Sv: Gallor.
Nä, alltså. Jag menar så här: vad är en galla? Jo, en ökad mängd ledvätska i en led eller en annan ledstruktur, t ex en senskida. Ibland sker detta pga att hästen t ex går på en kraftigt bete, då oftast i kotsenskidorna bak, ibland hittar man ingen förklaring till gallorna och då kallar man dem idiopatiska gallor (t ex windpuffs (kotleder fram), bog spavine (hasleder)). Fodergallor är helt ofarliga. Detsamma gäller för de idiopatiska. Gallorna ser kanske fula ut, men påverkar inte hästen. Det finns alltså ingen anledning att joxa med liniment, lindor, backontrack eller nåt naturmedel - gallorna stör inte hästen alls och dessutom känner inte jag någon som har lyckats linda bort dem.
MEN - en galla kan också vara ett varningstecken. Den ökade produktionen av ledvätska kan bero på en ledinflammation (som i sin tur kan ha många orsaker, t ex en vrickning, en broskdefekt (OCD), ligamentskador, överträning mm mm). En ledinflammation är allvarlig, eftersom den, förutom att orsaka hälta eller stört rörelsemönster pga smärta, på sikt kan leda till artros. Orsaken till ledinflammationen kan också vara allvarlig - t ex osteochondros.
Folk här på Buke pratar ofta om hur man ska få bort en galla. Men en galla behöver absolut inte "fås bort". Det är orsaken till gallan som behöver utredas och eventuellt behandlas. Det gör man inte med liniment eller lindor.
En galla är ett symptom, ingen sjukdom. Inget som kan eller ska behandlas. Ligger det en sjukdom bakom gallan ska DEN behandlas.
Om hästen har liksidiga, relativt mjuka gallor behöver man sällan oroa sig. I synnerhet inte om de sitter i kotsenskidorna bak. Om hästen däremot får en galla på t ex ett framben medan det andra är rent - då ska man vara vaksam. Likaså hårda gallor (vilka alltså tyder på en kraftigare ökning av ledvätskeproduktionen).
Har man en häst med mycket gallor bör man fundera igenom såväl foderstat som skötsel och ridning. Men man behöver inte linda och ha sig. Många på forumet (och ute i stallen) verkar inte veta vad en galla är. Eller kunna skilja på en galla och en svullnad av annan anledning. Många hästar blir t ex svampiga i benen under natten i stallet pga sämre cirkulation - detta tror många är gallor. I det här fallet undrar jag om "gallorna" i själva verket inte är lindrig lymfangit orsakat av infektionen. Då är det helt tokigt att linda och lägga på liniment. (Nu vet jag förstås inte om det är så, det kan ju mycket väl handla om riktiga gallor - jag har ingen aning om vad ts kan eller inte kan).
De gallor du beskriver på din fånghäst sitter i kotsenskidorna bak och är på så vis sannolikt helt ofarliga, dvs inte orsakade av något ledproblem. Däremot kan de visa på att din häst reagerar på vårgräset - det kan innebära att det finns risk för att han eller hon får en liten störning i tarmfloran med viss risk att få ett fång-återfall.
Eller har gallorna funnits där länge? Då behöver du inte fundera på dem. Fråga gärna mer om jag nu skrämt upp dig! Det var inte meningen!