Gallor uppe vid hasleden - orsaker?

mackan

Trådstartare
Stallkompisens arab har dessa på båda bak. alltså på utsidan av bägge hasleder så är det en stor bubblig mjuk galla - ca 3 cm i diameter. hon visade mig dessa idag, och säger att han alltid haft dem (hon har haft honom i 3 år) han är nyss fylda fem. hon säger att de ändrar sig lite i storlek ibland men som sagt alltid finns där.

vad kan såna gallor bero på? Har bara sett typiska gallor nere vid kotregionen tidigare på hästar? Nån som vet?

Sv: Gallor uppe vid hasleden - orsaker?

Det skulle jag också vilja veta, så jag åker lite snålskjuts på din tråd :angel:

Skulle kunna bero på förslitning eller överträning, men d behöver inte betyda att d ä nåt "farligt". Försvinner gallorna när hästen rids och cirkulationen ökar? Då ska d inte va nån fara!

Det där klassiska hasgallor, brukar sällan orsaka problem sålänge de INTE går upp av rörelse.

MEN.. det är en rätt ung häst, och han har haft dem sen han var två år.. Det är inte lika 'lugnt' för mig, då de där gallorna kan vara ett tecken på lösa benbitar. Eller för den delen ledinflammation.

Är hästens haser röntgade? Om inte skulle jag se till att ta en hasledsröntgen och se till att hästen blir böjd.

Men, oftast är de ofarliga och beror på dålig cirkulation (går upp under stillastående/inne, och går ner under rörelse/ute). Men det finns undantag.

En hasgalla som ökade vid ansträngning var första tecknet på att något var knas med valacken. Visade sig vara hasledsinflammation, som berodde på en hasledsdefekt (skelettdefekt). Han var 8 år när gallan kom första gången, och han dömdes ut när han var nio. I år är han 11 och T-märkt och gallan är en ständig kompanjon..

Min häst har i vänster has. Genomgående. Ej i leden utan i en bursa enligt vet. Har låtit röntga hasen - ingenting.
Den lever sitt eget liv, ibland är den större ibland mindre, inte träningsrelaterat såvitt jag kunnat se. Alltid mjuk och om man trycker på den försvinner den.

Så är mina (hästens) också, mjuka och försvinner när man trycker på dem.

Dock går de ner vid rörelse/hagvistelse och kommer endast vid längre innevistelse eller stillastående. Men de är inte så stora som 3 cm.

KL

tack för alla svar! Hästen rids väldigt lätt, alltså inget hårt arbete och har aldrig gjorts, han är promenad häst.Jag ska fråga henne om hon har koll på om gallorna går ner vid ridning.

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 946
Senast: NotlikeI
·
Träning Har ett sto som är eller ska väl säga har alltid varit väldigt låg i rang och alltid den som har varit den mobbade. Hon har alltid...
2
Svar
30
· Visningar
5 938
Senast: Tussinussen
·
Hästvård ... som varken försvinner eller beter som de ska. :crazy: (först och främst: jag har sökt, men trådarna var väldigt gamla och inga...
2 3
Svar
47
· Visningar
19 799
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 800
Senast: zoowie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar