Galopp som hela tiden försämras.. (uppgiven)

A

Alpin87

Min lilla travhäst hade från början en helt ok galopp. Hon har inte gått på travet och fattade snabbt vinken och tyckte rent ut sagt att det var skitkul att galoppera. Har börjat hoppa litegrann med henne och det funkar bra det med.

Men nu.. Sedan ett par månader har galoppen bara försämrats. Böjt spår är en omöjlighet och hon börjar hela tiden att ''vobbla'' som jag väljer att kalla det. Hon tappar takt även på rakt spår och det känns jättekonstigt. Jag galopperar mkt när jag är ute, hon fattar gärna galopp själv men det är inte så roligt nu när det har blivit ett riktigt problem. Galoppträningar, intervaller och så vidare sysslar vi med någon gång i veckan samt att försöka påverka och ställa henne lite på rakt spår så att hon ska hitta balansen igen.

Hjälp? :confused: Har ni varit med om att galoppen bara försämras? :cry:

Sv: Galopp som hela tiden försämras.. (uppgiven)

Ingen som vet nåt?

Jag skulle kolla över hästen med en Equiterapeut. Att galoppen blir dålig kan även hända på "ridhästar" och då är oftast SI-leden mellan länd och bäcken problemet, samt att de kan vara sneda bak i korset osv.

Då "tappar de bakdelen", bryter av, får ofta korsgalopp, fel takt osv.

Ja, det låter som att det kan stämma.

Vad kostar det på ett ungefär att ta ut en ET och hur många behandlingar brukar behövas?

Nu har jag bokat en equiterapeut som kunde komma redan imorgon, det kan ju aldrig skada vad nu än det beror på.. :)

Senast ändrad av en moderator:

Såg att du redan bokat, bra! :)

Det kan behövas 2-3 behandlingar om det är mycket som är låst. Man brukar ta en gång först och sedan en efter ett par veckor, och efter det kanske en efter några månader. Pris beror på vem, och på vad de måste göra.

Kanske hästen har vuxit ur utrustningen? En av mina förra hästar tappade galoppen helt för att sadeln var för trång....

Jag letar efter en ny sadel just nu så det problemet är snart löst.

Däremot ligger inte sadeln och trycker väldigt mkt någonstans och ligger inte mer illa är att bommen är för svängd.

Ok.... får väl "hoppas" att et:n hittar nåt som går lätt att rätta till! :) *heja heja* :D

Tack :) Hoppas jag med!

Min pålla var helt fast i korset och väldigt sned. Det verkar dock gå att åtgärda med ett par gångers behandling. Träffade en trevlig eqt idag som arbetade lugnt och bra och gav mig tips på hur jag kan jobba med det själv. Halsen däremot var jättefin och mjuk åt båda hållen. Värst var hö bak pga av en gammal sårskada och lite i vänster bog men det skulle avhjälpas med lite stretchning.

Känns lite ljusare nu! :D

Gud va kul, har läst alla inlägg. Hoppas allt blir jätte bra med din häst. Ska själv också ta ut en Equiterapeut när jag har penga till det.:( Men mitt sto har inga direkta problem, vill bara "kolla läget" så att allt är bra med henne, men jag önska dig lycka till. Hoppas allt blir super bra...:)

Tack! Hon känns fin nu, har låtit henne ta det lugnt nu efter det att eqt varit här. Först idag galopperade jag och hon tog för sig mkt bättre.

Passa på nu och kolla annonser på equippa, alla färdigutbildade som inte fått sina ''diplom'' tar bara en struntsumma för sina färdigheter.. Fram tills på fredag tror jag :D

Liknande trådar

Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 593
Senast: pews1972
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 968
Senast: kryddelydd
·
Hästvård Hej. Jag är desperat och behöver råd! Jag har ett 16-årigt sto som är korsning frieser/arab. För nästan två månader sedan så fick hon...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 408
Senast: Ray
·
Hästvård Kan först skriva att hästen är under utredning med veterinär men vill höra andras erfarenheter och försöker få någon idé om varför hon...
2
Svar
20
· Visningar
3 427

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halloweenmat
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat