ytterskänkeln något bakom normalläge.

Det är i alla fall så jag har fått lära mig. Men ska jag erkänna, så kan jag lika ofta fatta galoppen med ytterskänkeln. Den hjälpen känns liksom mer "osynlig". :smirk:

Jag har fått lära mig att anledningen till att du inte ska fatta för ytter skänklen, för att det är lättare att få en sned fattning. Häste kan lätt börja skjuta ut baken.

Mvh Camilla

Hmm.. jag fattar inte riktigt galoppen..

:rofl: Där var jag rolig! :D

Jag fattar galopp med hjälp av höfterna och sittbenen..
Vid Höger galfattn-skjuter fram hö höft använder("sitter till" med) hö sittben ev drar tillbaks ytter skänkel Aningen. Kan även dra tillbaka ytter axel(vrida överlivet ngt utåt), i detta fall vänster. Då man mera atomatiskt skjuter fram höften.

hej! jag har ingen anining om vad som är rätt, men jag brukar flytta fram innerskänkeln lite och dra tillaka ytterskänkeln lite

När jag lärde mig galoppskänkel fick jag såklart lära mig att dra bak ytterskänkel och fram innerskänkel... men nu när jag ridit i flera år och lärt mig rida med mindre hjälper så skjuter jag bara fram det inre sittbenet och då fattar min häst galopp...

ytter bak. på ridskolan lärde man ju sig inner fram iaf. men ytter bak funkar bäst för mej,

Jag fattar galopp genom att föra fram inner höft och lyfta upp ytter sittben lite, för att ge plats åt hästens ytter bakben. Och så lägger jag till ytter skänkel lite längre bak. Min häst har haft lite svårt med att fatta galopp och galoppera. Men nu har det lossnat och jag håller på att gradvis minska hjälperna.

Jag gör/tänker som du..

Att jag skriver tänker beror på att när man sitter på en högt skolad häst så brukar det ju räcka med att man tänker händelseförloppet som du ovan beskrev så bra :)

Senast ändrad:

inget av det är fel.

i princip kan man ju lära hästen att fatta galopp när man drar den i öronen.........så lite beror de ju på va hästen förstår bäst åxå......

btw......jag brukar fatta för endast sätet....funkar bra på min häst som e lite laddad för tillfället.........

Jag flyttar fram innerskänkeln.

Först ger jag plats åt ytter bak så att han tar i lite med det. Sedan, när hästen tar i, flyttar jag fram inner så att hans inner fram vill fram lite.
= fattningen fullbordad.

Om man flyttar bak ytterskänkeln så skulle ju det bli fel om man ser till hästens rörelsemönster. För då ber du ju hästen om att inte ta fram ytter bak, vilket den ska göra i en fattning.
Båda sätten fungerar ju dock, tydligen. mest en tanke...

Jag flyttar ytterskänkeln bak liite , och innerskänkeln framåt.
Men det är ju också tydliga hjälper , alla behöver ju inte sånna.

Fast egentligen är det innerskänkeln som gör bytet, det är bara det att det blir den nya ytterskänkeln.

När hästen kan hjälperna så flyttar jag bak höger ben för vänster galopp och tvärtom...

Jag fattar alltid för innerhöft eller innerskänkeln då. Skulle aldrig få för mig att fatta för ytter, dels för att det finns risk att bakdelen svänger in lite och det syns extremt mycket när du gör en fattning på medellinjen mot domaren = dåligt betyg.

Dels för att när hästen gör trav/ galoppslutor använder man sig av ytterskänkeln risken är stor att hästen missuppfattar hjälpen som en galoppfattning speciellt i travslutan på diagonalen om den är van att fatta galopp för ytterskänkeln. Så aldrig aldrig aldrig galopp för ytterskänkeln.

Det finns inte en enda dressyrryttare av högre klass som ens skulle få för sig att fatta galopp för ytterskänkeln eftersom det skapar förvirring senare i utbildningen mot svårare rörelser. Det underlättar att göra det logiskt för hästen och rätt från början.

Senast ändrad av en moderator:

Jag personligen tror inte att det generellt finns vare sig rätt eller fel. Det handlar väldigt mycket om häst och ryttare.
Jag fick lära mig att fatta galopp med hjälperna fram med inner bak med ytter. Detta ställde till problem för mig eftersom jag alltid tappade balansen i fattningen så det blev lite hur som helst. För några år sedan så red jag för en tränare som lärde ut på ett annat sätt. Han sa att galopp fattar man för ytter skänkel och ytter sittben. Man för bak ytter skänkel samtidigt som man sitter till på ytter sittben. På ovana hästar kan man dessutom lyfta innertygel för att höja upp innerbog. Först fattade jag ingenting det verkade ju helt bakvänt men sen upptäckte jag att det fungerade mycket bättre för mig då jag kunde hålla balansen i fattningen. Det där med att sitta till på yttersittben var för att "trycka" in ytterbak under hästen och samtidigt lyfta upp inner fram.
Idag vet jag inte riktigt hur jag fattar galopp, jag vet att jag fattar för ytter skänkel men jag har ingen aning om på vilket sittben jag sitter. Jag vet att jag måste sitta på något speciellt sätt eftersom jag aldrig har problem med att hon fattar galopp istället för att göra en annan rörelse typ sluta eller skänkelvikning, detta hade jag alltid problem med när jag fattade galopp på det första sättet jag lärde mig.

Håller med. Fatta för ytter fungerar bättre för mig. Jag sitter kvar i sadeln då. Fattar jag för inner har jag lätt att krypa ihop och luta mig fram och då brukar det inte bli bra.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 401
Senast: Roxy
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 140
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 935
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama