Gallor på alla 4

Mainichi

Trådstartare
Jag fick hem min foderhäst för cirka två månader sedan, och innan dess har han stått mycket (hur mycket vet jag inte för han har varit runt hos diverse fodervärdar så det är väl ingen som har riktig koll). Men eftersom han var så omusklad och smal så har jag utgått ifrån ungerfär ett års vila (inte pga skada), och har nu under dom här två månaderna skrittat igång honom och smått smått börjat trava de senaste två veckorna. Häromdagen upptäckte jag att han efter ridpasset hade gallor på alla fyra. Han har varit lite gallig sen jag fick honom, men jag tänkte att efterom vi byter foder och han TYDLIGT inte har ätit så mycket den senaste tiden så kanske det har med det att göra, men nu har dom växt och kommer alltså bara efter ridpasset och på morgonen då han stått inne. Han går inte orent alls, är inte varm, inte halt. Hur gör jag? Dom är inte stora alls, och väldigt mjuka. Känns nästan som om dom går bort direkt när jag masserar några sekunder på dom.

Min tränare och de andra i stallet tycker inte dom är något att bry sig om, för dom är så små och han är så fräsch, men jag får ont i magen bara av att tänka på det. Är det värt att ta hit en veterinär? :(

Igår tömkörde jag i en kvart bara för att se reaktionen, och då skrittade han mest, och han var gallig direkt!O_o

Dom är exakt lika stora på alla benen, (gud jag vet inte hur man förklarar exakt vart dom sitter men typ kotan?) Skulle jag ta kort skulle dom inte ens synas.

Är jäätte tacksam för svar! Kram!

Sv: Gallor på alla 4

Plus att min tränare menar på att det finns hästar som helt enkelt är lite galliga. Det hade väl varit värre om det bara varit ett ben? ELLER? :(

Haha oj vad dåligt med info jag gav :p han är ett halvblod/fullblod på 9 år. Sent tagen, för typ ett års sedan.
Nej, för fodervärden blev inlagd på sjukhus så han hamnade hastigt och lustigt hos ägaren igen. "/

Jag tycker du ska ringa ägaren och rådfråga. I mina öron låter det inte så bra att hästen blir gallig efter rörelse och inte är det innan... Dock tycker jag du ska fortsätta att röra den på rakt spår och fast underlag för att röra sig måste den ju om den ska gå att användas.

den har inte varit gallig när du skrittade igång den men nu blir den gallig när du lagt in travarbete?

Har nu pratat med en veterinär och han sa att eftersom han inte är halt eller varm och svullnaden är liksidig då är det ingenting att oroa sig för. Han sa att nästan alla hästar mer eller mindre har gallor, och att det bara är att rida på :) han sa att han gärna kommer om jag vill såklart men att han tycker det verkar helt onödigt i det här fallet.
Min häst har dessutom gallor även i hagen så jag ser inget mönster heller. Trodde det var ridningen som gjorde att han blev svullen men han är det i stort sett hela tiden. Ägaren har nu också sagt att han alltid haft det.
En liten uppdatering bara! ;)

Min häst är gallig i bakbenen. Hans gallor blir mindre vid ridning men försvinner inte helt. Jag kan inte ha min häst på box då han blir jätte gallig annars så ett tips är att ha hästen på lösdrift eller låta hästen vara ute länge på dagarna. Måste du ha hästen på box så linda benen varje kväll.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 734
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·
Hästvård Börjar med att skriva att jag undanber påhopp, samt råd att åka till veterinär, för det kommer jag givetvis att göra. Detta är endast en...
Svar
12
· Visningar
1 922
Senast: Freazer
·
Hundträning Hej! Jag är nu under corona-tider strandad hos min mamma på landet med hennes 2 hundar :) (kunde ha varit värre!) Vi har dock ett...
Svar
6
· Visningar
5 527
Senast: Tuggben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka