T

Tiggertjejen

Red 5åringen ganska hårda dressyrpass Torsdag och Fredag, efter fredagens pass så hade han gallor på både fram. Satte på kylbalsam och imorse hade gallorna gått ner. Tänkte att idag ska han få vila då han i två dagar fått använda de muskler han inte användt förr. släppte ut honom i hagen och på kvällen när han kom in var han åter gallig fast i vänster fram så jag satte på honom stallindor över natten.

Han är lindad när jag rider och dessa dagarna har jag ridit i ridhuset, det är inte så stort så det har blivit mycket på volter, kan det påverka? Han har haft en inflammation i ena kotan förr ett bra tag sedan men är friskförklarad av vet, är det den som spökar igen? ska han ha lindor på natten också kanske?

Ge mig lite råd, inga påhopp!!!!

Sv: Gallor

Jag hade nog avvaktat ett par dagar och fortsatt med liniment och bandage, ridit lite lugnt och om det inte blivit bättre så hade jag nog kontaktat veterinären. Kan ju varit så att han blivit överansträngd pga av mycket ridande på volter. Du skriver ju att han haft problem med en kota förr så kanske är det att den blivit ansträngd. Mycket harvande på volter kan ju vara ansträngande på framförallt en yngre häst.. Hoppas iallafall att det fixar sig med din pålle!

Vi har ridit mycket på volter men inte så vi har harvat runt på dom så egentligen inte för mycket tycker jag. Men jag fortsätter med stallbandage så får vi se vart det bär sig. När jag slutar jobb imorrn är det tyvärr mörkt annars hade det nog varit bra om jag ridit ut honom en sväng, vill inte rida i ridhuset nu egentligen.

linementa efter träning, stresta och införskafa ett par back on track :D

Ta på dig pannlampa och rid ut! Första gången får du kanske gå bredvid med pannlampan, då Sabeltandade Tiger säsongen ännu inte riktigt är avslutad (har fått infon från min häst, så det är säkra källor- dessutom förkläder de sig ofta till rådjur...)

Om han har gått i ridhus två hårda pass kan du ju ut och gå med honom och träna litet mörkerträning! Sätt på dig broddar själv så du inte åker omkull om du får leda.

Jag skulle linda på natten. Går gallorna ner när han rör på sig eller är de lika stora hela tiden?

Om hästen är gallig även när den varit ute i hagen, så ser jag det som et Stort varningssignal. Hästen är tydligen överansträngd och ska vila/skrittas tills benen är rena och torra igen.

Jo fast jag undrar om inte magnetlindor är bättre än BoT?

De går upp när han tränas.
Vi ska skritta ut nu nån dag i veckan fram tills det går jag med honom i ridhuset nu när det är mörkt.

Han är VÄLDIGT lekig i hagen och anstränger sig där minst lika mycket som i ett ridpass. Tror att allt är mitt eget fel som ansträngde hans ben för hårt, ja jag har jättedåligt samvete.

Han hade galla på vänster fram fortfarande så det blev lindoer inatt också, sprayade även på FY-spray då han tuggar på dom när han blir rastlös, vilket han blir när han inte blir riden

Tack alla för hjälpen

Menar du att gallorna blir större efter ansträngning? Det är isåfall inte bra... En galla som går ner efter hästen rört på sig är inte så farligt dock. Men blir den större efter ridning eller vad man nu hittar på så hade jag nog ringt veterinären och bokat en tid.

Tycker den kommer och går lite, kommer också om han står stilla för mycket och om han anstränger sig för mycket.
Hagarna vihar är ju frusna så det är ju hårt underlag och galoppör som han är kan du gissa vilken fart där är på honom. När jag går med honom på blandat underlag så går de ner en del. Så jag vet inte vilket som de kommer eller går av!

Idag så kom jag inte till stallet efter jobbet för det var igensnöat men förra ägaren som står i stallet skulle ta av lindorna och kolla och linda om ifall han var gallig och eventuellt gå en runda med honom i ridhuset.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 844
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 561
Senast: Sol
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 338
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar