Sv: galopp i dressyrprogram?
Det råder lite delade meningar om det. Utesluten tror jag inte du blir. Däremot kommer en del domare att ge 0 för att du inte visat det du ska eftersom rörelserna ska utföras i galopp, andra domare kan ge dig något poäng för att du ridit rätt väg även om det var i fel gångart. En del bedömningsgrupper innehåller också en liten snutt trav, så där kan du få något poäng öven av de domare som sätter 0 i de bedömningsgrupper som är helt i galopp.
Sedan spelar det också roll hur det ser ut. Om det ser ut som om du försöker galoppera så säger domaren inte till, men om det ser ut som om du glömt bort var galoppen ska börja så kan du få en felridning.
Om det är så att du medvetet tänker låta bli att galoppera så är det bättre att välja ett program som inte innehåller galopp, går inte det så prata med arrangör och domare så de är medvetna om det. Du kanske kan få rida utom tävlan och bli bedömd som om det ska vara trav där det egentligen ska vara galopp (det har jag dömt en gång på en tävlingsträning, lillasyster red storasysters ponny men vågade inte galoppera så hon red LB:1 med trav istället för galopp, jag kan ju säga att programmet kändes vääääldigt långt för vägarna är ju anpassade för galopp och ponnyn var väl B eller liten C)