Galopp problem

S

Suss

Rider en travare som kan galoppskänkel, verkar som han tycker det är skitskoj...problemet är att han blir jätte stark slänger upp huvudet och vill dra även i ridhuset vill han rusa!

försökte fatta galoppen på en mindre volt för att han kontroll efter två varv var det ingen kontroll och ingen vacker ridning:(
före fattningen gick han gick fint i form (den form vi klarar, böjd nacke och bål och i lugn arbetstrav, tror inte att han trampar under särskilt bra då han är stel å jag är grön). Har provat med martingal det funkade inte...

tips på bra övningar för mig och hästen? Jag ska rida för instruktör förmodligen på söndag...

jag vet det här var en konstig fråga, men vad ska jag göra? ska till ridhuset i dag!

// tack på förhand

Sv: Galopp problem

Andledningen till att han drar upp huvudet och vill rusa är nog mestadels för att han inte orkar bära sig i galoppen ännu, vilket är ganska vanligt hos "fd travare".

inte alls en konstig fråga. hade samma problem med min travare i början. och det är som sagt antagligen för att han inte orkar bära sig, han har inte "galoppmusklerna" ännu. Om du ska rida för instruktör snart kommer hon säkert hjälp dig. Vad jag gjorde var att träna galoppfattningar, och bara låta honom galoppera några steg. Med tiden blev han starkare och kunde galoppera längre och längre för varje gång. Eftersom travare brukar tycka det är väldigt kul att galoppera, ialla fall min... tycker jag det är helt okej att låta honom sträcka ut i galopp i en lättare uppförsbacke eller raksträcka när man rider ut, bara man får stopp sen... hoppas det går bra för dig och din häst!

Det är ingen dum fråga du ställer, dock inte helt ovanlig för hästar såsom fd travare precis som Westernsaved säger. Jag hade helt struntat i galloppen från ryggen ett tag och jobbat den från marken så att hästen får en ärlig chans att stärka sig och få koll på sin balans och ben utan att någon stör på ryggen. Lycka till- uppdatera gärna!

Liknande trådar

Träning Hej! Har ett 5årigt hbl sto som jag behöver lite hjälp och tips till. Hon har varit utlånad men fick komma hem lite snabbt i somras pga...
Svar
7
· Visningar
1 302
Senast: Piek
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 596
Senast: TinyWiny
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 384
Senast: Ullmerkott
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 722

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar