Sv: Gallra bland stona
Jag håller med dig till viss del, men det finns alltid två sidor av ett mynt
För det första håller jag med dig helt om att många fullblodsston egentligen håller en avelsmässigt högre klass än många av våra halvblod (detta är min egen tolkning och jag är ingen rutinerad uppfödare men jag har dock sett mkt häst). Tyvärr känner jag ibland att många köpare och till största delen hobbyryttare som tävlar upp tom lätt/msv klass och då särskilt inom dressyrsidan (för att generalisera det ännu mer) har fördomar om fullblod i allmänhet. eller har jag fel?
Jag har 2 ston, 1 halvblod och 1 fullblod, där fullblodet definitivt håller högre standard exteriört än halvblodet och där jag tycker det var lättare att välja hingst än till halvblodet. Ändå är jag helt säker på att om dom nedkommer med varsitt föl så kommer den avkomma som blir lättast att sälja bli den efter halvblodet. Trots att fullblodet är tävlat med bra resultat, premierad med mkt bra omdöme så kommer det på papperet att vara halvblodsavkomman som är en mer attraktiv häst för den stora delen spekulanter som finns, det är jag övertygad om.
Tittar man i annonser tycker jag mig se samma sak, billigare hästar om de har xx-mamma el xx-pappa.
Men åter till saken, mitt halvblod är inte visad och hade säkert inte fått klass 1 om hon blivit visad heller, men hon har hoppat 140-klasser med bra resultat och har avkommor som gjort detsamma så jag anser henne vara kvalificerad.
Dessutom finns det massor av klass 1 ston som aldrig ens kommer ut på tävlingsbanan pga dåligt huvud, hållbarhet eller annat. Och då är frågan, är det sporthästar vi vill avla fram eller utställningshästar?