attempt

Trådstartare
Min häst har gallor på båda bakbenen, det är svullet ganska långt upp. Han har inte ont av detta eller går konstigt, men han är kinkig när man ska tex kratsa hovarna eller strecha, han stretar då emot och vill inte slappna av. kan detta vara pågrund av gallorna?

Hur ska gallor behandlas?
 
Sv: Gallor.

Min stora är lika dan. Vi står i ett kollektiv stasll så vi har inga möjligheter för stallbandage, annars är ju det ett alternativ.

Vi försöker röra så mycket som är möjligt på henne, då går gallorna ner. Vi rider också med benlindor.

Man ska hålla gallorna mjuka. Är de hårda är stallbandage och lindor vi ridning nästan ett måste, hästen kan bli halt.

försök stretcha lätt, tänj inte på gränserna utan bara ha målet att benet är kvar i dina händer.

rörelse är alltid bra så hästen bör gå i hage så mycket som är möjligt.

Back on track underlägg ska vara omtyckt för hästar med gallor

gallor kommer oftast vid foderbyta (hästarna går över från hö till gräs) är det en anledning???

massera gallorna lite, uppifrån och ned med tumme och pekfinger på vardera sida

så länge hästen inte har något problem med det behövs ingen veterinär annars har de bra tips.
 
Sv: Gallor.

gallorna är än sålänge mjuka, behövs de lindas då? Jag strechar honom varje dag, men han är jättekinkig med bakbenen och vill inte alls slappna av utan rycker till sid dom efter en halv sekund..
Det kan vara möjligt att han fått gallorna vid ett foderbyte, för jag bytte nyss hö eftersom stället där jag köpte mitt hö hade slut.
 

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 382
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
22
· Visningar
1 309
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
717
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp