Galoppera på volt

S

ssmulan_

Hejsan alla ;)
Har hört av en kompis att det inte är bra för hästen att galoppera på volt, stämmer detta??

Sv: Galoppera på volt

det har jag inte hört..:crazy: Allt kan väl bli skadligt/slitsamt om man gör för mycket av det. Men liksom.. hur många är det inte som jobbar sin häst på volten i galopp.. :smirk: mina hästar har aldrig tagit skada av det iaf..

Det är ett ganska konstigt påstående att säga sådär rent av, typ som att "det är farligt för människor att springa i cirklar" Man hör ofta såna abrupta påståenden om olika saker tex att trava i uppförsbackar eller att skritta i fri form uppsuttet. Så nej, det är inte farligt för hästar att galoppera på volt. Det kan vara lösgörande och bra träning för styrkan.

Däremot är det ju slitsamt för hästkroppen att nöta för mycket och länge på för liten volt, men precis som med andra övningar gäller det att variera träningen och anpassa voltens storlek efter hur tempo och hur mycket hästen orkar bära sig.

OKej skönt att höra :)
Själv fattar jag inte vart hon har fått det i från.
Men om man galopperar på en volt blir inte hästen lite mjukare då?
Änn om man bara galopperar rätt på, rakt fram?

det är jobbigt för hästen att galoppera på en volt.
men samtidigt bra, för man har mer koll på ytter och inner, och hästen har lättare att samla sig och sätta bakbenen under sig.

Men jobbigt är det iaf

Allt kan vara skadligt om inte piloten vet vad h*n gör! Det är alltid lite farligt att sitta och säga saker som att "det är inte farligt att galoppera på en volt" på ett internetforum för vissa tokar tror att det då är fritt fram att bänga runt en timme på en 15-meters volt tills hästen går omkull :crazy:

Så mitt svar är alltså att - det är inte farligt att galoppera på en volt om underlaget är lämpligt, hästen är förberedd för det och ryttaren vet vad h*n håller på med!

jo, oftast när man jobbar på volt så vill man ju få hästen lösgjord, "mjukare" i sin kropp..

vad man än gör så sliter de på hästen på ett eller annat sätt. att springa runt på en volt sliter på hästen på ett sätt, men är bra för hästen på ett annat. som andra sagt så måste man veta vad man håller på med, precis som vid all typ av ridning, för att de ska bli så bra som möjligt.

All träning är nedbrytande, och den nedbrytningen av vävnad gör att när vävnaden vid vila byggs upp igen så blir den starkare än tidigare. Arbete på volt är jobbigare, dvs mer nedbrytande, än att rida rakt fram, men kan ju därmed också leda till en "bättre" uppbyggnad efteråt. Voltarbete har också den fördelen att hästen kan lära sig att trampa under sig med "ett bakben i taget" istället för båda på en gång, vilket kan vara lättare för hästen. Voltarbete gör också hästen mer lösgjord i sidorna och förhoppningsvis på sikt mjukare och följsammare. Vilket är BRA för hästens kropp och dess förmåga att gå i rätt form.

Som med all annan träning gäller det att träna med måtta. Att varje dag galoppera en halvtimma på liten volt i usel form är självklart inte att rekommendera. Men att som en medveten del av hästens träning exempelvis träna galoppfattningar på volt, det tycker jag är alldeles utmärkt och bidrar mycket både till hästens muskelstyrka i bakdelen och dess förmåga att gå i korrekt form i både galopp och andra gångarter.

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 398
Senast: Cs218
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 424
Senast: Lobelia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ett spektakulärt inslag under öppningsceremonin vid OS i Paris 2024 var metallhästen som galopperade mitt på floden Seine. I detta klipp...
Svar
0
· Visningar
149
Senast: Gunnar
·
Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
486
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama