Status
Stängd för vidare inlägg.

Jettan

Trådstartare
Hej!
Jag håller på att träna upp en travare. Han ska gå dressyr. Jag har jobbat hela sommaren med honom och det har gått bra. Han har gått från enklare turer i skogen, träning i ridhus, longerats och tömkörts. Nu börjar jag känna att det är dags för uppsutten galopp. Jag har ridit massor travare förut, men då har det mest varit galopp-intervaller som gällt. Nu vill jag ju att han ska gå lugnt och sansat och så småningom även i form. I skritt och trav går det bra, han går fint i form och bär sig bra. Jag har galopperat honom vid longering och han lyssnar bra, men går i väg lite fort, men samlar sig mera sedan, antar att han behöver bygga upp sina muskler mer...:grin:

Men som sagt jag känner att nu är det dags! Jag vet bara inte riktigt hur jag ska gå till väga för att få honom att gå lugnt och inte rusa. Jag har en rakbana, med lite backe som jag funderar på att börja galoppera i, risken är ju dock att det blir skentrav och sedan galopp och det vill jag ju inte. Har även ridhus att tillgå, men är då i stället rädd att det ska bli för trångt.

Hur gjorde ni första gången? Ska jag chansa på en lite snabbare galopp och sedan jobba på att få honom gå lugnt när han vet vad det är jag vill?

Sv: Galopp!

De första travarna jagade jag in i galopp, gärna i en kurva eller i uppförsbacke. Det var ganska svårt att få dem i mer samlad galopp även efter ett bra tags tränande.

Den sista började inte galoppera med förrän efter ca 3 års ridande, då hon var ganska het och hade ganska svårt för sig i ridningen allmänt. Fel typ, helt enkelt...
När jag väl provade galoppen med henne så gick det faktiskt ganska lugnt till, hon "rann" inte iväg utan klarade att galoppera lugnt och koordinerat, om än inte så många steg.

Slutsats:
Vänta med galoppen tills hästen är väl balanserad och har lärt sig att vinkla om sitt bäcken mot bärighet istället för skjutkraft. Det kanske inte behöver ta så lång tid som 3 år, men åtminstone något år eller två känns inte orealistiskt.

det tar lång tid o få en bra galopp på travarna , vissa har lättare för det än andra , jag började på en låååång raka o jagade in han i galopp me en häst framför - slutade dock me en ofrivillig avsittning o hjärnskakning - men sa*an va han galoppera! höll mejj i paddocken efter det fram te de att ja upptäckte vart bromsen fanns, travare fattar ofta galopp om du överdriver fattningen väldigt mkt..
tid o tälamod..

det tar lång tid o få en bra galopp på travarna , vissa har lättare för det än andra , jag började på en låååång raka o jagade in han i galopp me en häst framför - slutade dock me en ofrivillig avsittning o hjärnskakning - men sa*an va han galoppera! höll mejj i paddocken efter det fram te de att ja upptäckte vart bromsen fanns, travare fattar ofta galopp om du överdriver fattningen väldigt mkt..
tid o tälamod..

Kanske, men vad blir det för kvalité på galoppen?

Antar att även din erfarenhet säger din att det inte funkade så bra att "lära" hästen galoppera på det sättet? ;)

Försök hitta någon lång sträcka, t ex i skogen eller på någon äng där du vet att underlaget är bra! För då har du tid på dej att komma in i galoppen och finputsa när hästen väl galopperar! Om du har möjlighet att lägga ut ett hinder så gör det! Första gången iaf, för hästarna brukar ju landa i galopp för de mesta! Annars i uppförsbackar om det finns några! :) Börja galoppera ute i skogen/ängar/grusvägar! Strunta i galoppen på banan där det är så liten yta! Jag galopperade bara i skogen med min polle först (oxå varmblod) och på banan vid hoppning! Men när jag red dressyr galopperade jag ALDRIG, jo ibland när vi tränade fattningar! Men aldrig annars!

Jag håller på och arbetar med min galopp just nu. jag började att fatt i hörnet på början av en kortsida. sedan går ja in på en stor volt. Min häst har dock problem med raksträckor så jag fortsatte volten ibland så att de blev ett ägg.

arbetar fortfarande på "ägget" i vv. men de går allt bättre hon klarar av de 80% nu i hv. och när ja känner att de blrjar bli trav lägger ja in en volt.

de går rätt fort men ja ökar och minskar volterna gnaska mkt aå att hon får abeta mkt med bakbena.

hoppas de hjäkper ngt

Min lärde jag galoppfattningen i paddocken bara för att de skulle bli tydligare än ute i skogen , galopp kan dom ju redan så vi måste ju bara få dom att fatta vad gallopskänkeln betydde. Men jag gjorde iaf så att jag självklart satt ner i en lugn och balanserad trav sen när jag kom till ett hörn gjorde jag en MYCKET tydligen galopp skänkel och la till spöt blev lite släng trav första gångerna men nu kan han det från halt. Sen var jag noga med att han bara galopperade några språng så att han verkligen orkade och tyckte det var kul , lätt sitts. Sen gjorde jag om fattningen igen. Viktigast är ju att dom inte blir stressade mellan varven så man måste se till att varva ner dom mellan. Hoppas det hjälpte lite iaf :)

Vänta med galoppen tills hästen är väl balanserad och har lärt sig att vinkla om sitt bäcken mot bärighet istället för skjutkraft. Det kanske inte behöver ta så lång tid som 3 år, men åtminstone något år eller två känns inte orealistiskt.

:bow: Jag instämmer!

Immer

I den nålade tråden överst i forumet, finns MASSOR av tips för ridtravarnas specifika träning, däribland galoppfattningar.

Mvh

IngelaH
moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 101
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 341
Senast: mily
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 538
Senast: Mabuse
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
672
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama