galopp i dressyrprogram?

B

Bönan

Vad händer om man travar igenom galopp delen på ett dressyr program? Blir man utesluten eller får man bara inga poäng på dom momenten? :confused:

Sv: galopp i dressyrprogram?

Tror bara man blir tillsagd och får 0 poäng på den biten...

Beror väl på vad för slags tävling det är oxå!

Senast ändrad av en moderator:

Jag skulle vilja påstå att du blir utesluten eftersom det är en "felridning", kanske säger domaren till om hon/han tror att du glömt galoppen, jag vet inte, men antagligen blir du utesluten efter tredje delmomentet i galoppen om du travar. Kanske bättre om nån som verkligen vet kan svara, men det är vad jag tror...
:smirk:

Det råder lite delade meningar om det. Utesluten tror jag inte du blir. Däremot kommer en del domare att ge 0 för att du inte visat det du ska eftersom rörelserna ska utföras i galopp, andra domare kan ge dig något poäng för att du ridit rätt väg även om det var i fel gångart. En del bedömningsgrupper innehåller också en liten snutt trav, så där kan du få något poäng öven av de domare som sätter 0 i de bedömningsgrupper som är helt i galopp.

Sedan spelar det också roll hur det ser ut. Om det ser ut som om du försöker galoppera så säger domaren inte till, men om det ser ut som om du glömt bort var galoppen ska börja så kan du få en felridning.

Om det är så att du medvetet tänker låta bli att galoppera så är det bättre att välja ett program som inte innehåller galopp, går inte det så prata med arrangör och domare så de är medvetna om det. Du kanske kan få rida utom tävlan och bli bedömd som om det ska vara trav där det egentligen ska vara galopp (det har jag dömt en gång på en tävlingsträning, lillasyster red storasysters ponny men vågade inte galoppera så hon red LB:1 med trav istället för galopp, jag kan ju säga att programmet kändes vääääldigt långt för vägarna är ju anpassade för galopp och ponnyn var väl B eller liten C)

Du kommer nog få en: 0:a...
Kanske inte kommer få så mycket poäng...
Domaren kanske ´tror att du har glömt galoppen..?
Lycka till!

Det beror nog på hur domaren ser på detta.
Jag skulle ge dig poäng för vägen första gången detta hände om jag såg att du försökte få din häst i galopp men inte lyckades, vid upprepning skulle jag ge dig en nolla på bedömningsgruppen. Rider du däremot på i trav som om inget hänt och inte ens tänker galopp skulle jag tolka detta som en felridning.
Detta kommer också att dra ner dina siffror på alla grupper "där nere".

Tja... Jag blev ju inte utesluten iaf. Det var lokaltävling och hästen tog inte ett enda steg i galopp... Det var i LC:2

Vi fick 2or på "galoppen" i högervarv och 1or i vänster.

Så du menar att du fick en 2:a på galoppen när du enbart travade??

Jag antar att du har en travare då för där kan man ju knappt se vad det är för gångart när dom försöker trava lite långsammare :devil:

Men är det inte konstigt att få poäng för något som du överhuvudtaget inte gjorde?

Rufsan. skrev:
Jag antar att du har en travare då för där kan man ju knappt se vad det är för gångart när dom försöker trava lite långsammare :devil:

JAG har en travare (kallblod) som jag utbildar enligt de akademiska principerna. Förra våren var vi med i en dressyrtävling - som miljöträning - trots att vi inte ens börjat med galopp.
Jag meddelade de s k domarna (två lågutbildade ridskolelärare) innan start att jag inte tänkte galoppera, så de slapp blåsa av mig.

Jag fick 0 på alla bedömningsgrupper som innehöll galopp. Jag fick även 0 på de allmänna intrycken. De s k ridlärarna menade att de inte kunde ge poäng för hästens gångarter, ryttarens sits osv när de inte sett någon galopp.
Detta diskuterades här på Bukefalos och någon menade att det var fel. Jag borde fått poäng för gångarter, sits osv.

Immer

Jo jag vet att du har ett kallblod och rider AR det har vi nog diskuterat ett antal 100 gånger :p

:p

Men när det gäller min Best går det faktiskt att se skillnad på gångarterna.... :D

Immer

På ngt sätt tycker jag att denna diskussion är onödig. Du säger i och med din anmälan att hästen är erfoderligt tränad för uppgiften. Kan den vara det om du inte kan visa galopp i ett program som innehåller galopp? Inte i mina ögon i alla fall.

Hem och träna om du prompt ska tävla i dressyr, det finns ju andra grenar och frimärken.

jag har fått 2:or för "misslyckat galopp-försök", hästen travade lugt genom hela galopprogrammet. 3 moment rakt igenom på LC:1, det var väldigt pinsamt!! (hästen galopperade lätt åt andra hållet senare) Det var Lokaltävling med ivanligafall väldigt sträng domare.

Att jag lyckades få så högt som 2:a var väl för att jag sparkade som en galning men hästen (ridskoleponny ;) ) brydde sig inte...

Det var ganska länge sedan och förhoppingsvis bortglömt...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Trav Jag undrar hur man får en travare att galoppera i vagn då han kan galopp i ridningen, från marken osv men i vagn när jag säger kommandot...
Svar
2
· Visningar
798
Senast: Kamomilla
·
Dressyr Frågan ser ni ovan: Om du fick skapa ett dressyrprogram, hur skulle det se ut? Vore roligt om ni skulle skriva några generella krav ni...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 576
Senast: Habina
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 343
Senast: super
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 409

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka