galopp-travövergång

Ellyne

Trådstartare
Det är väldigt svårt att få till ett avbrott från trav till galopp. Trots att galoppen känns kontrollerad och någorlunda samlad blir alltid avbrottet dåligt.
Hästen slår upp huvudet och balanserar upp sig med att slänga fram ena frambenet.
Jag har provat: att riktigt samla galoppen innan avbrottet, göra tydlig halvhalt, hålla bättre stöd i tyglarna, lätta i handen...

Dessutom är övergången galopp-skritt helt omöjlig!! Trots lydig häst som annars villigt går från halt-galopp.

Dela med er av era tips! :bump:

Sv: galopp-travövergång

Tänker du övergång eller tänker du avbrott?
Spänner du dig när du ska sakta av, eller kanske blir för lite följsam eller trycker dig bakåt alt. lutar dig framåt så hästen kan känna sig låst?
Hur är själva galoppkvaliteten - har den bra balans, rund galopp, är den avspänd och lång i överlinjen?

Ett spontant tips utan att ha hört svaren på ovanstående frågor är; tänk att du fortsätter släppa fram hästen med sitsen/höfterna, stabilisera upp dig men utan att ändra balansen, bara spänna bukmusklerna.
Krama omvartannat i tyglarna för att ändra takten (krama vänster tygel när höger fram är i marken och vice versa, är tänkt som en signal för hästen att den ska dröja kvar lite med frambenen utan att hästen känner sig låst). Försök att bryta av innan galoppkvalitén blir sämre - som bekant är den som bäst i fattningen och strax efter, så att man inte galopperar för långt i taget kan vara en bra idé.
När hästen brutit av kan man ta för vana att släppa lite både på kraven man har i sitsen (att man inte sitter "tungt") och lite på tyglarna så hästen får länga sin ram. Så får den det som belöning. Lyckas man störa hästen minimalt vid själva hjälpen till avbrottet känns risken för att den ska köra upp huvudet också mindre.
Blir den framtung i avbrotten?

Angående galoppfattningarna har jag ärligt talat inget tips om det inte funkar trots att hästen kan fatta från trav och stillastående. Antingen har hästen inte lärt sig galopphjälpen ordentligt, eller så blir det kanske för krävande beroende på vilket läge i skritten du vill fatta från?
En ganska fri skritt med energi brukar vara lättast för hästen - men kräver ändå mer spänst från hästen och mer energi än att fatta från trav. Att tänka galopptakt och känna galoppen i din egen kropp några steg som för att förbereda hästen kan vara en idé, så hästen får en chans att balansera om innan fattningen.

Senast ändrad:

Tack så jättemycket för ditt utförliga svar! Jag ska läsa allt noggrannt om några dagar, ska iväg nu...
Men efter att ha skummat: jag har försökt att vara följsam i avbrottet och även fast jag vet precis när hon ska sakta av så har jag svårt att hjälpa henne med balansen.
Hon har en bra galopp, nu är hon dock inte helt i kondition så det är svårare att få henne länga överlinjen och slappna av helt. Men jag hade samma problem förut när hon var mer musklad. ........
Framtung-ja det kan man säga att hon blir. Hon har ju betydligt "dåligare" trav än galopp. Är rätt ovillig att sätta under sig i traven och samtidigt behålla lätthet i framdelen..

Jag kanske skrev otydligt, själva fattningen är det nada problem med. Hon är superlydig. Men avbrotten är svårare. Galopp-trav blir oblalanserat och galopp-skritt går inte över huvud taget!

Korta kaloppsträckor och massor av övergångar.

Varför galoppera 3 steg i stället för ett om hästen fallit ur och inte klarar av/blir stressad i övergången till trav.

Jag personligen tycker att det är enklare att arbeta skritt-galopp-skritt, just för att då måste hästen verkligen bära upp sig för att klara övergången och kan inte springa iväg.

En övning som jag tycker är bra; skritt två tre steg - galopp två tre steg- skritt - direkt långa tyglar, klapp på halsen - skritta två tre steg - trav två tre steg - skritt två tre steg- galopp två tre steg, osv.

Just när hästen tenderar att slänga upp huvudet, tycker jag att det är oerhört viktigt att man har en sits-baserad kommunikation ( att du kan göra avbrott med sitsen istället för handen, utan att man tänker på det arbetar många med handen bakåt i avsaktningarna vilket ger negativa förändringar i sits, hand och är en negativ inverkan på hästen, vilket gör den mer spänd i avsaktningarna )

Tack för ditt svar!
Jag försöker jobba med mycket övergångar och galopp-halt fungerar toppen! Hon är så lyhörd och blir hyperkänslig med den övergången. :love:
Galopp-trav går också någorlunda styrt med sits istället för handen. Men som sagt huvudet åker upp (pga hon är svag?) vid övegången till trav.
Men galopp-skritt... det går inte överhuvud taget! Hur sansad galoppen än är. Skritt-galopp går sådär.
What to do?

Nån mer som har tips?
Hur få till övergång galopp-trav och:
Hur få till övergång galopp-skritt.
Ren övergång utan att kasta upp huvudet... :crazy:

Har bara spånat igenom denna tråd lite, så förlåt om jag skulle upprepa något.
Du säger att din häst inte riktigt är i kondition. Det kan vara väldigt ansträngande för henne att komma in i en riktigt bärande trav direkt i övergången från galopp. Men det är din sits som gäller! Du ska ju RIDA henne in i traven. Bli riktigt tung i sadeln och använd din rumpa och magmuskler. Skjut henne in i traven. Vill hon rusa i traven så kan du fundera på om du är för framåtlutad? Bra tips har du fått om övergångar. Mycket nyttigt med bara några steg skritt-galopp. Hjälper hästen att orka bära sig mer. Själv är jag svettig som en liten gris när jag försöker få bra övergångar med min häst! :)
Det är ju enklare att åka häst ibland tydligen.. :o
Lycka till!

Tänk att du ska rida hästen till handen. Det är då du får med bakdelen och den kan börja jobba med rygg och bakben. Tänk i varje övergång från skritt-trav och galopp-trav att om hästen vill springa så ska du bli tung och räkna tyst för dig själv 1...2, 1...2 i lugn takt. Tänk att du ska rida i en betydligt lugnare takt än det i verkligheten är. Har du hästen helt rakställd? också något att tänka på...

Hästen slänger upp huvudet i avbrottet, troligtvis för att den inte riktigt har så mycket muskler att den orkar balansera upp sig i avbrottet. Du har fått bra tips i de andra svaren, mitt tips är: Ha tålamod och träna mer, så att hästen hinner muskla på sig. Tids nog kommer det att fungera. (Du rider väl för instruktör som kan hjälpa dig?)

Lycka till!

Tack för tipsen! Jag brukar försöka att verkligen ha kontroll över gångarterna och driva in i traven. Jag ska tänka mer på om jag är framåtlutad, det blir jag lätt...
Rakställt- ja det också. Nja, det är ju något vi jobbar med. Hon är rätt så snedmusklad och tvärar mycket i galoppen. Brukar rida mycket öppna och aktivera bakbenet som inte riktigt vill bära under sig.

Hästen slänger upp huvudet i avbrottet, troligtvis för att den inte riktigt har så mycket muskler att den orkar balansera upp sig i avbrottet. Du har fått bra tips i de andra svaren, mitt tips är: Ha tålamod och träna mer, så att hästen hinner muskla på sig. Tids nog kommer det att fungera. (Du rider väl för instruktör som kan hjälpa dig?)

Lycka till!

Jag tror också det beror på att hon saknar muskler.
Tålamod lär vara det som behövs... Just nu jobbar vi mycket i skog och mark, kombinerat med dressyr och lite tömkörning. Och visst, man skulle önska att uppbyggnaden gick liiite snabbare.... :p

Just nu rider jag inte för instruktör. Jag jobbar väldigt sparsamt på böjda spår och min tränare vill helst att jag rider på volt under lektionen, så det går inte ihop.
Jag vet själv att det behövs jättemycket grundarbete som jag kan jobba med utan instruktör.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 673
Senast: Josofinito
·
Ridning Rider en islänning som är stark i sin grisepass. Väljer gärna pass istället för galopp osv. (Har just börjat lägga in galopp i träningen...
Svar
6
· Visningar
1 891
Senast: Gry
·
Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 666
Senast: klystron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Oseriös avel 2023