elaktroniqe

Trådstartare
Min kille är svälld precis över kotorna på båda bakbenen, han haltar inte alls eller så. Dock "kickar" han och slänger med svansen ibland (speciellt när han har skydd.) Så jag misstänker att det gör ont/är irriterande då +att han har rasp på båda bak vilken inte förbättrar det direkt.
Jag ska köpa kylbalsam/liniment. Men frågan är hur raspen "reagerar" på att jag smörjer honom med det? Ska jag först smörja med det, låta torka, sen kleta på salva på raspen? Eller ska jag göra det morgon resp. kväll? Tex sköta raspen på morgonen och gallorna på kvällen?

Tänkte även köpa lindor att ha på honom som skydd istället för dom hårda bakbens damaskerna. Det borde väl vara skönare för honom? (Han slår inte på sig mycket utan "rullar" bara över när vi travar i ökad trav ibland och slår sig fram på bakbenen) Vad ska jag ha för typ av lindor isåfall?

Sv: Gallor.

min ponny har också gallor men har dock inte ont av det. Något jag tycker funkar jätte bra är Arnika. Har ingen erfarenhet av rasp, men mot gallor funkar Arnika super! :)

Om din häst har rasp bör du varken använda skavande skydd eller kylbalsam. Är du hundra på att det är gallor? Kotled eller kotsenskida? Kan det vara svullnad pga raspen (inte ovanligt med lindr lymfangit)?

Gallor i kotsenskidorna bak brukar inte betyda något, i synnerhet inte om de är liksidiga. Så här års får många hästar sådana gallor pga gräset i hagen. Gallor är inget man behöver behandla, det är det som orsakar gallorna som kan vara farligt.

Så här års får många hästar sådana gallor pga gräset i hagen. Gallor är inget man behöver behandla, det är det som orsakar gallorna som kan vara farligt.

Vad menar du med detta? Vad är det som är farligt? Min häst har fått gallor ovanför kotorna på baksidan av bakbenen (vet ej vad det heter). Eftersom hon har haft fång så vill jag gärna veta vad du menar. jag ser massor av farliga saker överallt för tillfället.

Jag kan tänka mig att det är utav raspen han har ont....

Min gamla häst hade gallor, inget han hade ont utav. Däremot fick han mugg/rasp inimellanåt och det, däremot fick han ont utav...
Märks när skydden skulle på, då ville han gärna lyfta bakbebet och sparka i luften...
Få bukt med rasp problemet, så ser du snart om det var det han reagerar på...

Nä, alltså. Jag menar så här: vad är en galla? Jo, en ökad mängd ledvätska i en led eller en annan ledstruktur, t ex en senskida. Ibland sker detta pga att hästen t ex går på en kraftigt bete, då oftast i kotsenskidorna bak, ibland hittar man ingen förklaring till gallorna och då kallar man dem idiopatiska gallor (t ex windpuffs (kotleder fram), bog spavine (hasleder)). Fodergallor är helt ofarliga. Detsamma gäller för de idiopatiska. Gallorna ser kanske fula ut, men påverkar inte hästen. Det finns alltså ingen anledning att joxa med liniment, lindor, backontrack eller nåt naturmedel - gallorna stör inte hästen alls och dessutom känner inte jag någon som har lyckats linda bort dem.

MEN - en galla kan också vara ett varningstecken. Den ökade produktionen av ledvätska kan bero på en ledinflammation (som i sin tur kan ha många orsaker, t ex en vrickning, en broskdefekt (OCD), ligamentskador, överträning mm mm). En ledinflammation är allvarlig, eftersom den, förutom att orsaka hälta eller stört rörelsemönster pga smärta, på sikt kan leda till artros. Orsaken till ledinflammationen kan också vara allvarlig - t ex osteochondros.

Folk här på Buke pratar ofta om hur man ska få bort en galla. Men en galla behöver absolut inte "fås bort". Det är orsaken till gallan som behöver utredas och eventuellt behandlas. Det gör man inte med liniment eller lindor.

En galla är ett symptom, ingen sjukdom. Inget som kan eller ska behandlas. Ligger det en sjukdom bakom gallan ska DEN behandlas.

Om hästen har liksidiga, relativt mjuka gallor behöver man sällan oroa sig. I synnerhet inte om de sitter i kotsenskidorna bak. Om hästen däremot får en galla på t ex ett framben medan det andra är rent - då ska man vara vaksam. Likaså hårda gallor (vilka alltså tyder på en kraftigare ökning av ledvätskeproduktionen).

Har man en häst med mycket gallor bör man fundera igenom såväl foderstat som skötsel och ridning. Men man behöver inte linda och ha sig. Många på forumet (och ute i stallen) verkar inte veta vad en galla är. Eller kunna skilja på en galla och en svullnad av annan anledning. Många hästar blir t ex svampiga i benen under natten i stallet pga sämre cirkulation - detta tror många är gallor. I det här fallet undrar jag om "gallorna" i själva verket inte är lindrig lymfangit orsakat av infektionen. Då är det helt tokigt att linda och lägga på liniment. (Nu vet jag förstås inte om det är så, det kan ju mycket väl handla om riktiga gallor - jag har ingen aning om vad ts kan eller inte kan).

De gallor du beskriver på din fånghäst sitter i kotsenskidorna bak och är på så vis sannolikt helt ofarliga, dvs inte orsakade av något ledproblem. Däremot kan de visa på att din häst reagerar på vårgräset - det kan innebära att det finns risk för att han eller hon får en liten störning i tarmfloran med viss risk att få ett fång-återfall.

Eller har gallorna funnits där länge? Då behöver du inte fundera på dem. Fråga gärna mer om jag nu skrämt upp dig! Det var inte meningen!

De gallor du beskriver på din fånghäst sitter i kotsenskidorna bak och är på så vis sannolikt helt ofarliga, dvs inte orsakade av något ledproblem. Däremot kan de visa på att din häst reagerar på vårgräset - det kan innebära att det finns risk för att han eller hon får en liten störning i tarmfloran med viss risk att få ett fång-återfall.

Eller har gallorna funnits där länge? Då behöver du inte fundera på dem. Fråga gärna mer om jag nu skrämt upp dig! Det var inte meningen!

Tack så mkt för ditt svar.
Det behövs inte mkt för att skrämma mig vid denna tiden på året. Ärligt talat är jag lite osäker på hur länge hon har haft dem. Några dagar? Jag har koncentrerat mig på att känna på hennes hovar och leta efter puls så jag har nog missat detta. Jag upptäckte dem tidigare idag. Hon hade dem förra sommaren också. Då gick hon i samma hage som nu hela sommaren.Hon går på "bete" dvs i en naturbeteshage där gräset inte har kommit igång riktigt ca fyra, fem timmar om dagen. Resten av tiden går hon i grushage/står i stallet på natten. Hon får hö, lusernpellets, lite betfor och har tillgång till halm. Bör jag ändra på ngt? Hon får även bakjäst för magen.

Sedan undrar jag - eftersom jag försöker förstå vad som händer rent fysiologiskt (inte för att det hjälper min häst men jag vill gärna veta). Det är kanske en knasig fråga som inte går att svara på. Men vill kolla så jag förstår dig rätt.
Menar du att gallorna uppkommer pga för högt intag av lättlösliga kolhydrater eller av en tarmstörning eller ngt annat? Jag vet att det första ofta leder till det andra men vilket av dessa två ger upphov till gallorna?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
607
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 123
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 347

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka