Galoppfattning på galopphäst?

lis

Trådstartare
Har en 5åring på foder som ej blivit riden mer än ut i skogen och lufsat någon gång ibland sen galoppkarriären. Hon slutade sin karriär när hon var 3år. Nu har jag börjat träna grunderna inom dressyren och hon är mkt lättlärd vilket jag fått uppfattningen om att alla fullblod som jag ridit är:). Till saken: När jag ska be henne om galopp så kastar hon sig in i galoppen ibland och ibland är det hur lungt som helst. Dom gånger som det funkar bäst så tycker jag att jag knappt ger någon galoppskänkel alls,vilket genast får mej att tänka att jag är alldeles för tydlig de gånger hon hoppar in i galoppen. När ni *tränar* era hästar på banan eller utanför använder ni överhuvudtaget galoppskänkel eller hur gör ni? Har ni några bra tips så emottages de tacksamt;)

Sv: Galoppfattning på galopphäst?

Galopphästar rids mycket med vikthjälper. Man behäver som regel inte använda sig av så mycket "ridhäst fattning" om man vill fatta galopp med mera. Utan en lätt hand och stadig sits där man flyttar vikten beroende på vad man skall göra, tempoväxling och sidvärtsrörelser får hästen att vara extra uppmärksam. Dessutom håller det hästens huvud igång. Mycket skrittövningar är också bra, har du tillgång till skog och mark är det ett stort plus. Lycka till :)

Du kanske är lite mäktig i dina hjälpar. Många galopphästar rids aldrig med långa läder och en galoppskänkel kan vara en ny och upphetsande upplevelse.
Det kan räcka blott att ge den lite tygel och putta igång den med sätet, ungefär som vid en halvhalt.

Tack för era svar:) Då var det precis som jag trodde:idea: Jag ska prova att bara använda vikthjälper och försöka att "trycka"igång henne i galopp. Jag är helt säker på att det kommer funka. Tack än en gång för era svar:bow:
Så här ser hon ut:
27636769.jpg

Så här ser mitt egna fullblod ut:
27636868.jpg

vad fina dom är =) Lycka till med galoppen.

Dom flesta galoppörer vet var dom ska börja galoppera så i allmänhet är det bara att lätta lite med ändan och se till att dom inte drar i väg för fort.:angel:

Sen använder man vikten lite för att få dom i rätt galopp men många får börja på det ben dom vill.

Tänkte knycka tråden lite här. jag har ett fullblod ( fd. galoppör) som nu varit utlånad en längre tid. När jag nu fick hem henne har hon helt " glömt" bort hur man fattar galopp och vill helst inte galoppera.. har tagit ut en kiropraktor och en massör men ingen hittar något fel. Någon som har tips om vad jag ska hitta på?

Vill hästen aldrig galoppera, inte heller vid tömkörning/longering:confused:
Då är det nog något fel som behöver utredas.

Men är det fattningarna under ryttare så

1. prata med fodervärden hur den har gjort?

2 får du kanske börja om från början. Hur gjorde du förrut? Har du själv utbildat hästen? Vet den vad du vill?

jag har både ridit hästen i galopp för "hundra år sedan" :angel: När hon gixk på banan. Sedan köpte jag henne för några år sedan när hon varit såld till en annan tjej under ett års tid. Det har aldrig varot några som helst problem tidigare varken när hon gick som galoppör eller i "vanlig" ridning.
Fodervärden säger att hon börjat krångla med det och lastträning på senaste tiden?
Det konstiga är att om det var något den här lilltjejen kunde så var det att fatta rätt galopp med minimala hjälper och lastar sig själv. Så jag börjar verkligen undra vad som hänt. När hon springer i hagen galopperar hon ju för fullt och även vid longering och tömkörning...
Massören konstaterade en viss spänning vid manken så det är möjligt att det beror på det.
Känns bara lite märkligt att ha en f.d. galoppör som plötsligt inte "kan" galoppera :grin:

jag har både ridit hästen i galopp för "hundra år sedan" :angel: När hon gixk på banan. Sedan köpte jag henne för några år sedan när hon varit såld till en annan tjej under ett års tid. Det har aldrig varot några som helst problem tidigare varken när hon gick som galoppör eller i "vanlig" ridning.
Fodervärden säger att hon börjat krångla med det och lastträning på senaste tiden?
Det konstiga är att om det var något den här lilltjejen kunde så var det att fatta rätt galopp med minimala hjälper och lastar sig själv. Så jag börjar verkligen undra vad som hänt. När hon springer i hagen galopperar hon ju för fullt och även vid longering och tömkörning...
Massören konstaterade en viss spänning vid manken så det är möjligt att det beror på det.
Känns bara lite märkligt att ha en f.d. galoppör som plötsligt inte "kan" galoppera :grin:

Låter inget bra.:(

Jag skulle gissa på något av detta:

- att sadeln inte passar, som sush säger
- fodervärden har klantat till fattningarna så att de har blivit en "grej" för hästen dvs något som den förknippar med tjafs och obehag - liksom ev lastning då också(fullblod är ju känsliga djur)
- att den har ont under ryttare (eller kanske annars också, men "glömmer" det lite i hagen där den inte bär ryttare. Ryggen, bakdel, eller likn.

Om du rider rakt fram ute, kan du inte heller då få den i galopp:confused: Är det bara på ridbanan? Bara utomhus låta den mjukt falla in i galopp? Utan att du gör något egentligen:confused: PÅ en äng eller bra galoppsträcka borde det inte vara ett problem, går det inte ens där är det ju något riktigt fel.

OM det går så prova ur den galoppen att korta o länga och jobba lite för att se om det kärvar för hästen nånstans:confused:

Och som sagt prova med annan sadel först kanske om du inte redan gjort det?

Låter inget bra.:(

Jag skulle gissa på något av detta:

- att sadeln inte passar, som sush säger
- fodervärden har klantat till fattningarna så att de har blivit en "grej" för hästen dvs något som den förknippar med tjafs och obehag - liksom ev lastning då också(fullblod är ju känsliga djur)
- att den har ont under ryttare (eller kanske annars också, men "glömmer" det lite i hagen där den inte bär ryttare. Ryggen, bakdel, eller likn.

Om du rider rakt fram ute, kan du inte heller då få den i galopp:confused: Är det bara på ridbanan? Bara utomhus låta den mjukt falla in i galopp? Utan att du gör något egentligen:confused: PÅ en äng eller bra galoppsträcka borde det inte vara ett problem, går det inte ens där är det ju något riktigt fel.

OM det går så prova ur den galoppen att korta o länga och jobba lite för att se om det kärvar för hästen nånstans:confused:

Och som sagt prova med annan sadel först kanske om du inte redan gjort det?

Det går bättre ute så troligtvis har fodervärden "klantat" till sig med fattningarna så något obehag har uppkommit. Jag har ridit henne med en padd under sadeln tidigare något som fodervärden tydligen helt tagit bort. Detta har gjort att sadeln har kunnat glida bakåt på ett annat sätt och inte legat bra på henne. De tror jag kan vara en bidragande orsak til att det har stört henne i hennes rörelsemönster. Kan ju även vara så att känslan att "nu komme det göra ont" finns kvar i hennes tankar och därför är hon ovillig till det hela. Jag har testat med en annan sadel och även bett en sadelprovare komma ut som konstterade att sadeln låg perfekt på henne. men rekomenderade att fortsätta använda padden framförallt vid hoppning och liknande då det kan "knipa" i ryggen på henne annars?
Vet inte riktigt men som "gammal" galoppryttare använder jag gärna en pad under sadeln. Vilket har passat henne bra.

Jag märker ingenting vid tempoväxlingar ute utan har hon väl börjat galoppera är det inget problem oavsett hastighet, form mm.

Har jag tur är det bara något med fattningarna men självklart blir man orolig :confused:

Tack för alla tips och råd!

Även som ridhäst så behöver man ju bara tänka galopp nästan på ett fullblod (som du nog vet) och därför kan det nog också lätt trassla till sej om ryttaren gör för mycket. Det blir en "grej" som sätter sej i huvudet för båda.

Om du bara vet att sadeln ligger bra och inte stör så låt det ta sin tid och prova att säga "galopp" när du fattar ute eller vid tömkörning. Om du inte redan gör det:idea: Så kan hon det kommandot, går på ett par fattningar, dom är ju smarta.
Sen på ridbanan, så ur trav, tänk liten aning öppna, så hamnar ni rätt, säg "galopp" och bara för fram din innerhöft en aning som att du själv "rider in i galoppen" inget mer, och fattar hon så beröm massor:bow: Gör gärna fattningen efter att ha vänt över ridbanan eller gått på en stor volt och fatta några meter innan väggen/staketet, det hjälper till att hästen fattar rätt galopp.

Tänk också på att du själv sitter rakt över hästen och inte har din vikt förlagd på ett sätt som motverkar fattningen:idea: Samt har kontakt på yttertygeln.

Hoppas det bara är lite "hjärnspöken" som gäller jsut fattningar.

Senast ändrad av en moderator:

Tack för tipsen. Gör redan mycket av det du skrev men tål att upprepas. Vi får jobba på så får vi hoppas att vi kommer till rätta med problemet :)
Hon är en extremt lättlärd och känslig madame så därför tror jag att man lätt kan "förstöra" henne om man har lite okunskap. (förstå mig rätt).
Vi kämpar på så får vi hoppas att det löser sig. tack för att ni tog er tid!

Liknande trådar

S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 576
Senast: Tinuri
·
Träning Min pålle har stått i box i 1 månad nu efter att ha skadat inre hovleden ordetligt. Han får gå i sjukhage som är kanske 3 boxar stor...
Svar
6
· Visningar
985
Senast: sasucatu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka