Galopp i skänkelviknig?

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Warhammer
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 277
W

Warhammer

Vilken galopp ska dom gå i när dom tex. flyttar till höger?

Sv: Galopp i skänkelviknig?

Har du vänster galopp flyttar du för vänster skänkel alltså åt höger och tvärtom! :)

Aha.. vad händr om man gör tvärtom? Borde det inte vara lättare för hästen att ha "samma" galopp som rörelseriktiningen?

Ja, det undrar jag också för när jag ridit skänkelvikningar i galopp för instruktör så har det varit galoppen i rörelseriktningen, alltså vänster galopp undan höger skänkel och vikning åt vänster. Det beror väl på vad man är ute efter? I mitt fall har det varit att stärka galoppen. Skänkelvikningsgalopp är ju inte direkt en programrörelse utan ett träningsmoment, så vitt jag vet?

Dessutom, när jag tänker efter, så borde det var mycket svårt att ha vänster galopp och flytta sidvärts till höger eftersom det framben som greppar för sig dessutom ska förbi det andra frambenet... Ungefär som att gör sluta till höger i vänster galopp....

/Camilla

Jag har gjort/gör i båda galopperna åt båda hållen. Alltså hö galopp ÅT vänster resp höger och likadant i vänster galopp. Vet iofs inte vad som betecknas "rätt"...:)

Hallonsoda skrev:
Aha.. vad händr om man gör tvärtom? Borde det inte vara lättare för hästen att ha "samma" galopp som rörelseriktiningen?

Då blir det en sluta, inte skänkelvikning.

jag kanske har sovit väldigt dåligt men det där lät ju heltknasigt, gör jag en diagonalsluta för vänster skänkel så flyttar jag hästen i höger galopp och åt höger.

ang. skänkelvikningen så har jag bara gjort som när man gör sluta då, flytta för höger skänkel åt vänster i vänster galopp.

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Jag och min ponny tävlar fälttävlan där dressyren inte är vår starka gren, ponny ser inte meningen med att gå i form😅. Just nu...
Svar
2
· Visningar
563
Senast: Freazer
·
Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 438
Senast: Mirtai
·
Trav Jag undrar hur man får en travare att galoppera i vagn då han kan galopp i ridningen, från marken osv men i vagn när jag säger kommandot...
Svar
2
· Visningar
1 018
Senast: Kamomilla
·
Ridning Hej! Jag har en 6 årig dotter som fått låna ett sött o snällt Welsh ponny sto som vi ev ska köpa. Pigg men lydig är ponnyn. Hon har...
Svar
8
· Visningar
1 193
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka