Sv: Galopp
Hej!
Jag behöver hjälp, jag rider en sexårig häst som är jättefin. Men problemet är att han har svårt för galoppen. Han förstår inte galopp skänkeln ännu, han rusar in i galoppen istället. Har ni några tips för hur jag kan vara extra tydlig vid galoppen för att han ska förstå? Tack på förhand!
Jag tror inte att åldern har så stor betydelse för vad han klarar av eller inte, galoppera kan han ju, oavsett hur musklad han är och det är mycket lösgörande för hästen och får hästen att slappna av och bli av med spänningar. Dessutom ser många hästar galoppen som något positivt, om man har gjort en svår övning och sedan vill belöna hästen kan man ta ett varv i galopp (detta brukar iaf jag göra med min islänning efter en energisk tölt). Viktigt är ju att du är mkt nogrann och tydlig med dina fattningar så att han gör rätt redan från början.
Min tränare lärde mig några bra knep för att göra en tydlig fattning:
gör hästen uppmärksam med små och många, många halvhalter, skjut fram höften lite grann eller trampa ned lite lätt i stigbygeln i det varv som du vill fatta galoppen i (vänster varv, vänster höft), och nu till slutklämmen så ska du bara använda ett ben för att ge själva skänkelfattningen!, nämligen det ben som du lägger lite bakom sadelgjorden. Fastän det är så inpränat i huvudet att man ska använda en "diagonal fattning" så räcker det med ett ben, det är faktiskt mkt effektivare. Två ben gör hästen bara förvirrad. Provade detta med min kille och det fungerade mycket bättre än det "vanliga" sättet.
Det spelar ingen roll i början om han rusar in i galoppen, det viktiga är att han tar rätt galopp och att du bara tar ett par steg i början.
De första galoppstegen är ju de bästa, så träna mycket på övergången trav-galopp-trav-galopp med bara några galoppsteg, och var snabb med belöningen!
Lycka till!