Daff

Trådstartare
Jag har problem med en häst som har väldigt mycket gallor. Hästen i fråga är ett fyraårigt nordsvenskt sto, tidigre tränad för trav, dock aldrig startad. Numera är hon ridhäst samt körs ibland. Hon har väldigt kraftiga gallor på bakbenen samt på haserna, blir som en halv tennisboll.

Tycker ni att detta är något att ora sig för? Jag har aldrig förr vart med om att en häst har haft sånna stora galler, speciellt på haserna. Hon går nu på bete, har för mig att de kan få galler av för mycket proten, kan det stämma? Dock hade hon detta innan också men då drogs det ner på spån i boxen, med andledning av att det skulle kunna berott på att hon alltid stod mjukt. Detta skall ha gjort en liten förbättring. Gallerna är bättre när hon är riden... Är det nåon som kan komma med lite hjälp?

http://www.equiterapi.com/artiklar/article.php?id=5

här är lite hjälp..
kan bero på felaktig foderstat..
ha stallbandage på natten med liniment blir det ännu bättre..men inget som behövs alltid..
motion/rörelse varje dag får oxå det att lägga sig men man blir nog aldrig riktigt av med gallorna..tyvärr hoppas svaret räcker...m.v.h jeanette

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·
Hästvård Min häst diagnostiserades i april med kissing spines, en mild form som vet. sa att hon kunde leva med om hon reds och tränades korrekt...
Svar
2
· Visningar
1 013
Senast: Marita73
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 882
Senast: __sofia__
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 980
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp