Niela

Trådstartare
Ja jag ska rida in min dam här nu snart och har en fråga om galoppen..
Hur gör ni allra första gången ni ska ta galoppen??

Jag menar smackar ni bara tills hästen kommer upp i galopp eller smackar ni och samtidgt gör galoppskänkeln??
Ja berätta i DETALJ hur ni lär in galoppen=):bump:

Tacksam för svar=)

Sv: Galoppen

Mja, jag har precis fått problem med inlärning av galopp på min häst, innan har jag dels linlöpt med galoppkommando (gjorde så med traven med), och sedan när jag varit ute i skogen på lämplig plats har jag travat och sedan manat på och sagt galopp, han har börjat galoppera.
I början vill jag bara att han ska förstå att jag vill ha gångarten galopp, sedan var tanken att när vi galopperat ute skulle jag börja befästa rätt galopp.
MEN, idag ville han inte fatta galopp alls, han slängtravar inte utan blir seg, seg i traven, så uppenbarligen förstår han inte vad jag vill, alternativt vill inte.
Tänk bara på att aldrig bromsa upp hästen med tyglarna, även om han tar ett skutt, gör en brall etc för då tror de att de inte ska galoppera, heller mana på i sådana fall ett par steg och sedan sakta av.

Så min plan nu är
1. rida ute med annan häst som draghjälp,
2 ta med ett spö om jag rider ensam (fick göra så när jag travade i ridhus första gången att jag fick förstärka hjälpen med spö för att få honom i trav, räckte med en gång).
Jag är noga med att ridning är, om än en del krav, så ska det vara roligt, och därför vill jag inte fightas med en oförstående häst om något så roligt som galopp:(
så antagligen kommer jag innan de här två stegen lägga in lite linlöpning/löslongering med galopp-kommandon för att få det lite mer "färskt". Men den här reaktionen är rätt så vanlig, så det löser sig nog med tiden.
Hoppas du fick någon hjälp!

Jag ser till att hästen först förstår min rösthjälp från marken utan tvekan.

Sen rider jag med kompis som galopperar före.

Ställer mig upp och ger galopprösthjälpen, upprepar precis som om jag jobbade från marken. Berömmer MINSTA tendens till att fatta galopp, dvs reagera på min hjälp. Massor med beröm medan hästen galopperar.

Inga skänkelhjälper eller ändringar i sitsen som kan störa, bara låter hästen våga prova.

Sommarjobbade i ett inridningstall förra sommaren och så här gjorde vi första gångerna hästen galloperade

1. En annan häst som draghjälp som tar galopp
2. röstkomando och galoppskänkel, om hästen inte fattar så öka tempot och tyng lite i höger stigbygel (om du tex vill ha hästen i höger galopp) och vänster om det är tänk att hästen ska fatta vänser galopp samtidigt som man lägger till galoppskänkel. Och stå i lätt sits och häng bara med :)

Jag galopperade på 3 hästar när de för första gången hade en ryttare på ryggen óch detta fungerade varje gång :) Tillslut fattade hästen galoppskänkeln men mycket längre än så med galoppen hann vi inte förrän hästarna skullle hem till sina ägare igen.

Fast Niela, nu har ju jag lite bakgrundsinformation och jag vet ju att du har en islandhäst. Jag är därför tveksam till att det går att använda en annan häst som draghjälp för galoppen då det likaväl kan bli grisepass eller nån annan gångart(sblandning?).

Men försöka kan du ju alltid göra, så får du se ifall det blir galopp eller om det blir min mix.

Lycka till!

Jag låter hästen falla in i galopp första gångerna, dvs travar lite snabbare tills hästen själv faller in i galopp.
Sen ger jag hjälpen samtidigt som jag låter hästen falla in i galopp.
Efter det brukar det inte vara något problem att fatta galopp på "vanligt" vis.

Aldrig smacka igång i galopp. Där emot säga tydligt "GAAALOOPP" som vid longering och tömkörning, lika så trava och skritta. Halt vid "Whoooo" och smacka = öka och proo=långsammare.

När jag ridit unghästar har vi ridit ute på ett stort fält med draghjälp sen inte börjat med att träna galoppfattning först hästen förstår rösthjälperna.

Tack för så bra tips och ideer.

Draghjälp kommer bli svåt då vi är ute så olika tider så jag är nästan alltid själv. heeh min kompis har ju en hingst kasnke ska låta den gå före så man får lite fjutt å min dam..
Mitt största problem nu är att få min häst att ens gå i en annan gångart än skritt:crazy:

kanske ska ge henne lite efedrin:rofl:

Eller jobba mer från marken så hon börjar trava när du säger åt henne att trava? Och kanske inte ens börja fundera på att galoppera först hon kan trava med ordentligt framåtbjudning.

*KL*

Beror lite på. Bjuder hästen själv galopp, så ger jag galoppskänkel och låter hästen falla in i galopp.

Annars så tager man en lagom uppförsbacke, behöver inte vara jättebra, räcker med att det är lite uppför. Frisk trav, och 9 hästar av 10 faller över i galopp.

Efter några gånger börjar de koppla ihop hjälpen med att fatta galopp, och då kan man göra det så att säga mer på helt eget initiativ.

I början rättar jag inte ev fel galopp, det kommer sen när de greppat kombinationen skänkelhjälp = galopp.

Jag använder inte rösten iom att jag inte har röstkommando vid longering heller, och inte longerar småttingar i onödan. Annars är det bekvämt.

Däremot om hästen saknar bjudning redan i trav, så spara galoppen.

Min var också seg i början med traven, han förstod inte vad jag ville och varför han "bara" skulle trava på tills jag bröt av. Sätta igång traven gjorde jag med röstkommando och skänkel.

Nu tycker han själv att det är roligt att trava, jag gör det ofta på ställen där det blir lite sug och han får upp tempot.

De få gånger jag har ridit i ridhus, förstod han verkligen inte meningen med att trava runt utan att "komma" någonstans, så då använde jag spö som förstärkning på bogen, en gång räckte, och det funkade mkt bra.
Tror att de kanske är både lite instabila i kroppen, svårt med balansen, inte så mycket muskler och så just förstå vad de ska göra och varför. Blir väl en del att fundera på för dem...

Men samtidigt så är det bara att vara konsekvent, jag bestämmer vad vi ska göra och hur länge, och aldrig låter dem tröttna och mycket beröm, så kommer bjudningen snart.

Sedan kommer jag fortsätta jobba med traven, och galoppen får komma när den kommer, börjar introducera den med en annan häst.

Jag lär in basic-kommandon från marken innan jag börjar rida eller köra. (Genom longering, löslongering och/eller tömkörning på volt.)
T.ex:
Skritt = klick med tungan.
Trav = utdraget sss-ljud.
Galopp = smackning.

När hästen förstår skillnaden på kommandona så går det mycket lättare vid inridningen/inkörningen sen. Det kan ta tid med vissa hästar, men om man bara berömmer på precis rätt ställe varje gång så brukar de oftast snappa upp innebörden rätt fort.

Så när jag ska galoppera första gången så använder jag smackningen och eventuellt en pisk på rumpan som förstärkning. (Inte slag med pisken, det räcker att lägga den mot hästen.) Jag bryr mig inte om vilken av höger eller vänster galopp som hästen fattar så länge jag rider/kör på rakt spår, utan allt sånt kommer senare i utbildningen. Galoppskänkel etc. använder jag mig inte av heller första gångerna, det tycker jag oftast brukar förvirra hästen mer än det hjälper.

Uppförsbackar är bra hjälpmedel, särskilt i kombination med en annan häst som draghjälp. Jag ser inget problem med att hästen blir lite het första gångerna, så länge den respekterar tygeltaget och röstkommandot för "sakta farten". (Och den grunden läggs också genom arbete från marken innan jag sitter upp första gången.)

Ja jag ska rida in min dam här nu snart och har en fråga om galoppen..
Hur gör ni allra första gången ni ska ta galoppen??

Jag menar smackar ni bara tills hästen kommer upp i galopp eller smackar ni och samtidgt gör galoppskänkeln??
Ja berätta i DETALJ hur ni lär in galoppen=):bump:

Tacksam för svar=)

Innan jag galoppera på min kille, så såg jag till att han va lyhörd för skänkelhjälper öht.
Från halt till skritt, skritt -trav, trav-halt-trav.

Sen så la jag bara till galoppskänkeln i ett hörn, och smackade till en gång. Han tog galoppen direkt.
sen har jag bara fortsatt träna den på samma sätt.
Nu tar han galopp från skritt (ibland från halt) utan några problem :love:

Jag har lärt in kommandot "galopp" från marken vid tömkörning och longering. När ryttaren sen gör galoppskänkel och säger "galopp" så galopperar hästen. Till sist kan man ta bort ordet och bara göra galoppskänkel.

Så har jag lärt min iallafall.

På första unghästen så hade jag draghjälp.

Draghjälpen galopperar iväg i LUGN galopp sedan bromsar man traven och flyttar lite för önskad skänkel (knappt ett hel steg) och släpper sedan samma tygel = galopp.

Det funkade jättebra på den lilla damen.

Nuvarande hade röstkomnado och fattade galopp med det samma :love: Nu behöver jag bara använda skänkeln :) (och inte ens det ibland för han är så PIGG)

Min häst behövde man oftast bara tänka galopp på. :) Vi travade, hon var pigg och så tänkte man varsågod då kör vi, så blev det galopp. Jag hade inte draghjälp utan bara sällskap med ut. Dröjde inte länge förrän man kunde särskilja galopperna med.
Det är skönt med lättlärda och ridbara hästar :love:

Men om hästen är en bockare, hur göra då?

Frågar med anledning att vi gjort precis så som ni skrivit om, en annan häst först, lite uppför o galopp kommando, då han ryckte ner huvudet o bockade så jag for av med en smäll... Han är väldigt bockig överhuvudtaget, bockar vid longering, är på tårna o vill bocka redan när man sitter upp o skrittar för han blir så till sig... Vad gör man med bockhästar?

(jag hjälper till med hästen, o hade jag vetat hur bockig han var hade jag aldrig gått med på att försöka galoppera, men nu när det är så har ni några tips)

Jag lärde min häst redan från början att två smackningar betyder galopp. Gör alltid så när jag longerar och även när hon lösgalopperar i ridhuset. Om du gör din häst lyhörd på nåt exakt kommando tror jag inte det kommer bli något problem sen!

Detta inlägg skrev jag även på tråden om ridtravare, men jag vill få fler svar!

Jag var hos en kompis i helgen och hängde med till stallet, filmade lite när hon red sin f.d. travare som nu ska bli dressyrhäst. Hennes problem nu är galoppen, hittills har hon mest jobbat med bärighet och form men nu när han börjar bli så stark att han borde kunna galoppera på banan så går det inte. Han fattar galopp (över en bom, på kommandot galopp) och tar 4-5 språng, sedan bryter han av. Hon har haft teorier om att han har ont (men han kan galoppera när de rider ut och när hon longerar), han är lat, eller att han tror att han inte får galoppera (eftersom han nu har varit travhäst..).

Någon som kan förstå vad han håller på med efter att ha sett filmerna? Tips på övningar för att få honom att galoppera på?
Kan det vara så att han har svårt att galoppera på rakt spår, eftersom han bryter av efter hörnet?

http://www.youtube.com/watch?v=UjEymVfgiGI

http://www.youtube.com/watch?v=t50ZgUex-Is

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 749
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 328
Senast: mily
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 634
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar