gallra bland tackorna

ameo

Trådstartare
Moderator
Min plan är att hitta en liten bagge framåt sensommaren-hösten för att tillverka mig en ny kull med lamm till nästa år.
Några av mina tackor var ju lite struliga förra året, så vissa kommer ju bli bortgallrade innan man släpper dit en bagge.
Alla tackorna tog hand om sina lamm, även den som misslyckades med det förra gången.
Tackan som var för trång är ju självklart att hon ska bort.
Men är det självklart att man väljer bort en tacka som haft fellägen? Dödfödda lamm? Brukar sånt återkomma? En tacka hade ett felläge, ett dödfött och en "normal" bakdelsbjudning (som jag ändå fick dra ut) - är hon diskvalificerad då eller kan det ha varit en slump?
En tacka blev inte dräktig alls trots att baggen gick med dem hela vintern. Ska hon då automatiskt bort?
En tacka verkade som om hon kastade (sprang och lät som om hon ropade efter sitt lamm och var lite kladdig där bak, emn jag kunde inte hitta några lammrester i boxen), ej högdräktig, i samband med de andras lamningar, ska hon bort?

Hjälp mig att göra rätt... :D TACK på förhand!

PS.
En fråga till, när är lagom att släppa in baggen? NÄR brukar DU göra det?

Senast ändrad:
Sv: gallra bland tackorna

Jag sållade bort de som hade besvärliga förlossningar/dödfödda lamm om det är ett återkommande problem med just den individen. En gång är ingen gång och 2 gånger är 2 gånger för mycket ;)

Jag sållade även bort de som haft problem med juverinflamationer och de som inte tog bra hand om sina lamm.

Tom tacka och kastande tacka skulle jag kollat upp innan jag tog något beslut om huruvida de skulle betäckas eller inte. Beror det på någon livmodersinflamation etc. så ryker de.

Efter några år, så har man inte längre samma problem i flocken :banana: :banana:

Jag släpper ju in baggarna lite olika i grupperna eftersom jag vill ha både vinterlamm och sommarlamm. För att få vinterlamm så släpper jag in baggen i juli/augusti och för att få sommarlamm så släpper jag in baggen i januari/februari.

Vanligaste är nog att släppa in baggen i november/december för lammning i april/maj.

Senast ändrad:

Jag har en som kastade, men jag vet inte orsaken. Hon får en chans till nästa år.
Den med juverinflammation ryker dock, dels pga det och dels för att hon är nervös och stimmig och har svårt att hålla hullet. Synd, för det är den enda svarta i en flock vitingar. ;)

Jag vill ha lamm tidigt, så jag tänker släppa in baggen i juli/augusti. Hoppas på att hitta någon som jag kan hyra bagge av, eller något annat samarbete, eftersom jag inte vill hysa den över vintern.

I ärlighetens namn har jag ingen större lust att lägga ner varken möda eller pengar på att kolla upp de där två tackorna :o, där den ena dessutom är den enda jag har som någonsin försökt stångas... :eek:
Och med allt strul jag hade förra gången :eek: så känns det inte riktigt som att jag vill chansa - är det vanligast att problem med dödfödda och/eller fellägen återkommer? Eller är det oftast engångsföreteelser?

Om lammen dör pga tackan har någon infektion i livmodern, så lär det ju återkomma, men det kan lika gärna vara att hon klämdes mellan 2 andra vid foderbordet eller liknande.

Fellägen är inte något som oroar mig i alla fall ;)

Jag har inget foderbord... Fram till en månad före lamningen gick de ute på lösdrift, sen fick de vara inne på logen här - 13 tackor delade på 70 kvm... Men visst, de åt kraftfoder i ett hemmabyggt tråg, drygt 4 m långt och åtkomligt från båda sidor.

Fellägen är inte något som oroar mig i alla fall
Min eventuella oro beror ju på att jag hade så bedrövligt dåligt facit förra gången, blev väl en närmast fullfjädrad fellägesrättare på 10 lammande tackor... (en avlivades pga att cervix inte öppnade sig, en kastade och en var tom, av de 13 jag nämnde ovan)
Jag tycker det är lite jobbigt/obehagligt med fellägen, även om jag hittills har rett ut det.
DÄRFÖR undrar jag om det är vanligt att det återkommer på samma tackor eller inte?

Hej!
När det gäller fellägen brukar jag inte sortera ut dom för det har hittills inte hänt på samma tacka....
däremot när det är infektion i livmodern(hade en i år) allvarlig juverinflammation och de tackor som upprepade ggr fått många o små lamm har jag oxå tagit bort samt de som inte är bra mammor.

Vad det gäller bagges släpp till tackorna beror det ju mkt NÄR du vill ha lammning samt om du ska ska skicka lammen till slakteri, vissa perioder får man bättre betalt:) Jag personligen tycker om att ha lammen lite större till betessläpp o att det inte lammar så sent. Förr var det bara så att det SKULLE lammas april/maj men nu är det spritt över hela året. Dock går vissa raser inte att få brunstiga hela året.. Nej försök styr det så att du får lammning när det är lite lugnare period hemma för det blir ju en hel del jobb..
prillan

Jag har ju finullsfår och de får ju ofta många lamm. Den kull jag behövde bekymra mig minst för senast var tackan med fyrlingar... De var jämnstora när de föddes och växte i samma takt både i jämförelse med varandra och med de andra lammen... Den tackan får gärna ge fler stora kullar! :love: Ingen av tackorna fick markant små lamm (njo, en av dem fick ett stort och ett litet och jag kan väl inte påstå att hon var särskilt intresserad av det lilla tacklammet - den klarade sig nog bara tack vare en enorm livsvilja!), däremot var det två som fick väldigt stora (en av dem var knappt att veterinären lyckades dra ut.... :smirk: DEN tackan ligger risigt till...)

OM jag tänker baklänges... När släpper man in baggen om man vill kunna plocka bort bagglammen i juni? Då bör de lamma i ?? FebruarI? mars? Baggen in i september-oktober? Eller? Jag har ju en kompis som gärna tar emot mina bagglamm, låter dem beta över sommaren och sen lägger dem i frysboxen... :angel:
Slakteri tillåter nog inte min blödige make. :crazy: Men ändå - vilka tider på året är det bättre betalt?
Finullsfåren är, såvitt jag förstått, lätta att få i brunst året runt...

Allra bäst betalt för lamm är till påsk. Med andra ord högsässong för styckning vecka 13 i år.

OM jag tänker baklänges... När släpper man in baggen om man vill kunna plocka bort bagglammen i juni? Då bör de lamma i ?? FebruarI? mars? Baggen in i september-oktober? Eller? Jag har ju en kompis som gärna tar emot mina bagglamm, låter dem beta över sommaren och sen lägger dem i frysboxen... :angel:
Slakteri tillåter nog inte min blödige make. :crazy: Men ändå - vilka tider på året är det bättre betalt?
Finullsfåren är, såvitt jag förstått, lätta att få i brunst året runt...

håller med masse att inför påsken är det bra betalt samt inför grillsäsongen...

Ja om du räknar 163 dar +- 5 dar samt 4 månader(tycker jag är en rätt bra tid o flytta baggarna) så får du fram lämplig tidpunkt för o släppa dit baggen....
prillan

Jag var på en lamningskurs och frågade om man kunde förebygga fellägen, och om det fanns någon ärftlig faktor. Som jag fattade det var i princip det enda man kunde göra att se till att de hade möjlighet att röra på sig ordentligt/utevistelse.

Tack för svaret! Fast jag undrar ju då hur jag ska göra för att mina ska röra på sig mer, för de har ju som sagt först gått på lösdrift ute hela vindern (tillgång till hus att gå in i) och sen delade 13 tackor på 70 kvm, dvs drygt 5 kvm/tacka. Med tanke på hur många lamm jag lyckades plocka ut, levande och döda...

*funderar* jag kanske skulle leta reda på min lamningstråd från förra våren för dem som int eminns hur jävligt jag hade det :crazy:

Jag minns din lamningstråd. Jag läste den som förberedelse inför årets lamning. Worst case scenario, liksom.... ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka