K

knasenknas

är det farligt? vad kan hända? vad uppstår det av?
min häst har haft det hela tiden sen jag köpte henne, en inte förren nu har jag hört att många uppsöker veterinär för att kolla gallor!?!

vad tycker ni jag ska göra? :crazy:

Sv: gallor

Gallor behöver inte alls vara något problem men kan också vara tecken på en skada. Det beror helt på. Berätta om din hästs gallor så ska jag försöka svara på om jag tycker det verkar vara något att bry sig om. Gallor i kotsenskidorna (bakre delen av kotorna) är väldigt vanligt, det beror ofta på dålig cirkulation utan att det är något annat problem. Om det är där din häst har gallor och de är lika på båda bakbenen, och de blir mindre efter ridning, och hästen inte har några problem i övrigt är det inte så stor risk att det är något problem. Är du osäker så fråga någon i ditt stall som du litar på och be om råd.

mvh
Lejonelle

Det beror på vad det är för gallor, vissa hästar har alltid det men vissa kan få det för att ngt är fel, en reaktion på felaktig utfodring eller att ett ben kanske inte är bra.
Man säger att ju högre upp gallan sitter , desto sämre å att man ska uppsöka veterinär men jag har varit med om många hästar med tex genomgående hasbensgalla å de är inte ngt farligt utan kan motioneras bort, man ska inte låta hästen stå alltså.
Men är man osäker är det bättre att ta ut en vet å kolla upp det, de flesta hästar har gallor ovenför kotorna ngn gång.
Man kan förebygga å behandla dessa med lindor, kyl lera eller kyl gele.

Jag har hört/lärt mig att så länge gallorna är mjuka är det ingen fara. Alla hästar har mer el mindre gallor.
Har aldrig hört ngn som tagit ut vet. för gallor.
Äldre hästar, som min, kan ofta va galliga i benen speciellt på morgonen (t o m svullna ben), men det går ner så fort hästen får röra på sig o blodcirkulationen kommer igång.
Om du tycker det är mkt gallor så se till att hästen är ute så mkt som möjligt, o i stor hage där den kan röra sig mkt. Du kan ha fleecelindor när du rider. Även ha stallbandage på natten, el s k snabbandage som är lite smidigare att använda än att linda. Men jag tror inte du behöver oroa dig, spec inte om hästen alltid haft gallor o inte är halt el öm!

Liknande trådar

Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
551
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
690
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 119
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
597
Senast: Bamburine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk politik nr 3
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur