Galoppera i snö

C

canon_eos

Jag har en medryttarhäst, en islandshäst. Han har broddar.
Där vi brukar rida är en skogsväg där istortsätt bara en bonde brukar köra för att komma till sina åkrar, så den vägen är troligtvis ej sandad.

Men vågar man galoppera i snön?
Eller är det stor halkrisk?

Jag har inte sett hur underlaget ser ut, men om det inte ser isis ut, utan bara snö, skulle ni ha galopperat då (vi har våra galoppsträckor som vi alltid galopperar på, det är därför jag undrar)
 
Sv: Galoppera i snö

beror ju lite på hur mycket snö de e o som sagt om det är isigt... skulle nog ha galopperat lite lungt o sansat om det underlaget ser bra ut...
 
Sv: Galoppera i snö

Jag galopperar absolut i snö, så länge jag vet att det inte är blankis under snön... Tränade galopp i halvdjup snö hela förra vintern, vilket var otroligt bra både för konditionen och kvalitén på galoppen. Dessutom tycker min häst det är KUL!!!
 
Sv: Galoppera i snö

Om det inte är så djup snö kan underlaget kanske vara lite hårt för galopp om hästen inte gått broddad så länge- tänk på kotlederna....ja det beror förståss på längden på sträckan.
 
Sv: Galoppera i snö

Jag har en medryttarhäst, en islandshäst. Han har broddar.
Där vi brukar rida är en skogsväg där istortsätt bara en bonde brukar köra för att komma till sina åkrar, så den vägen är troligtvis ej sandad.

Men vågar man galoppera i snön?
Eller är det stor halkrisk?

Jag har inte sett hur underlaget ser ut, men om det inte ser isis ut, utan bara snö, skulle ni ha galopperat då (vi har våra galoppsträckor som vi alltid galopperar på, det är därför jag undrar)


Jag rider inte under vinter, för det första är att dom har ej salta ner paddock eller på asfalt, där är det gott om is och man kan knappt gå. I hästhage får man räfsa med traktor... det har även man gjort i paddock men det går ändå inte för det blir is bitar med jord som har frusit fast så att häst kan lätt vricka nu hur det stavas:angel: vi har dock inte ridhus=(

men om det är bara snö så det skulle nog gå bra men rider den väg som har bra grepp.



// Josse
 
Sv: Galoppera i snö

Jag rider inte under vinter, för det första är att dom har ej salta ner paddock eller på asfalt, där är det gott om is och man kan knappt gå. I hästhage får man räfsa med traktor... det har även man gjort i paddock men det går ändå inte för det blir is bitar med jord som har frusit fast så att häst kan lätt vricka nu hur det stavas:angel: vi har dock inte ridhus=(

men om det är bara snö så det skulle nog gå bra men rider den väg som har bra grepp.


// Josse

Så din häst/hästar rids inget under vintern när det är snö? :confused:
 
Sv: Galoppera i snö

Så din häst/hästar rids inget under vintern när det är snö? :confused:

Tyvärr är det så, jag vågar inte chansa att rida ut på is väg så hästen kan ju halka.

Men nu har det regnat ner och is börjar smälta, så fort det är borta så rider jag självklart, men innan kunde jag inte för dom hade inte salta ner paddock. Jag har min häst på hyra box men om jag hade gård så hade jag salta ner paddock eller bygga en ridhus men det kostar mkt pengar att bygga upp ridhus, ridskola där min häst står har inte ridhus och inte råd till det eftersom ridskola tillhör inte kommun.

Om det var bara snö utan is i underlagt utan blöt snö hade jag ridit ändå men där paddock som hade dom räfsat där när det var snö där men under natten hade det gått ner till minus så det bildar is och i paddock har dom ju räfsat så det är upp och ner lera så att hästen kan lätt vricka, det går inte att rida där om paddock var platt så kanske men det var inte så innan.

bara bra att det regnar nu, snö försvinner och is smältar så jippi.

Men om det var bara snö men inte is under så rider jag klart men inte när det är BARA IS på vägen, dom vägverket saltar inte ner på asfalt som är enda väg till skogen typ 800 meter härifrån.
 
Sv: Galoppera i snö

Vad trist att stå i ett sådant stall där man inte kan rida alls. Rider inte de andra där heller?
Kan du inte promenera med din häst till skogen och hoppa upp där och rida?

Till TS:
Jag skulle pröva vägen i skritt först, hoppa av och skrapa lite med foten här och var för att se ungefär hur det ser ut under. Men om man har broddar så brukar det bara vara på ren blankis som hästen halkar.
 
Sv: Galoppera i snö

Vad trist att stå i ett sådant stall där man inte kan rida alls. Rider inte de andra där heller?
Kan du inte promenera med din häst till skogen och hoppa upp där och rida?

Till TS:
Jag skulle pröva vägen i skritt först, hoppa av och skrapa lite med foten här och var för att se ungefär hur det ser ut under. Men om man har broddar så brukar det bara vara på ren blankis som hästen halkar.


Det var den enda stall som jag jobbar och ingen annan stall vill ha krubbitare:/

som du sa att jag kunde gå till skogen men det är is även på neråt backe och det är svårt att sitta upp honom härifrån eftersom han vill gärna sticka direkt, han är fd galoppör.

och samtidigt har jag problem med att komma upp efter en ridolycka där muskeler runt vid höft skadades.

ramp finns men då hur man ska kunna rida ner till skogen.. Det är alltid svårt när man vill motionera egen häst.

Ridskola är stängt för vintersäsong så ingen rider där. Men redan nästa vecka öppnar ridskola igen och ska snart till jobb så ska jag kolla hur vägarna är och hur paddock är.

Jag bara vill ha gård nu så kan jag göra vad jag vill och salta ner det.
 
Sv: Galoppera i snö

men du borde ju kunna rida med guldskor o sulor?
Här är det infen som saltar o det är snorhalt o lössnö på det, men med rätt grejor är det inga bekymmer alls.
 
Sv: Galoppera i snö

Kan du inte rida på ett gärde i snön då? På gärden brukar det ju inte bli is för där brukar vattnet rinna undan på en gång. Jag rider alltid på gärden när det är snö, jätte roligt:D
 
Sv: Galoppera i snö

ja, jag skulle galoppera, bara det inte är blank is under. Jag galopperar alltid fast det är snö. Men är det mycke snö orkar hon inte så långt :angel:
 
Sv: Galoppera i snö

Min erfarenhet är att det brukar fungera alldels utmärkt! I och med att hästen har broddar brukar det inte vara något problem. Prova att trava först och fungerar det så testa galopp - du behöver ju inte ta snabbaste galoppen direkt innan du vet hur det fungerar. När hästen springer snabbare slår den i hovarna hårdare vilket gör att broddarna ger bättre fäste!

Styltor brukar inte heller vara något problem när man rider fort - om det inte är extremt blöt snö. Detta problem kan dessutom lätt lösas med snösulor!
 
Sv: Galoppera i snö

Jag rider inte under vinter, för det första är att dom har ej salta ner paddock eller på asfalt, där är det gott om is och man kan knappt gå. I hästhage får man räfsa med traktor... det har även man gjort i paddock men det går ändå inte för det blir is bitar med jord som har frusit fast så att häst kan lätt vricka nu hur det stavas:angel: vi har dock inte ridhus=(

men om det är bara snö så det skulle nog gå bra men rider den väg som har bra grepp.



// Josse

Vi har inte ens en ridbana, jag har hållt igång mitt fd fullblod hela vintern.
Snösulor och brodd så tar man sig fram, trots att hon är skitpigg och ser spöken går hon försiktigt där det kan vara halt, när man väl kommer ut på åkern/sommarhagen är det perfekt underlag!

canon_eos rid dit och börja med att trava och kolla hur underlaget är, sen kan du galoppera.

Jag cantrade en häst på en grusväg och vände och travade tillbaka, det var väl 20-40 cm nysnö (puder). Saktar av och skrittar och möter en som är ute och går med sin hund, och glider på arlset, det var isgata under snön :eek: Inte märkte vi det!
 
Sv: Galoppera i snö

men du borde ju kunna rida med guldskor o sulor?
Här är det infen som saltar o det är snorhalt o lössnö på det, men med rätt grejor är det inga bekymmer alls.

Guldskor har jag aldrig hört?

ja jag kunde tagit den sulor men varför tänker jag inte på det? Det kanske hjälpa mot att rida ut men det hjälper inte med paddock då lera är frusit och det är upp och ner så att hästen kan lätt vricka.
 

Liknande trådar

Ridning Jag vet inte om detta är en jättedum fråga för er som är lite mer rutinerade – men galopperar ni ute även under vintern? Jag har nyligen...
2 3
Svar
59
· Visningar
5 317
Senast: Sar
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 154
Senast: Vallmo
·
Hästhantering Har en unghäst, blir 4 iår. Inridning påbörjad. Tränar mycket från marken med tömkörning, longering och promenader när det går. Vågar...
Svar
15
· Visningar
4 433
Senast: Cornelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp