Galopp problem!

M

Marwinn

Hej!

För ett tag sen hyrde jag en häst som var lite svårt att få igång i en fin galopp. Hon var 5 år, islänning.
Väldigt fina gångarter hade hon och hon lyssna på framåt skänkeln och handen.
När jag skulle fatta galopp blev det mest snabb, snabb trav eller några galopp steg och sedan slarvig trav.
Jag fick galopp någon gång nästan ett varv i paddocken.
Utanför paddocken gick hon lättare att galoppera, men hon kändes lite stel i galoppen. Någon som har idér och förslag på hur man skulle kunna träna fram en bra galopp? Och vad som kan vara anledningen till att hon var lättare att galoppera utanför ridbanan?

Jag är tacksam för alla svar! :-)

Sv: Galopp problem!

Galoppera ute och prova sväng. väldigt bra om du även har möjlighet att lägga en STOR volt i skogen/på en äng.
Tycker det låter som hästen saknar muskler och är stel, Har hon ont?
Ligger sadeln och bett bra?
Träningsvärk?

Sv: Galopp problem!

Islänningar kan ha lite problem med takten och vissa med galoppen. Kommer de i för hög form eller blir för låsta i en form kan de låsa ryggen och frikoppla benen så att de rör sig utan att ryggen kommer igenom och rundar sig som den av naturen annars gör lite mer på halvblod och ridponnyraser tex.

De kan ha problem med att bära sig och behöva hjälp med balanseringen och takten i andra gångarter innan man börjar galoppera.

Sluta är en bra rörelse som stärker galoppen. Rider du den i skritt och trav så får du också en bätre galopp på sikt.

Öppna är också en bra stärkande övning. Även om den inte just stärker galoppen enbart så stärker den hela hästen.

Kolla att hästen är helt på linjen, utan spänningar och rör sig genom ryggen med sviktande/gungiga bakben och ren takt i traven innan du försöker fatta galopp.

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 411
Senast: Roxy
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 772
Senast: banani
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama