J

JohanssonMalin

Hej!

Jag behöver hjälp, jag rider en sexårig häst som är jättefin. Men problemet är att han har svårt för galoppen. Han förstår inte galopp skänkeln ännu, han rusar in i galoppen istället. Har ni några tips för hur jag kan vara extra tydlig vid galoppen för att han ska förstå? Tack på förhand!

Sv: Galopp

Fast kan det inte vara så att hästen förstår men att den inte är tillräckligt balanserad och musklad för att orka göra en ordentlig galoppfattning med tanke på att den är rätt ung? Jag har i vilket fall varit med om ett flertal sådana.
Har hästen svårt för fattningarna skulle jag hoppa över dem ett tag och istället jobba i skritt och trav med muskelbyggande och balanserande övningar som stora volter, övergångar, klättra osv. Kanske låta den rulla på i galopp också där du gör det lätt för hästen, typ stora volter eller rakt fram på bra underlag. Stärkande. Sedan öva fattningar när hästen är ordentligt lösgjord och att du kanske tar hjälp av någon som kan stå på marken och säga hur du ska göra för att hjälpa hästen maximalt.

red en 5- 6 åring som oxå rusade in i galoppen, han hade dåliga muskler och orkade inte riktigt. Men efter att jag hade ridit han typ några månader orkade han fatta galopp utan att rusa iväg :) Jobba mkt med att gå i rätt form och tempoväxlingar, du kan ju även underlätta vid galoppfattningarna genom att fatt i hörn och ställa den utåt.

Vad är det för häst, hur länge är denm riden, är det du som har utbilda den och hur duktig är du själv på att rida?

kan hjälpa hästen på traven genom att fatta galopp mot en väg (om du rider i ridhus eller på bana)

Jag har ridit en unghäst med samma problem.. Som gick dessutom på ridskola.. (Jag red henne 2 gånger i veckan för "utbildning")
Och det vi gjorde var att gå in på A eller C volten, och precis då du kommer ner i det första hörnet så gjorde jag en stark vänsterskänkel (vänster varv), flyttad bara lite bakåt, och lättade i innerhanden.
Hon föll in i vänster slänggalopp, så man fick korta upp och få henne och jobba mer uppåt än framåt (sporrar är till väldigt bra hjälp vid denna situation), och sedan få henne att hålla den galoppen också.
Det kan vara bra om någon annan häst är framför och fattar galoppen samtidigt. Jag hade också stöt på "fel" sida för att förstärka vilken galopp hon skulle fatta.

Min häst hade från början varken muskler eller bärighet att hålla galoppen mer än några språng under ryttare och kunde heller inte galoppskänkel. Jag övade in galoppkommando via longering. Hittade ett lämpligt kommando och drev hästen in i galopp.
Sen övade jag galoppen huvudsaken från marken från början tills den hade fått mer stadga och hästen inte längre rusade in i den utan kunde fatta lugnt och sansat. Sedan överförde jag komandot till uppsuttet. När hästen väl hade fått in tekniken och grundstyrkan gick det betydligt bättre...
För att träna musklerna som hästen behöver för galoppen så är galoppbommar och låg studs väldigt nyttigt. Då får hästen stöd och förhållning hur takten och sprången skall vara och tränar upp musklerna och taktiken.
För att träna fattningar så kan man även komma i trav mot studsen och sedan i första språnget ge ett galopp kommando(rösthjälp ej skänkel). Då hjälper ju studsen hästen att inte rusa iväg utan att behålla takt och tempo. När detta fungerar kan man bara ha galopp bomar och göra samma övningar. Sluligen har man bara en bom rider an i trav och använder rösten OCH lägger till galopp skänkel. Oj vad luddigt detta blev...Hoppas du får ut något vetigt av det iaf och lycka till!

Själv så har jag börjat galoppera med min häst nu. Han orkade inte bära upp sig. Så vi red i 2-4 månader i skritt & trav, red över bommar & klättrade en del. ;)

Min kille e bättre nu men har varit likadan..jag jobbbade honom mycket på töm med avsaktningar o igångsättningar i skritt o trav för att han skulle stärka sig och mycket halter o igangsättningar. Klättrade honom mycket ute o gjorde så småningom galoppfattningar ute o bara lär honom rulla. Då la jag på galopp fattningar på töm med kommando och har sedan övat på styrka och uthållighet så, nu använder jag det kommandot när jag rider tillsammans med skänkeln. Han är mycket bättre nu men behöver fortfarande mer jobb frn ryggen. Ökat på med fler fattningar o avsaktningar på töm och samma sak när jag rider. Varit noga med o korrigera galopperna även ute efter den galopp som jag bett om för att han ska bli säkrare på båda galopperna :)

Hej!

Jag behöver hjälp, jag rider en sexårig häst som är jättefin. Men problemet är att han har svårt för galoppen. Han förstår inte galopp skänkeln ännu, han rusar in i galoppen istället. Har ni några tips för hur jag kan vara extra tydlig vid galoppen för att han ska förstå? Tack på förhand!

Jag tror inte att åldern har så stor betydelse för vad han klarar av eller inte, galoppera kan han ju, oavsett hur musklad han är och det är mycket lösgörande för hästen och får hästen att slappna av och bli av med spänningar. Dessutom ser många hästar galoppen som något positivt, om man har gjort en svår övning och sedan vill belöna hästen kan man ta ett varv i galopp (detta brukar iaf jag göra med min islänning efter en energisk tölt). Viktigt är ju att du är mkt nogrann och tydlig med dina fattningar så att han gör rätt redan från början.
Min tränare lärde mig några bra knep för att göra en tydlig fattning:
gör hästen uppmärksam med små och många, många halvhalter, skjut fram höften lite grann eller trampa ned lite lätt i stigbygeln i det varv som du vill fatta galoppen i (vänster varv, vänster höft), och nu till slutklämmen så ska du bara använda ett ben för att ge själva skänkelfattningen!, nämligen det ben som du lägger lite bakom sadelgjorden. Fastän det är så inpränat i huvudet att man ska använda en "diagonal fattning" så räcker det med ett ben, det är faktiskt mkt effektivare. Två ben gör hästen bara förvirrad. Provade detta med min kille och det fungerade mycket bättre än det "vanliga" sättet.
Det spelar ingen roll i början om han rusar in i galoppen, det viktiga är att han tar rätt galopp och att du bara tar ett par steg i början.
De första galoppstegen är ju de bästa, så träna mycket på övergången trav-galopp-trav-galopp med bara några galoppsteg, och var snabb med belöningen!;)

Lycka till! :banana:

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 767
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 096
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 278
Senast: JohannaB
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 401

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar