G

Gikan

Hallu alla! Nu är det så att jag har haft lite problem med gallor på 2 av mina hästar, den ena har haft det i över ett år o den andra fick det i förra veckan, kanske av vårgräset???:confused: Några tips om hur man blir av med dom små gallisorna?

Sv: Gallor

Okej!
Lindar du ända ner till hoven eller bara ner till "där karleden börjar"?

Hallu alla! Nu är det så att jag har haft lite problem med gallor på 2 av mina hästar, den ena har haft det i över ett år o den andra fick det i förra veckan, kanske av vårgräset???:confused: Några tips om hur man blir av med dom små gallisorna?

Min hästar har också fått problem mer med det i år... Dom försvinner nästan helt när man rider. Är glad för alla tips hur man får bort dom!

KL

Jag lindar med BoT men lik förbannat är gallorna kvar, efter ca 2 månaders användning. Det är ju iofs en klar förbättring än innan, men kvar är dom...What to do?? Finns det nå mer man kan göra?

min ponny hade alltid gallor innan ridning, i alla år jag hade henne. iofs mjuka men .. ändå..

har jag helt fel nu men kan man inte försöka sänka proteininnehålel ti fodret?

Hej ^^

gallor kan mkt väl uppstå av för hög proteinhalt i fodret.. även nedsatt blodcirkulation i benen kan orsaka gallor..

Kolla foderstat och massera gallorna "uppåt", se även till att hästen får röra på sig ordentligt.. Jag brukar inte linda gallor då det kan få motsatt effekt iumed risken för hämmad blodcirkulation. Nästa gång hovslagaren är ute, be honom kolla hur mkt skorna påverkar stråle, . dvs hur pass mkt rörlighet det finns i hoven och om något tryck når stråle över huvudtaget. Strålen och hoven är ju som små extra hjärtan som hjälper till att hålla igång blodcirkulationen i benen, hämmad effekt/rörlighet kan också leda till vätskeansamlingar..

Lycka till!

KL

Jag lindar med BoT men lik förbannat är gallorna kvar, efter ca 2 månaders användning. Det är ju iofs en klar förbättring än innan, men kvar är dom...What to do?? Finns det nå mer man kan göra?

Vad är BoT????:crazy:

det heter igentligen back on track och är en sorts bandageunderlägg/padd. med kiramiska trådar som bildar värme. sök på nätet så hittar du massa info.

mitt halvblod får lätt fodergallor (tex. på hösten när jag börjar ströa med ny havrehalm) och även i bland på sommaren om betet är kraftigt, eller om man ökar på fodret för fort. på dessa gallor upplevde jag att b.o.t underläggen inte hade någon effekt alls. det försvinner lika fort (ca. 2-3 v) iallafall.

när har dina hästar gallor ? bara efter natt på box ? hela tiden ? går det ner vid rörelse ? är dom hårda ?

hade inne halvblodet på klinik förra sommaren för att han fick gallor på båda bak, som 2 "golfbollar" på utsidan ovan kotan, ganska hårda. det va någon "förträngning av ringbandet". inget farligt och han visade ingen hälta varesig på högt eller lågt böjprov. skulle massera med arnikalinement 2 ggr/dag. hjälpte inte särskilt, men det gjorde inte heller b.o.t paddarna. det försvann av sig själv fram på hösten.

om någon av hästarna plötsligt får gallor som jag inte "känner igen" eller förstår anledningen till så brukar jag låta vet. titta på det på kliniken.

det heter igentligen back on track och är en sorts bandageunderlägg/padd. med kiramiska trådar som bildar värme. sök på nätet så hittar du massa info.

mitt halvblod får lätt fodergallor (tex. på hösten när jag börjar ströa med ny havrehalm) och även i bland på sommaren om betet är kraftigt, eller om man ökar på fodret för fort. på dessa gallor upplevde jag att b.o.t underläggen inte hade någon effekt alls. det försvinner lika fort (ca. 2-3 v) iallafall.

när har dina hästar gallor ? bara efter natt på box ? hela tiden ? går det ner vid rörelse ? är dom hårda ?

hade inne halvblodet på klinik förra sommaren för att han fick gallor på båda bak, som 2 "golfbollar" på utsidan ovan kotan, ganska hårda. det va någon "förträngning av ringbandet". inget farligt och han visade ingen hälta varesig på högt eller lågt böjprov. skulle massera med arnikalinement 2 ggr/dag. hjälpte inte särskilt, men det gjorde inte heller b.o.t paddarna. det försvann av sig själv fram på hösten.

om någon av hästarna plötsligt får gallor som jag inte "känner igen" eller förstår anledningen till så brukar jag låta vet. titta på det på kliniken.

Mina har gallor hela tiden, den ena har på alla ben, ganska stora, spec i fram, fast dom är väldigt mjuka. Den andra ponnyn fick i våras(har bara haft han sen december) så det kan ju vara nåt med gräset eller så, för vi har väldigt proteinrikt gräs, "kogräs" som vi kallar det(bor på bondgård). Enligt förra ägarna har han aldrig haft ddet förut, men där stod han i en gräsfri liten ruta ca 5*5 m halva dygnet o i box halva dygnet, eller gick på deras ridbana. Han har dock bara gallor i bak, o dom är lite hårdare än den andra ponnyns..
Vet inte vad jag ska göra..:cry:

Mitt halvblod fick åxå gallor nu i år.
Han fick det runt om på alla 4, det beror på att han går och betar nysådd vall, mkt hög proteinhalt i det.

Mina har gallor hela tiden, den ena har på alla ben, ganska stora, spec i fram, fast dom är väldigt mjuka. Den andra ponnyn fick i våras(har bara haft han sen december) så det kan ju vara nåt med gräset eller så, för vi har väldigt proteinrikt gräs, "kogräs" som vi kallar det(bor på bondgård). Enligt förra ägarna har han aldrig haft ddet förut, men där stod han i en gräsfri liten ruta ca 5*5 m halva dygnet o i box halva dygnet, eller gick på deras ridbana. Han har dock bara gallor i bak, o dom är lite hårdare än den andra ponnyns..
Vet inte vad jag ska göra..:cry:

Men alltså, gallor är det många hästar som har, och de behöver inte betyda något alls. De kan vara helt ofarliga. Jag har 5 hästar, både ridhästar och travare och INGEN av dom är helt gallfri. Däremot är 4 av dessa hästar fräscha.
Man får helt enkelt leva med gallorna, är hästen frisk, haltfri och kry så gör det inget att de finns där. Tycker inte du ska oroa dig i onödan om du vet att dina hästar är friska.

Vill man ändå få ner gallorna kan man prova diverse saker som nämnts, men det är ju inga garantier att de försvinner. Back on Trackpaddarna brukar vara jättebra, (jag tar av någon anledning för givet att gallorna sitter i kotan?) jag brukar linda nästan ända ner till hoven då.
Är hästen halt eller visar någon reaktion där gallan sitter kan man spruta med kortsion, då brukar gallan försvinna nästan helt. Dock kommer den tillbaka i många fall....

det är väl så att gallor behöver inte betyda någonting, men det kan oxå vara så att det är en idikation på att något inte är som det ska.

just därför brukar jag om jag har en häst som plötsligt får gallor som den inte brukar ha (och jag vet orsaken till) ta den till kliniken för böjprov och om vet. anser så även röntgen. är det inget så är det ju bra, och är det något så har man ju oftast kommit i tid för beh.

i den "nya" ponnyns fall låter det ju som om det kan bero på tex. gräset (fodergallor) då bör ju dessa lägga sig efter ett tag eller om du minskar tex. proteinet något.

det är väl så att gallor behöver inte betyda någonting, men det kan oxå vara så att det är en idikation på att något inte är som det ska.

just därför brukar jag om jag har en häst som plötsligt får gallor som den inte brukar ha (och jag vet orsaken till) ta den till kliniken för böjprov och om vet. anser så även röntgen. är det inget så är det ju bra, och är det något så har man ju oftast kommit i tid för beh.

i den "nya" ponnyns fall låter det ju som om det kan bero på tex. gräset (fodergallor) då bör ju dessa lägga sig efter ett tag eller om du minskar tex. proteinet något.

Jag får väll se om hans gallor försvinner till hösten, för om det är fodret tror jag att det främst är gräset han får gallor av, då jag har en tredje ponny oxå, som inte har gallor, men hon går i en annan hage, utan gräs. Hon går dock med flera hästar och går ute dygnet runt, så det kanske har något med det att göra oxå??:confused:

Att de är ute dygnet runt är bara bra för hästar som har gallor. Gallor går oftast ner av rörelse.

Att de är ute dygnet runt är bara bra för hästar som har gallor. Gallor går oftast ner av rörelse.

Jo har förstått det, eftersom dom ofta orsakas av för lite stimulering o mm.mm. Hade dock ponnyn son har gallor runt om ute dygnet runt(lösfrift, hade en lada med halmbädd o en utebox med torvbäd att gå in i, 3 st hästar ihop) förra vintern och dom försvann ändå inte...:crazy:

Jo har förstått det, eftersom dom ofta orsakas av för lite stimulering o mm.mm. Hade dock ponnyn son har gallor runt om ute dygnet runt(lösfrift, hade en lada med halmbädd o en utebox med torvbäd att gå in i, 3 st hästar ihop) förra vintern och dom försvann ändå inte...:crazy:

Nej, att de skulle försvinna av rörelse är ju osannolikt, men att de går ner brukar vara vanligt. Som sagt, en galla brukar inte bara försvinna helt. Sen är det väl inte så att gallor direkt kommer av för lite stimulering, men för lite stimulering kan ju göra att gallor som redan finns blir "värre".....

Nej, att de skulle försvinna av rörelse är ju osannolikt, men att de går ner brukar vara vanligt. Som sagt, en galla brukar inte bara försvinna helt. Sen är det väl inte så att gallor direkt kommer av för lite stimulering, men för lite stimulering kan ju göra att gallor som redan finns blir "värre".....

Okej:rofl:

jag ha rtänkt på detta med gallor.. orkar tyvärr inte läsa alla svar.

Men min häst.. halvblod på 19 år. hade gallor redan när vi köpte honom. har att fortf. men jag vet inte vad det beror på?

BoT är ju en tanke.. dock så står hästarna knappt inne och grannarna har inte tid att linda av hästen då ja... jag vill inte ge dem mer att göra när jag står där gratis :P

Men någon som kan ha en aning om vad d ekan bero på?

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
968
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
592
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 609

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka