Galopp fattning

Russin8

Trådstartare
Har en fem åring som är väldigt het och stressad. Jag har så smått börjat träna galopp fattning med honom. Mitt problem är att han slår bakut när jag fattar galopp. Jag kan ju inte bestraffa honom för det eftersom han gör det precis i fattnings ögonblicket. För gör jag det så blir det ju som att jag säger till honom att han gör fel när han fattar galopp.

Någon som har ett bra tipps på hur jag får honom att fatta galopp utan att slå bakut?
Har fått lite ide torka;)

MVH Russin8

Sv: Galopp fattning

Jag tycker inte att en bakut spark är hela världen, det är oftas en reaktion på något som är fel snarare än en olat.
Är det alltid i varje fattning skulle jag kontrollera vad som sitter fel eller gör ont, eller vad ryttaren gör för fel? En fattning ska vara avslappnad o inte att "avskjut" som en bakut spark är. Sitter du rätt o är avslappnad, förhåller på ytter tygel ger efter på inner, och ger en subtil galoppfattning? En spänd o stressad häst regaera ofta för för hårda hjälper, eller en hård hand. Är allt detta ok så tycker hästen kanske att galoppfattningar är jobbiga, ligg på volt i skritt, fatta galopp när hästen är låg i formen, låt den ligga ett par varv o komma ned på tygeln, bärig, o bryt av till skritt, gör några sådana varje pass så kommer styrkan snabbt.

Sv: Galopp fattning

Man kan flytta in bakdelen innanför spåret i skritt och fatta därifån. Då får du bakdelen under hästen OCH det borde bli lite krångligare att sparka :D

Liknande trådar

Ridning Har funderingar kring sitsen vid galopp. På ridskola lär man ut att det ska sättas tungt hela tiden, både vid fattning i galopp. Min...
2
Svar
33
· Visningar
3 520
Senast: Stekspaden
·
Hästvård Jag har en valack och en hingst sedan tidigare, men detta är mitt första sto och.. hej och hå! Helt annan grej. 😅 Mycket starka känslor...
Svar
17
· Visningar
3 025
Senast: Stereo
·
Ridning Hejj! Jag har ridit i ca 4 är men är fortfarande usel på galopp fattningar, jag tar en kort förhållning, tar bak skänkel och smackar på...
Svar
5
· Visningar
1 234
Senast: Gandalf
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 887

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar