S

supergladis

Hjälp mig vad är detta? Min häst har fått en galla på insidan höger fram. Strax nedanför knäet, mellen skenan och djupa bösenan.
Denna är stor som en ärta mjuk, varm och ömmar inte.
Vad är detta? Varför kan han ha fått den? Är detta farligt?
 
Sv: Gallor

Hur gammal är din häst? Hade något hänt, eller så? Var det när du red eller tog hästen från hagen?
 
Sv: Gallor

Muppe00 skrev:
Hur gammal är din häst? Hade något hänt, eller så? Var det när du red eller tog hästen från hagen?

Det är ett 14 årit halvblod som tävlat ganska hårt så väl hopp som dressyr. Han är ganska gallig i största allmänhet. Själva gallan har kommit smygande.
 
Sv: Gallor

Det är ju svårt att säga vad det kan vara, men om hästen visar hälta och har ont bör du nog kontakta veterinär. Om den är ohalt kan du väl kanske låta den vila och se om gallan försvinner.... och om den i så fall kommer tillbaka vid arbete. Vid 14 års ålder kan ju en del skavanker komma utan att det behöver vara någon större fara.

Lycka till med vad du än bestämmer dig för....
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
496
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 588
Senast: Shaggy
·
Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
1 981
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 669

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp