Jag fick hem min foderhäst för cirka två månader sedan, och innan dess har han stått mycket (hur mycket vet jag inte för han har varit runt hos diverse fodervärdar så det är väl ingen som har riktig koll). Men eftersom han var så omusklad och smal så har jag utgått ifrån ungerfär ett års vila (inte pga skada), och har nu under dom här två månaderna skrittat igång honom och smått smått börjat trava de senaste två veckorna. Häromdagen upptäckte jag att han efter ridpasset hade gallor på alla fyra. Han har varit lite gallig sen jag fick honom, men jag tänkte att efterom vi byter foder och han TYDLIGT inte har ätit så mycket den senaste tiden så kanske det har med det att göra, men nu har dom växt och kommer alltså bara efter ridpasset och på morgonen då han stått inne. Han går inte orent alls, är inte varm, inte halt. Hur gör jag? Dom är inte stora alls, och väldigt mjuka. Känns nästan som om dom går bort direkt när jag masserar några sekunder på dom.
Min tränare och de andra i stallet tycker inte dom är något att bry sig om, för dom är så små och han är så fräsch, men jag får ont i magen bara av att tänka på det. Är det värt att ta hit en veterinär?
Igår tömkörde jag i en kvart bara för att se reaktionen, och då skrittade han mest, och han var gallig direkt!
Dom är exakt lika stora på alla benen, (gud jag vet inte hur man förklarar exakt vart dom sitter men typ kotan?) Skulle jag ta kort skulle dom inte ens synas.
Är jäätte tacksam för svar! Kram!
Min tränare och de andra i stallet tycker inte dom är något att bry sig om, för dom är så små och han är så fräsch, men jag får ont i magen bara av att tänka på det. Är det värt att ta hit en veterinär?
Igår tömkörde jag i en kvart bara för att se reaktionen, och då skrittade han mest, och han var gallig direkt!
Dom är exakt lika stora på alla benen, (gud jag vet inte hur man förklarar exakt vart dom sitter men typ kotan?) Skulle jag ta kort skulle dom inte ens synas.
Är jäätte tacksam för svar! Kram!