Nikki o Fabian

Trådstartare
vad beror dom på? Jag antar att det finns flera orsaker, men skriv gärna vad en galla betsår av o varför dom upp kommer.
 
Sv: Gallor

kan det inte ha o göra med foder ?? lr är jag helt ute o cyklar?
 
Sv: Gallor

Gallor är vätskeansamlingar i hästens senskidor eller leder, som kan ha uppkommit bla. pga. inflammation, överansträngning, foderomställning, felaktig foderstat, att hästen står för mycket inne (dålig cirkulation) eller inälvsparasiter.
 
Sv: Gallor

cerrox skrev:
Gallor är vätskeansamlingar i hästens senskidor eller leder, som kan ha uppkommit bla. pga. inflammation, överansträngning, foderomställning, felaktig foderstat, att hästen står för mycket inne (dålig cirkulation) eller inälvsparasiter.
Jepp, så är det. Kyllera funkar skitbra på gallor, om du behöver veta det;) Eller så får man spola länge med kallt vatten.
 
Sv: Gallor

Min ponny har gallor. Men hon lider då inte av det, hon visar inga symtom på hälta eller ömhet när man är där och klämmer. Deyt är när de får problem med gallorna som man ska kontakta vet. eller om de blir värre (större, hårdare elller liknande.)
Kyllera ska fungera har jag hört ska fungera, har inte testat det själv. (ännu)
 
Sv: Gallor

gallor kan va allvarligt..ska sättas en mjuk sula i minst fyra månader på den hov på de ben som gallan befinner sig i.. be dom ultra ljuda den så dom vet att dom fått me allt när dom ha sprutat in pencilin..de finns fickor bakom hov benet o där kan de ha spridit sig ut..kommer ej ihåg va den fickan heter.. men de kan visas som hälta på andra ben o så kan de vara en galla på ett ben.. precis va min häst ha haft innan dom hitta felet på honom..visade på alla benen runtom o sen hitta vi gallan..han e fullt frisk nu!!=)
 
Sv: Gallor

Det är faktiskt så att gallor inte behöver vara något problem. Om en ung häst har gallor så är det idé att kolla upp dem, men en äldre häst har nästan alltid galla på något ben och även fd. galoppörer/travare som legat i hårdträning sedan tidig ålder. Min häst är 19 och har mjuka gallor på höger bak, de stör henne inte på något sätt och de blir mindre när hon rids. Däremot brukar jag smörja på liniment efter ett hårdare ridpass, mest för att hålla dem i schack till dagen efter.
 
Sv: Gallor

*kl*
Men om hästen nu har en galla, är det verkligen så att det måste behandlas, man ska väl egentligen ta reda på orsaken till gallan så den försvinner på så vis? Eller är det bara jag som tycker så?
 
Sv: Gallor

Det finns många missuppfattningar om gallor. Att mjuka gallor skulle vara ofarliga, att man ska ta bort själva svullnaden på diverse olika sätt som oftast handlar om olika typer av stallbandage eller liniment. Likaså tror många att gallor som hästen har haft länge inte är farliga eller kan tyda på sjukdom.

Gallan är en svullnad som är onormal. Vet man inte varifrån svullnaden kommer och vad den beror på ska man ta reda på det. Annars finns ju risken att man anstränger en skadad häst och gör problemet värre. Sen är det inte alla gallor som innebär problem eller att hästen är skadad. Vissa hästar har kroniska gallor efter gamla skador men inte något besvär av det. Man får lära känna sin hästs ben och reagera på skillnader. Gallor i samband med foderomställning är väldigt vanligt och knappast något man åker till veterinär för.
 
Sv: Gallor

Okej, jag har sökt men icke funnit...

Vad är skillnaden mellan en senskidegalla och en ledgalla? Alltså vart sitter dom? De vanliga gallorna, som sitter just ovan kotan och beror på foderbyte, bete etc, vilken sort är de?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Någon som har erfarenhet av en sånhär jätte-galla? Berätta gärna vad det var eller om det gick över. Denna har kommit från en dag...
Svar
0
· Visningar
583
Senast: minfux
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 463
Senast: Tuggben
·
Foder & Strö Tjo, tycker mig ha läst här ibland att det finns ställen där man kan få specialkomponerat mineralfoder utifrån analys å behov; så bara...
Svar
9
· Visningar
454
Senast: WildHorse
·
Hästvård Min häst har varit väldigt besvärad av bromsar i år. Mycket värre än tidigare år men så tycker jag också att det verkar vara större och...
Svar
3
· Visningar
372
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp