galoppen en katastrof

E

EmelieSvensson

Jag gör något helt fel när jag ska rida i galopp i dressyren men jag vet inte vad jag gör för fel. Min häst Elton bara galopperar på sneddan och i volterna byter han galopp och glider ut och det blir katastrof. Jag vet inte vad jag gör för fel. Jag håller i hop honom och gör en stor volt och försöker men jag gör bara fel.

Sv: galoppen en katastrof

det finns flera faktorer som kan spela in. Dels kan hästen ha ont på något ställe som gör att den gärna går på dubbla spår och byter. Du kanske inte sitter rakt på hästen, sadeln är ojämnt stoppad och gör så att mer vikt läggs på ena sidan av hästen.

hur beter den sig på töm?

det finns flera faktorer som kan spela in. Dels kan hästen ha ont på något ställe som gör att den gärna går på dubbla spår och byter. Du kanske inte sitter rakt på hästen, sadeln är ojämnt stoppad och gör så att mer vikt läggs på ena sidan av hästen.

hur beter den sig på töm?

det är jag som är felet. för jag töm körde honom för nån dag sen och då gick han perfekt så jag tror knappas att han har ont och han galopperar snet det har han alltid gjort.

Att hästen alltid galopperar snett gör det inte okej. Då har väl hästen alltid haft något fel i kroppen då. Låter onekligen som den kanske ha ont av sadeln? Just eftersom den funkar bra på töm.

Skulle kollat upp det med en bra sadelutprovare om jag var du.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
290
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 045
Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
516
Senast: Emiro
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 761
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama