Galopp - höger och vänster. Hur tränar ni?

Pallen

Trådstartare
Jag söker lite input och tips!

Har en shetlandsponny som är 4 år i år och vi har precis börjat jobba med galoppen både i töm och framför vagn. Eller framför vagn är det mest galoppera rakt fram. I töm är det "på tygel" och lite mer seriöst jobb.

Dock är han som alla hästar, starkare i ena sidan och väljer helst om han kan högergaloppen. När han gör det brukar jag bara sakta av och börja om. Han fattar galopp för röstkommando när jag säger "gaaaalopp". Just nu är vi bara där att han ska ta höger galopp i höger varv och vice versa men framför vagn vill han alltid välja höger.

Såklart är det lite individuellt och man får prova sig fram med ställning, stöd i yttertömmen, spökommando osv. men hur har ni gjort?

Vad har ni för kommando för höger resp. vänster? Hur lärde ni in på unghäst?

Sv: Galopp - höger och vänster. Hur tränar ni?

Oj, vilken svår fråga.

Jag tror jag började på volten, i ca 20 metersvolter, longering eller tömkörning, så att kommandot gaaaaalopp blev befäst. Det gör ju också att de ganska naturligt fattar rätt galopp.

"Problemet" kom senare. Jag kan inte rida min häst och han rids alldeles för sällan för att de båda galopperna ska hållas isär och befästas. I ridningen, som jag ju höll på med förr, var det ändå lättare att lägga tyngd och sittben på rätt ställe för att främja rätt galopp.

Jag kämpar fortfarande med att få rätt galopp vid rätt tillfälle. Jag sätter spöt på insidan vid däckeln, som en skänkel. Tar upp honom i lite högre form, håller i yttertömmen och samtidigt som jag ger galoppkommando så "släpper" jag snabbt lite i innertömmen. Det gör att han "får plats" att slänga fram rätt framben.

I och med så mycket körning och lite ridning så blir det som om min häst inte förstår att det finns två galopper. Han tar den som känns bekvämast för tillfället. Det spelar ingen roll vilken det är. Han har också en tendens att ta den galopp som han tog senast.

Jag har inte lyckats se vilken galopp min ponny väljer alls, någon sa att man kunde se det på korset men det enda jag ser är en rumpa som studsar upp och ner. Hur ser ni det på era shettisar?

Tack för att du delade med dig av din input och hur du gjort!
Det är svårt detdär när de är starkare i ena sidan och helst vill välja ena galoppen.

Morrhoppa, kikar du ner på bakbenen kan du se vilket bakben som "ligger först".

Jag kollar också bakbenen vilken som är främst om jag inte kan känna eller se på korset.

Men jag har inte shettis men det borde ju synas lika bra på en shettis som min fjordhäst, eller?

Jag ska testa och se om jag ser vilket bakben som är först, tack för tipset :)

Liknande trådar

Träning Nu blir detta ganska långt. Jag har en unghäst som under vilan i vintras lyckades sträcka sitt ena bakben. Efter detta har hon svårt...
Svar
11
· Visningar
3 104
Senast: Balahé
·
Islandshäst Jag har ett lite annorlunda problem med en av mina islandshästar. Det är nämligen så att han har VÄLDIGT svårt för alla andra gångarter...
Svar
9
· Visningar
1 865
Senast: Pathmaker
·
Körning Hästapållen har detta år lärt sig fatta galopp på röstkommando för både vagn och uppsuttet, men jag klurar lite på hur jag ska få till...
Svar
3
· Visningar
1 166
Senast: agtatoon
·
Ridning Ännu en tråd om ridtravare och galopp, jag vet :grin: men det här funderar jag över: Pärlan har ju svårt med höger galopp p.g.a att han...
Svar
16
· Visningar
1 873
Senast: Ms_Antrop
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama