L

Luva

Jag har en islandshäst som är 5 gångare.

Jag skulle vilja ha tipps på hur jag kan träna upp hans galopp då han har svårt att galoppera inne på ridvolten, även på fyrkansspåret.
På långsidorna kanske man kan få två-tre steg i galopp, sen blir det tölt/pass/grisepass. Att galoppera på en volt är bara att glömma.

Utomhus är det inga problem att galoppera.

Sv: Galopp

Eftersom det går lättare ute skulle jag börja med att träna upp galoppen där. Galoppfattningar är super! Har också haft problem med galoppen på ridbanan, men min har galopperat fast aldeles för fort! Tränade mycket galoppfattningar både på ridbanan och ute, i uppförsbackar och på rakt spår. Och det har blivit en betydligt större skillnad.

Mycket dressyrövingar som stärker bakdelen och bärigheten.

Saker som tempoväxlingar, skolor, galoppfattningar i så kontrollerad form som det går, klättring, longering där du fattar galopp sen (kan vara att han har lättare på böjt spår utan ryttare och då kan det vara en idé ihop med allt annat)

Massa bra dressyr helt enkelt ;) Alla övingar där han sätter bakbenen under sig och jobbar på att bära upp sig under kontrollerad form, skolor är bra om han kan det, annars som sagt fattnigar etc.

Lycka till!

Håller med tidigare inlägg - fattningar är oslagbart :)
Träna gärna in röstkommando för galoppfattning och kör sedan fattning på volt över bom i tömkörning/longering. Men det är jobbigt så håll inte på för länge....

Min sexåriga valack har haft problem med att galoppera på volt och fyrkanten. då gav min tränare mig en övning. Man ska skära av hörnen lite i början och sedan öka avskärningen och tillslut är du på stora mittenvolten. om det inte funkar kan du pröva att rida mycket stäld i galoppen på fyrkantspåret.
hoppas det går bra tillslut:)

Jag har själv en 5-gångare som har haft en väldigt flack galopp. det absolut bästa jag gjorde för att bygga upp hennes galopp var att galoppera i uppförsbackar som var lite ojämna och branta. nu menar jag inte att det ska vara fullt med stenar, men rider man enbart på "plan" mark så behöver dom inte anstränga sig lika mkt. i ojämn mark lär dom sig även att lyfta på benen, därav tar dom i mer. jag hade nog lagt paddocken på is ett tag och enbart tränat ute i terrängen.
Sen håller jag med dom andra om att dressyren är väldigt viktigt för att få en bärande häst under sig. hästen måste få trycket bakifrån för att kunna sätta under sig ordentligt och inget gör det bättre än dressyren och terrängen. Jag tränar enbart i terräng då vi inte har paddock för tillfället och det är utmärkt att träna dressyren även där. Jag fick mig en rejäl chock när jag sen kom in i en paddock och skulle träna för tränare. Hon var mer bärande än jag någonsin har haft henne. den häst som från början inte ens kunde trava på spåret i en paddock kunde helt plötsligt galoppera på volt i en bärande form. Så jag ÄLSKAR min terräng!

Något som jag även ser väldigt ofta när jag ser folk rida i paddock på volt är att dom släpper på yttertygeln och enbart har hästen på innertygel och ställer på det viset. Det är helt fel! ha alltid hästen på yttertygel! och driv med sätet. annars kommer du aldrig få en bärande häst som kan gå på volt då hästen alltid kommer skjuta ut ytterbogen. Tänk volten som en fyrkant. En halvhalt i varje hörn.

Hoppas du fick några tips som är användbara.

Lycka till med framgången!

Tack för alla goda råd.

Vi har faktikst tränat galopp i uppförsbacke och fattningar nu på senaste.

Och i går tappade jag nog hakan, skulle prova att galoppera inne på ridvolten(givetvis på fyrkantsspåret) och han/vi klarade hela två varv i höger galopp, sen avbröt jag. Visst, det gick ganska fort och vi lutade rejält i hörnpasseringarna, men jag var så stolt!!

Provade med problem galoppen, vänster, nästan ett helt varv där och han tog vänster galopp direkt, så jag var riktigt nöjd!

min fyraåring är också femgångare och för oss går det bäst genom att galoppera ute och i uppförsbackar sen för min häst är det bäst att han ganska korta tyglar. Och att man gör en galoppfattning när hästen har bra och stadig trav.

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
718
Senast: Squie
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
866
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 184
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 549
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar