Galopperande travare

Blackberry

Trådstartare
Hejsan! Nu startar jag en ny tråd för att jag verkligen behöver hjälp med min travare som galopperar för ofta!:crazy: Han är lite bakrädd och kan galoppera när attackerna kommer, men även när han ligger helt ostörd i ledningen!
Behöver verkligen alla tipps på bett och övrig utrustning som kan hjälpa att få ner honom när galoppen kommer. Eller ännu bättre undvika den:D
Har provat:
Pessoabett
cresendobett
Boots
Gamacher .... (har säkert glömt nåt)
Vad gör ni travtränare när hästen flyger i galopp utan att annonsera någonting? Han är en otroligt snabb kille som har sitt nuvarande rekord med dubbla galopper:( Han har mycket kvar att ge och de gånger han inte galopperat blev det seger:D
Öppen för alla tips och förslag!!

Sv: Galopperande travare

Jättesvårt att säga när man inte sett/kört hästen. Ta hjälp av en duktig tränare som kan hjälpa er är mitt tips.

går han heldövad? om inte kan ni ju prova det.

min häst (varmblod) som även han galopperar när hästar kommer fort bakifrån blir tryggare när han slipper höra dom andra.

vad går han med för huvudlag?

men det är som sagt svårt att komma med bra förslag när man inte sett hästen.

/ linn

går han heldövad? om inte kan ni ju prova det.

min häst (varmblod) som även han galopperar när hästar kommer fort bakifrån blir tryggare när han slipper höra dom andra.

vad går han med för huvudlag?

men det är som sagt svårt att komma med bra förslag när man inte sett hästen.

/ linn

Han går med vanligt öppet huvudlag och käk(om det stavas så) Han blir bara dövad med tussar...
Har provat med helstängt, men då blev han för het i provstarten :crazy: men det var dock ett år sedan jag provade det...
De kuskar som kört honom har alla kommit med olika tips. höj käken, spärrgrimma, tyngre utrustning osv.

Senast ändrad:

Vårat kbl gör lika, speciellt det är lite trångt och kuskarna börjar gasta runt omkring.

Vi har halvstängt huvudlag + bomull och huva med gummiöron. Har hjälpt en hel del. Vår kusk kör med dubbla huvor på sin som också är lite känslig. :)

Forutsatt att hasten ar helt genomgangen av veterinar kan man anta att hasten galopperar pga de andra hastarna.
Hur ar han nar han gar bak i faltet och far lov att avancera?
Nar galopperar han. Kor han ner huvudet? Kor han upp huvudet? Slar han? Lagger han in steg i traven innan han galopperar? Lagger han in steg aven nar han travar? Vilken skillnad har de olika andringarna gjort?
En hast som ar radd for de andra bor kunna se dem komma sa den inte overaskas. Om inte oppet huvudlag fungerar skulle jag prova nagot mitt emellan oppet och stangt. Blinkers med hal. Cheekrolls. Finns en hel uppsjo huvudlag att prova.
Kor den ner huvudet ar en kortare kak att foredra. Med mundel en gomtryckare - burch eller crit davis?
Utan mundel ett barbit eller z-guide?
Chokeplate (rekomenderar starkt protectos "nya".)
Kor han upp huvudet en tie down. Kanske tom med nose cord eller braincord (tillatet i sverige?)
Lagger han in steg mer vikt? Tyngre skor, tavikter, bell boots.
Slar han sig? skenorna bak? Splinterna fram? Knana? Armbagarna? Fotterna?
Mer dovning? Mindre dovning? Jogga/trana mer med sallskap.
Tyvarr ar ju inte hopples tillatet i sverige annars ar ju det ett bra och relativt latt satt att hjalpa till med balansen.

Annat att titta pa ar var han galopperar forst - fram eller bak. Munnen ar inte att glomma - det forsta vi tittar pa, aven nar allting gar som taget!

Forutsatt att hasten ar helt genomgangen av veterinar kan man anta att hasten galopperar pga de andra hastarna.
Hur ar han nar han gar bak i faltet och far lov att avancera?
Nar galopperar han. Kor han ner huvudet? Kor han upp huvudet? Slar han? Lagger han in steg i traven innan han galopperar? Lagger han in steg aven nar han travar? Vilken skillnad har de olika andringarna gjort?
En hast som ar radd for de andra bor kunna se dem komma sa den inte overaskas. Om inte oppet huvudlag fungerar skulle jag prova nagot mitt emellan oppet och stangt. Blinkers med hal. Cheekrolls. Finns en hel uppsjo huvudlag att prova.
Kor den ner huvudet ar en kortare kak att foredra. Med mundel en gomtryckare - burch eller crit davis?
Utan mundel ett barbit eller z-guide?
Chokeplate (rekomenderar starkt protectos "nya".)
Kor han upp huvudet en tie down. Kanske tom med nose cord eller braincord (tillatet i sverige?)
Lagger han in steg mer vikt? Tyngre skor, tavikter, bell boots.
Slar han sig? skenorna bak? Splinterna fram? Knana? Armbagarna? Fotterna?
Mer dovning? Mindre dovning? Jogga/trana mer med sallskap.
Tyvarr ar ju inte hopples tillatet i sverige annars ar ju det ett bra och relativt latt satt att hjalpa till med balansen.

Annat att titta pa ar var han galopperar forst - fram eller bak. Munnen ar inte att glomma - det forsta vi tittar pa, aven nar allting gar som taget!

Stort tack för alla tipsen!:bow: och självklar har veterinären tittat på honom, men utan att hitta någonting. När han attackerar har han aldrig galopperat, men han kan ju inte heller gå i tredje spår hela loppet. Han varken rör huvudet eller slår, bara tar galopp mitt i steget när det blir trångt eller när det blir attack bakifrån eller när det blir för stor lucka i loppet och han blir ensam i täten av den ``bakre klungan``.

Vad är det för ålder på hästen? hur erfaren är den?
provlopp och åter provlopp sitta i rygg tills den lär sig slappna av, sen kan man styra på!
sitta kvar å låta de andra köra om!
Men allt beror ju på hur hästen gör när den galopperar.
Som sagt, finns den med i något lopp arkiv så är det lättare om man ser den.

Det är en 8årig valack med närmare 80 starter bakom sig. han har mognat till mycket men har fortfarande det ``barnsliga huvudet`` Funderar på att sätta någon form av skygglappar på honom vid nästa start... Är en huva med gummi innehåll, effektivare än den i tyg?

För endel hästar knyter det sig i lopp-att de blir så otroligt spända och stressade kring andra hästar i själva tävlingsmomentet. Jag förutsätter att hästen inte är ofräsh på något sätt??!!

Jag skulle träna genom att köra med andra hästar i tex provlopp och bara köra invändigt och hela tiden ha häst omkring sig. Aldrig bruka hästen för fullt utan låta den gå i mål med gott om krafter i behåll för att stärka självförtroendet. Alltså skita i placering och bara få upp självkänslan hos hästen.

I utrustningsväg skulle jag ha en fast "dum-dum" huva dvs en huva med både proppar och gummistrutar som dövar totalt:) Jag har en häst som har galopperat i 90 av sina 100 starter typ:crazy: vilket har varit väldigt frustrerande eftersom han besitter hur mycket fart som helst men vad hjälper det då han galopperar och blir diskad var och varannan gång...I träning har han lekt flera sekunder under sitt rekord vilket gör att man blir frustrerad för så fort det är dags för tävling så knyter det sig för han och han blir så spänd att han inte kan sätta en fot rätt...

Det har räckt med att kusken vikt fram spöet och smackat på honom så har han flygit rätt upp...Han har gått allra bäst då kusken bara åkt med och skitigt i placering, bara hållt i tömmarna. Han har ändå lyckats tjäna en kvarts miljon och vunnit fyra lopp:love: Vi tog beslutet för 2 år sedan att låta hästen sluta tävla för att han inte hade skalle för det även om det fortfarande gick att "lura" honom genom att byta utrustning var och varannan start. Det kändes som att det var det mest rättvisa mot hästen och därför går han bara i hagen och äter och blir fet, körs och rids för skojs skull och är fin läromästare tillsammans med unghästarna...

Jag brukar säga att en häst retar ju inte sin ägare/tränare med flit genom att galoppera utan oftast är det ett tecken på att de har ont eller inte kan/vill...

Skulle nog utrusta hästen med fast bomull och huva med gummiöron i. Den dövar mer än enbart tyghuva.

det var precis det jag menade med att heldöva....kanske borde förklarat mig bättre :angel:

Jag tror inte du vinner mkt pa att ta starter ur honom utan fortsatt tavla. Se till att han kors bakifran. Aven om det ar tufft borde han kunna ta hem pengar om han nu har speeden.
Han kommer lara sig att halla traven och lugna ner sig nar han fatt fortroende av att komma bakifran. Om dte hjalper att dova sa gor det. Jag ser ingen som helst vits med att skramma upp honom med oljud om det nu stressar honom. Ge honom en rygg och han borde lara sig att folja utan att stressa upp sig.
Det kan hjalpa att tynga honom en aning for att halla traven aven nar han blir upphetsad.
Var bara noggrann vid val av kusk sa du far tag pa ngn som vagar ta det lugnt och liggai ett hal och sedan inte ar radd att faktiskt pressa lite aven omhatsen har galopper bakom sig.
Jag tror att en hast lar sig lika mkt i ett riktigt lopp som i en schooler. Sa lange man ar villig att ta sig tiden vill saga.

Lycka till.

(Vi har en valack som galopperade hela tva aring och borjan av tre arings sasongen. Han blev stressad och klarade inte av ett falt men tranade felfritt pa egen hand.
Nar vi fatt ordning pa utrustningen gick han fran att ha galopperat 7 av 10 starter till att vinna 8 av 9!
Han varmer/tranar i oppet huvudlag, utan kak med vanlig snaffle och tussar. I lopp har han hopples (pacer) tvinnat saxbett, barbit, chokeplate, pluggar, tva headpoles (lina pa utsidan), gaitingpole pa utsidan (alternativt tva gaitingstraps).
Vi har forsokt att ta av en del utrustning men nar man ser honom pa banan nufortiden ar det en njutning. Avslappnad, mjuk och flytande - han har gatt fran livradd till att alska tavling.)

En häst som jag har kört hoppade när hon gick snabbjobb. Dom höjde käken, sen gick hon skitfint. Så om ni inte redan har provat det så..ja..prova :P

Liknande trådar

Träning Hejsan! Behöver tips och råd. Har en väldigt energisk häst som stundvis blir rätt het. Jag kan hantera det i skritt och trav och känner...
2
Svar
28
· Visningar
4 017
Ridning Hej. Jag har ett stort problem med mitt travar sto som jag behöver hjälp med. När jag rider på banan så går hon jättefint och lugnt i...
Svar
11
· Visningar
1 977
Senast: Karoliten
·
Ridning Hej! Jag är en tjej på 15 år som har älskat höstar hela sitt liv. Jag har en äldre syster som nu har flyttat hemifrån så jag får ta hand...
Svar
14
· Visningar
2 114
Senast: Buck
·
Ridning Hej! Jag har en 6-årig valack som är en jätteglad och superpigg häst. Han är känslig och lättlärd, helt fantastisk helt enkelt. Jag...
Svar
7
· Visningar
1 491
Senast: Tapas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023