galoppera framåt - hur?

C

cerrox

har lite funderingar på om detta har med hästens narturliga rörelseförmåga eller om det är träningsbart!? det jag undrar är hur får man hästen att länga galoppen & galoppera mer FRAMÅT? hästen i fråga galopperar ganska så mycket UPPÅT, lyfter mycket på benen, han har jätte lätt för att samla sej, man kan lätt få honom att galopperar på stället, men är svår att släppa på i galoppen, han vill inte länga sej i stegen direkt. utan manar man på honom så blir inte stegen direkt längre, utan bara högre. även i traven travar han UPPÅT & lyfter benen högt. kan säga att han rör sej även så här utan ryttare.

finns det några bra övningar man kan göra för att få 'ner' hästen & länga stegen istället?

lite knasig formulering, men hoppas att nån förstår & kan ge mej tips & svara på mina funderingar. :p :bow:

Sv: galoppera framåt - hur?

det som jag gjorde med min då 4-åring var att jag o min tränare la ut travbommar men inte på trav avstånd utan längre, kanske ska prova det?! börja med att länga en decimeter o gå på det ett tag o sen länga avståndet lite då då. galoppen var ju lite svårare:crazy:. prova att göra samma sak i galopp.:smirk:

det som jag gjorde med min då 4-åring var att jag o min tränare la ut travbommar men inte på trav avstånd utan längre, kanske ska prova det?!
det kan nog vara värt att prova ja. hur långt tros ska man börja med mellan bommarna?

börja med att länga en decimeter o gå på det ett tag o sen länga avståndet lite då då. galoppen var ju lite svårare. prova att göra samma sak i galopp
ska göra det. tack för tipset!!!! :)

Galoppera ute i naturen kan hjälpa.

Det som hjälpte bäst på min herre som också gärna gick UPPÅT istället för framåt var att lägga honom i den djupare och lägre form än normalt, trycka på honomd ärifrån och så 'tjoa och stimma' lite och verkligen uppmana honom att busa lite. Och när du får mer tempo (skit i steglängden, du måste få hästen att släppa på framåt först, oavsett hur) så låt hästen gå, strunta i form etc. Och beröm. Och ligg lite längre sträckor i galopp.

Sen när vi fått lite mer framåt, dvs att han svarade FRAMÅT på drivning i galoppen och inte svarade med att trampa mer lift och korta och samla sig, så red jag galoppjobbet på ridbanan i låg, rund form och tryckte på längs långsidorna, utan att bry mig om formen. Efter ett tag trillade poletten ner och vi kunde rida riktigt galoppjobb i normalhög form.

Men nyckeln var att få hästen att SVARA FRAMÅT på drivningen. Sålänge hästen inte svarar framåt på drivningen så är det väldigt svårt att komma åt problemet iom att ökad drivning ger en häst som trampar mer och mer luft och kortar/samlar mer och mer och då står man sig slätt.

min mamma hade en holländare som bara travade och galopperade uppåt, helt extremt, han KUNDE inte galoppera snabbt ens.. Men hon nötte och nötte med att öka galoppen och efter ett par månader så längde han mycket bättre, även om han fortfarande gick uppåt. Efter att han lärt sig länga både trav och galopp så blev han mycket bättre i dressyren ex.
Bomövningarna som karuso_00 tipsade om är oxå bra! Lycka till och nöt på, tillslut kommer resultat! //M

Galoppera ute i naturen kan hjälpa.
9 av 10 gångerna som hästen rids är det ute i naturen.

Det som hjälpte bäst på min herre som också gärna gick UPPÅT istället för framåt var att lägga honom i den djupare och lägre form än normalt, trycka på honomd ärifrån och så 'tjoa och stimma' lite och verkligen uppmana honom att busa lite. Och när du får mer tempo (skit i steglängden, du måste få hästen att släppa på framåt först, oavsett hur) så låt hästen gå, strunta i form etc. Och beröm. Och ligg lite längre sträckor i galopp.
precis så som du skriver har jag försökt. lägga honom i en djupare & lägre form är normalt (vilket han själv också föredrar). har försökt att trycka på honom, men har faktiskt inte tjoat så mycket :p . men ska definitivt försöka att göra det & försöka uppmana honom till att busa lite. ;) får se hur det går!! :) ja, jag skiter i steglängden, men vill bara få honom mer FRAMÅT & formen är inte heller så viktig i det läget. beröm är väldigt viktigt för mej, jag pratar mycket med honom när jag rider. ;) längre galoppsträckor. tycker jag galopperar ganska så långa sträckor. hur långt är långt? svårt att säga kanske.

Sen när vi fått lite mer framåt, dvs att han svarade FRAMÅT på drivning i galoppen och inte svarade med att trampa mer lift och korta och samla sig, så red jag galoppjobbet på ridbanan i låg, rund form och tryckte på längs långsidorna, utan att bry mig om formen. Efter ett tag trillade poletten ner och vi kunde rida riktigt galoppjobb i normalhög form.
ok. ska tänka på det. men vi börjar med ditt första förslag, ut i skogen & busa. :p så får vi se hur det går. ;)

Men nyckeln var att få hästen att SVARA FRAMÅT på drivningen. Sålänge hästen inte svarar framåt på drivningen så är det väldigt svårt att komma åt problemet iom att ökad drivning ger en häst som trampar mer och mer luft och kortar/samlar mer och mer och då står man sig slätt.
japp, precis. men jag ska prova att göra så som du skrev, så får man hoppas på att han fattar galoppen. :D tack för svar.

min mamma hade en holländare som bara travade och galopperade uppåt, helt extremt, han KUNDE inte galoppera snabbt ens.. Men hon nötte och nötte med att öka galoppen och efter ett par månader så längde han mycket bättre, även om han fortfarande gick uppåt. Efter att han lärt sig länga både trav och galopp så blev han mycket bättre i dressyren ex.
Bomövningarna som karuso_00 tipsade om är oxå bra! Lycka till och nöt på, tillslut kommer resultat! //M
visst tillslut så ska vi även kunna rida i ökad galopp. men det svåraste är hur man ska komma dit. men vi ska träna & träna med lite bomövningar & busa i skogen :p så får vi ser vad & när det blir för resultat. ;)

Rejsa med en annan häst kanske?
ja, det kanske vore något. :) men det får faktiskt vänta tills snön :mad: har försvunnit, om den nu tänker göra det. :smirk: för det kanske fungerar. ;)

Om jag förstår dig rätt så vill du länga på steget, inte få hästen att springa fortare, därför så skulle jag inte rekomdera skogsrejs.

Däremot att galoppera i både uppför och nedförsbacke. Nedförsbacke kan också läsas kuperad, du ska naturligtvis inte galoppera i brant nedförsbacke men lite nedförslut gör att hästen samlar in bakbenen under sig, när den sedan kommer på platt mark kommer den automatiskt att länga sig, du sätter dig samtidigt ner i sadeln och trycker till när den landar på platt mark, men lätta inte i handen, den ska länga på steget, inte springa fortare.

Övning på bana: lägg ut två bommar med 21meter emellan, det är fem normala galoppsprång emellan. Rid med så pass mycket tryck i hästen att det blir just fem. Sedan bestämmer du dig för fyra språng på samma sträcka, sedan bestämmer du dig för sex. På det här sättet lär du hästen att variera steget.

Ut och galoppera i flock på grusvägarna och på fälten, brukar göra susen...:)

Fått många tips men jag skulle def satsa på rida i grupp så fort du får tillfälle. Låt den/de andra hästarna galoppera fort före dig så din häst verkligen får kämpa lite för att hänga med, ingen häst "springer ikapp" med huvudet i frambenen i vädret direkt, tänk hur fullbloden springer löp. Gärna i uppförsbacke då såklart då de sliter mindre på benen och hästen för en mer naturlig framåtsökning när den måste sänka huvudet o höja ryggen för att ta i uppför. Lillhingsten som aldrig är låg annars försvinner nästan under en när han galopeprar uppför, han tar i som om det vore liv eller död, tycker det är grymt skoj och man känner hur han sträcker ut hela överlinjen framåt-nedåt och tar i genom hela ryggen.

Blandrastik skrev:
Om jag förstår dig rätt så vill du länga på steget, inte få hästen att springa fortare, därför så skulle jag inte rekomdera skogsrejs.

För "dressyrgaloppen" är det kanske inget men med mitt inlägg menade jag att man skulle hitta lite av hästens naturliga långa galopp innan man börjar försöka plocka fram den genom ridning. Men visst ska man "gå från båda hållen", hoppas ingen trodde jag menade bara ut o fläng i skogen men jag tyckte hon fått så många bra andra tips på just själva ridningen :o

tack för alla era svar. dom tas tacksamt emot. :) allt är värt att testas!! :bow:

idag vart jag & min kompis ute & galopperade tillsammans, hon drog på en bit före mej & jag försökte 'trycka på honom' & tjoa & busa lite med honom. det gick faktiskt bra!!! ;) vi tog lite längre galoppsträckor, endel uppförsbackar & lite i nedförsbacke. det fick honom verkligen att länga på steget. :) visst vill man ha längre steg på honom & få honom mer framåt, men nu idag gjorde han verkligen bra ifrån sej, gick mycket mer framåt än uppåt. är jätte stolt över honom!!!! :love: bara till att fortsätta på detta vis ett tag till så ska vi nog även kunna fortsätta på banan sen.

:bump: :banana: :bump: :banana: :bump:

tack tack!! :bump: vi ska kämpa på. redan nu går det ju framåt!!! :) snart dags att ge sej ut i skogen med pållen igen. ;)

måste bara skryta lite & :p säga att det går bättre & bättre för varje dag som går, vi jobbar på, busar & leker mycket i galoppen & det fungerar!!!!! ;) han går mer & mer framåt nu är uppåt. :) är så glad & stolt över min lilla kille!!!!!! :D han är sååååå duktig!!!!! :bow:

:bump: :banana: :bump: :banana: :bump: :banana: :bump:

Vad kul att det fungerar!!
aaa, det känns verkligen skit kul!! :) han är så duktig!! :love: sedan har vi ju fått ny sadel igen nu också & det gör ju säkert sitt också kanske. ;)

:bump: :banana: :bump: :banana: :bump:

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 128
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
466
Senast: __sofia__
·
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 012
Senast: WildHorse
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30