Sv: Galoppen
Mja, jag har precis fått problem med inlärning av galopp på min häst, innan har jag dels linlöpt med galoppkommando (gjorde så med traven med), och sedan när jag varit ute i skogen på lämplig plats har jag travat och sedan manat på och sagt galopp, han har börjat galoppera.
I början vill jag bara att han ska förstå att jag vill ha gångarten galopp, sedan var tanken att när vi galopperat ute skulle jag börja befästa rätt galopp.
MEN, idag ville han inte fatta galopp alls, han slängtravar inte utan blir seg, seg i traven, så uppenbarligen förstår han inte vad jag vill, alternativt vill inte.
Tänk bara på att aldrig bromsa upp hästen med tyglarna, även om han tar ett skutt, gör en brall etc för då tror de att de inte ska galoppera, heller mana på i sådana fall ett par steg och sedan sakta av.
Så min plan nu är
1. rida ute med annan häst som draghjälp,
2 ta med ett spö om jag rider ensam (fick göra så när jag travade i ridhus första gången att jag fick förstärka hjälpen med spö för att få honom i trav, räckte med en gång).
Jag är noga med att ridning är, om än en del krav, så ska det vara roligt, och därför vill jag inte fightas med en oförstående häst om något så roligt som galopp
så antagligen kommer jag innan de här två stegen lägga in lite linlöpning/löslongering med galopp-kommandon för att få det lite mer "färskt". Men den här reaktionen är rätt så vanlig, så det löser sig nog med tiden.
Hoppas du fick någon hjälp!