Gallor vid kotan

R

Rene

Har en undran över vad det kan bero på. Min häst har på h fram precis ovan kotan har hon en galla på varje sida om kotan. De är ej varma eller ömma. Hon är inte halt. De varierar i storlek och hårdhet. Efter en ridtur brukar de vara mjukare. Ibland kan de vara borta helt. Någon som vet eller kan gissa eller vart med om liknande??

Sv: Gallor vid kotan

Gallor kan uppstå av en mängd olika saker, men är oftast inte farlig och brukar inte besvära hästen. I vanliga fall försvinner de helt eller delvis när hästen rör på sig.
Det bästa man kan göra är att komma på vad som orsakat gallorna, framförallt om de är nya eftersom det är då det är lättast att bli av med dem.
Har du nyligen ändrat foderstaten (tex ökat proteinmängden eller börjat ge något hon är allergisk mot)? Börjat träna hårdare? Kan hon fått en spark?
Det sägs att man kan ge äppelcidervinäger för att de ska försvinna, men på min gamla häst som fick dem i sin ungdom då hon reds för hårt av sin gamla ägare, gick de aldrig bort.

hej.
jag tror att du ska ge mindre blött foder, så som betfor, ensilage och vara försiktig med det färska gräset som snart kommer. mindre vätska i maten har positiv inverkan på vår "gallhäst".
// liza

Gallor
Gallor är svullander som kan uppkomma på hästens ben. Svullanden är en ökning av ledvätskebildning i en led eller senskida. Ofta sitter gallorna i hästens kotleder och kallas då för kotledsgallor.

Orsaken till att hästen får gallor kan vara att man har ändrat i dess foderstat, att hästen har överansträngt sig eller på parasitangrepp.
.
http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/halsa/gallor.html

Är det liksidigt på båda kotorna?
Om det bara är på en kota kan hon ha råkat vricka sig i mild grad och då borde du vara väldigt försiktig med att jobba henne.

Liknande trådar

Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
648
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 090
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 552
Senast: Sasse
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 598
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama