Galoppbock?

I

Ingrid

Köpte för 6 månader sedan en kallblodskille på 6 år som var inkörd och lite riden (ni vet sådär "på med sadeln och ut i skogen - vi kommer hem när han känner för det")

Sen han kom har vi gjort framsteg inom ridningen, okej, det kanske inte går så jättefort, men han är då med på det mesta iallafall. Vi har tränat skritt och trav i olika tempon och en del sidvärtes och voltarbete på banan, men mest har vi lullat runt i skogen, hoppat över små stockar och bäckar och myst.

Så till problemet! När jag lägger galoppskänkel verkar han förstå vad jag menar (hans bakgrund är lite luddig som ni märker) för han tar ett par språng eller så, för att sedan lägga av värsta bocken! Han gör det ju för att han är glad och vill springa, men det är ändå en tråkig ovana. Naturligtvis bryter vi av och försöker igen, men då händer samma sak.

Är det bästa att ta draghjälp av någon annan? Till saken hör att vi står i ett travstall, eller han går på lösdrift med en nordispolare men de andra är travhästar och står inne, så det blir ju lite svårt att få galoppdraghjälp därifrån. Kan jag vänta tills det blir djupsnö och så jävligt åt honom att han inte orkar busa?

Sv: Galoppbock?

bryt inte av, driv isf. frammåt. var berätt höjhanden. är det svårt att sitta kvar sätt på ¨någon form av halsring som du kan hålla i, eller manen

Inte bryta av! Låtsas som det regnar och galoppera vidare.

exakt, låtsas som ingenting, galoppera vidare bryt av efter ett litet tag och fatta ny. det viktigaset är nog att du inte låter hästen bryta av när han bockar- han tycker kanske att det är lite jobbigt att ta din galoppskänkel, kan det vara därför kan bockar..?

Men alltså, vi snackar riktiga ryggskjut så det gäller att hålla sig fast för kung och fosterland :P

Är det bättre att träna i backe?

Det är glädjeskutt. Påminner lite om welshponnyn jag red tidigare som hoppade rätt upp när han tyckte att någonting var roligt eller att stämmningen borde livas upp :)

Hej
Jag känner igen problemet! Så här löste jag det:
Först och främst så red jag alltid och "höll ut" skänklarna från hästens sidor. (en travhäst är nästan aldrig riktigt inriden och därmed inte van att något "hänger" efter sidorna) allteftersom så accepterade min skänklarna helt och hållet. (Nu kan jag tom använda sporrar om jag skulle vilja). Sen vad gäller "kickarna" vid galoppfattningen så sitter jag tungt i sadeln med lite bakvikt, då orkar dom inte lyfta baken. Det funkar! Min försöker några gånger och får inte upp baken så då fortsätter hon bara att galoppera. Men så fort jag lägger till skänkeln (än i dag) för att bihålla galoppen så försöker hon kicka men man får som sagt "sitta tungt".

Lycka till! Skriv gärna och berätta om det funkade!

Min travare håller också på sådär. Han fattar vad galoppfattning innebär men han lägger av några bocksprång (dock inte så farliga som din verkar göra) och galopperar sedan. Jag brukar inte sakta av utan fortsätta galoppera. Dock har det ju inte gett mig några framsteg så får nog följa denna tråd så man får lite tips :)!

Min kompis har en "sådan" häst. Han verkar aldrig ha lärt sig galoppera ordentligt.:p Han bockar rejält när man ska galoppera och min kompis som är väldigt duktig har till och med hon problem att sitta kvar. Eftersom hästen fortfarande är ung så låter vi bli att galoppera med honom, han travar på när de andra galopperar. Galopp tar vi ibland i uppförsbacke med en häst framför som är berädd att stanna så fort busen börjar bocka. Det går bra ibland. :)

Hissa lädrena, ha en halsring att hugga tag i och galoppera i uppförbacke och rid framåt, tjuvhåll inte i munnen:) Så gjorde jag med mitt övertända halvblod, det funkade! Nu bockar han sällan. Inte för mkt backträning bara för det är rätt jobbigt för dem. Lycka till!

Jag hade för ett par år sedan ett halvblods sto som slog bakut i tid och otid. Försökte med olika medoder att få henne att sluta, men hon bara slog. Pratade med en tränare och fick rådet att sätta på henne en graman! Jag så ut ungefär så här:eek:. Graman för att förhindra bockande gick inte riktigt ihop tyckte jag, men eftrsom inget annat funkade så provade jag. Och då såg jag ut så här :eek: igen, för det fungerade. Hon slutade helt att slå bakut när man hade en graman på henne. Kan inte förklara varför men det funkade. Efter ett tag började jag ta bort gramanen och hon hade då blivit av med ovanan och slog inte alls lika mycket.
Som sagt jag vet inte varför det fungerade och om det fungerar på din, men ville bara dela med mig av min erfarenhet av just bockningar.

MVH Russin8

Vet inte riktigt vad för tips kag ska ge dig!
vet bara att min kille är på väg att göra samma sak...oxå et tkallblod taget från travet och har precis lärt sig de där me gallopp!
Ibland går de fort och han små kickar ltiem e bakbenen och bara de får ja kämpa för fullt för att hålla kontroll på...gruvar för sen dan han får till ett riktigt bocksprång :eek:

Hej
Jag känner igen problemet! Så här löste jag det:
Först och främst så red jag alltid och "höll ut" skänklarna från hästens sidor. (en travhäst är nästan aldrig riktigt inriden och därmed inte van att något "hänger" efter sidorna) allteftersom så accepterade min skänklarna helt och hållet. (Nu kan jag tom använda sporrar om jag skulle vilja). Sen vad gäller "kickarna" vid galoppfattningen så sitter jag tungt i sadeln med lite bakvikt, då orkar dom inte lyfta baken. Det funkar! Min försöker några gånger och får inte upp baken så då fortsätter hon bara att galoppera. Men så fort jag lägger till skänkeln (än i dag) för att bihålla galoppen så försöker hon kicka men man får som sagt "sitta tungt".

Lycka till! Skriv gärna och berätta om det funkade!

skulle hästen inte orka lyfta baken om man sitter tungt i sadeln?? fast det kanske beror på hur mkt man väger och hur stark hästen är i sin bakkärra...

skulle hästen inte orka lyfta baken om man sitter tungt i sadeln?? fast det kanske beror på hur mkt man väger och hur stark hästen är i sin bakkärra...

Ja, precis.

*kl*
Vara nochalant och driva på lite, det brukar hjälpa.
Är du säker på att det inte är något som klämmer?
H*n kan ju ha ont. (Fast oftast är det ju glädjeskutt!)

Säger som de andra; korta lädrena och ha en halsring att hålla i. Släpp tyglarna helt (alltså läng dem eller håll i dem längst ut), då följer du inte med nedåt frammåt vilket gör att du tappar balansen utan kan koncentera dig på att luta dig bakåt.

Bryt INTE av när han börjar bocka, utan galoppera några steg till tills han slutar och sakta sen av. "Min" kallblodsdam kunde också lägga av några riktiga bocksprång i galoppfattningarna (jag satt såhär ::eek:, hon hade aldrig bockat i galoppen innan jag började med "riktiga fattningar), men allt eftersom hon stärktes och jag gjorde galoppfattningar regelbundet lärde hon sig att det inte var så jädra roligt och det blev inte så jobbigt heller :)

Säger som de andra; korta lädrena och ha en halsring att hålla i. Släpp tyglarna helt (alltså läng dem eller håll i dem längst ut), då följer du inte med nedåt frammåt vilket gör att du tappar balansen utan kan koncentera dig på att luta dig bakåt.
Så hade jag aldrig vågat göra. A och O när en häst bockar är att hålla upp huvudet på den och rida framåt! Att stå i en balanserad lätt sits gör det lättare att sitta kvar. Som någon beskrev att man ska sitta "tungt" låter helt livsfarligt-har man en hästen med kraft i sprången får man en praktfull whiplash innan man åker i backen.

Så hade jag aldrig vågat göra. A och O när en häst bockar är att hålla upp huvudet på den och rida framåt! Att stå i en balanserad lätt sits gör det lättare att sitta kvar.

Nä det är ju valfritt vad man vill göra, men en häst som drar praktbockar och gärna flera på rad släpper jag tyglarna på och lutar mig bakåt. Det har hjälpt mig många gånger att inte åka av.

När man försöker dra upp huvudet på hästen så kan det ibland bli en styrkekamp; och den är man dömd att förlora. Då följer man istället med neråt, och vips när hästen bockar far man all världens väg.

Beror förstås på hur högt o kraftigt hästen bockar också, är det bara små studs kan man försöka få upp huvudet men annars rekomenderar jag faktiskt att "släppa" tyglarna..

Och det var inte jag som skrev att man skulle sitta tungt.

Idag ska vi ut och prova! :D Sätter nog fast någon form av halsring eller "handtag" i sadeln att hålla mig i, så får vi se hur det går.

Det blir nog att träna i backe så kanske det inte blir lika mycket bus iallafall ;)

Återkommer med resultatet ikväll, om jag inte ligger på sjukan då vill säga...

*Lånar tråden lite :smirk:*
Verkar som om många travare gör så ;) Såklart gör min det också fast han gör inte bara det i början utan gör det också när vi galopperar i full fart, tex ute på en äng. Är inte så satans roligt då att sitta på honom för han slänger ut bakbenen åt sidan och eftersom det kan gå rätt fort så är han nära på att gå omkull varje gång (han har inte världens balans). Några förslag på hur man kan få honom att sluta?

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Drygt 10 veckor har gått sedan min ridolycka nu. 6 veckor efter armbrottet så hade själva brottet läkt fint, men jag kunde inte röra...
Svar
0
· Visningar
799
Senast: cassiopeja
·
Träning Treåringen ger mig lite gråa hår för stunden. Okej att alla mina hästar är/har varit arbetsnarkomaner, men det här är löjligt...
Svar
11
· Visningar
1 528
Senast: Alexandra_W
·
S
Distans Nedan följer en artikel som jag har skrivit och tänker använda i en studiecirkel för vuxna. Det kan när man börjar rida distans vara...
2
Svar
24
· Visningar
4 903
Senast: annoj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar