Galopp?? jockey?? va?

K

korint_lover90

Hej!
Jag har en fullblods korsning (u. arab e. eng. fullblod)
och har funderat lite på att prova mig på galopp, men jag har ingen aning om nånting om det (om man inte räknar med det man ser på tv och läser i böcker....)
Hur lång kan man max va? (finns det någon bestämd gräns eller ere bara "bäst" att va liten?)
Hur mycket får man max väga i ett amatörlopp?
Vart kan man träna? (bor mitt i stockholm)
Behöver man en tränare för att träna? hur får man isåfall tag på en sådan??

Håppas någon har tid att svara på mina frågor!! :smirk:

//Alexandra (15)

Sv: Galopp?? jockey?? va?

hej!
Vill du träna med din häst eller vill du börja rida fullblod?
(arab + fullblod, är inte det angloarab?)

På Täby Galopp har de ridhästsgalopp på måndagar (kolla www.tabygalopp.se) tror det e långt ner till höger på sidan =)
där står det mesta!

om du går in på www.galoppsport.se så kan du läsa ganska mycket fakta om galopp (info och regler tror jag det står under).

lycka till!!! :bump:

oj det ska va
u.e arab
e. fullblod

vet inte vad man ska kalla rasen:P
men tack så mycket för svaren!!:D

Det finns inga egentliga gränser men se det så att medelvikterna i proffetionella lopp ligger runt 56kg och i amatörlopp 65kg, detta då med sadel+tillbehör och din utrustning –hjälm. Inga längd gränser, men korta personer tenderar att vara lättare än långa. För att rida i träning finns INGA regler, men proffetionella tränare föredrar att ryttarna inte väger mer än 65. Sedan beror det egentliggen på hur duktig ryttaren är och hur denne sitter.
Att för skojskull träna med din häst kan du alltså göra på så kallade ridhäst träningar. Men för att tävla måste den vara renrasigt fullblod, eller eventuellt arab. Hästen måste dessutom stå i träning hoss en licensierad tränare.
Är du bara sugen på att lära dig och vill rida gratis i ett tävlingsstall så tar vissa tränare mot detta med glädje, andra absolut inte. Bor du i Stockholm så är det Täby Galopp som gäller, dit tar du dig med Roslagsbanan mot österskär från Östra station/tekniska högskolan. Hållplats Galoppfältet.
Just nu så är det en del tränare som faktiskt tycks behöva folk spå passa på, men de har inte tid att tala med dig på löpningsdagar så passa på en vardag INNAN 11.30. efter det är det töms stallarna, speciellt varma sommardagar. Eftermiddag och kväll är det bara enstaka personer på stallbaken.

Lycka till!

korint_lover90 skrev:
oj det ska va
u.e arab
e. fullblod

vet inte vad man ska kalla rasen:P
men tack så mycket för svaren!!:D
då är det väl ändå en Anglo-Arab?? (Anglo-Arabiskt fullblod = ox + xx)

Liknande trådar

Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 615
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar