Gallor på pollen... Tips!

nice and happy

Trådstartare
Idag så var min häst var väldigt gallig i ena fram benet, på ett konstigt ställe. Om vi säger längst nere på kronan & sen går det upp hela vägen till karleden fast själva gallan sitter på in sidan på benet & det syns tydlig svullnad... Han är lite varm längst uppe i hoven. Han vissar ingen hälta.
Han går nu på grönt sedan 2 veckor tillbaka & han brukar bli lite gallig på grönt på alla 4 annars.
Kan det vara gräset el vad tror ni?
Veterinären skall ut & vaccinera han på tis, skall jag låta han vila & se om det försvinner & sen fråga dom på tis el rida som vanligt el skall det kollas upp på en gång?

Sv: Gallor på pollen... Tips!

Galla = ökad fyllnad av ledvätska i en led eller ledstruktur, t ex senskida eller bursa. Lite ont om sådana på den plats du beskriver.
Låter snarare som en svullnad, i det området kan man misstänka hovböld som tänker dränera sig i kronranden, ringkota, slag, sticka i huden mm.

Sv: Gallor på pollen... Tips!

Oki... Han känns så svampig, precis som gallor...
Men om det är som du säger så kanske det är lika bra att försöka få ut veterinären i morgon i stället för på tis då han skall vaccineras. Hovslagaren kommer på tisdag oxå...
Har varit med om vanliga hovbölder men då har dom varit väldigt halta el reagerat på sten & tryck. Han visar inget & när man trycker så visar han heller inget. Han var inte varm i hoven längre heller...
Jag har alltid sådan otur så jag är lite orolig :(

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick sparkskador på bägge bakknäna för 3 år sen, efter det fick han vandrande hälta, som visade sig bero på inflammation i...
Svar
16
· Visningar
1 922
Senast: Dopy
·
Hästvård Vår islandsvalack, 20 år, har de senaste veckorna varit ganska gallig i benen, främst bak, strax ovan kotlederna. Det kommer och går...
Svar
15
· Visningar
2 691
Senast: Roheryn
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 553
Hästvård Hej! Känns som jag frågat typ alla jag känner för att bara höra hur de tänker om detta, men hör ändå gärna lite mer input/tankar...
Svar
11
· Visningar
1 378
Senast: fridaxi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka