Gallor och överben?

Grålly

Trådstartare
Mitt 9-åriga nordissto har ett överben precis under ett av framknäna, det är ganska så litet, lite mindre än en halv pingisboll. Veterinären var här och sa att det är ingen fara, han konstaterade även att hon har gallor. Hon har dessutom fång och är aningen överviktig.

Min hovslagare säger att hennes hovar börjar bli bättre och bättre. Hon går på hö och klarar sig utmärkt på det, jag har dessutom minskat på fodergivan och hon rids ca 6 dagar i veckan, hon skogsrids. Hon har gått ner i vikt, men det är fortfarande en liten bit kvar till "målet". Hon har inte visat något symptom på fången trots att hon gått på bete nästan hela sommaren. Gallorna har dock inte försvunnit, de är väl ungefär lika stora som sist veterinären var vilket var i somras. De går ner vid ridning, men jag har ingen som helst erfarenhet av gallor och jag undrar om man ska göra något åt dem? Linda eller nåt? Min vet sa bara, "hon har lite gallor här fram men det är ingen fara." Jag har tänkt börja rida lite "hårdare" nu, och undrar då ifall det bara är att fortsätta som vanligt eller om jag ska göra något speciellt. Hon ömmar inte i dem.

Överbenet reagerar hon inte heller på oavsett hur mycket man trycker och klämmer.

Sv: Gallor och överben?

Man kan ju linda för att minska gallorna, men det brukar inte "lösa" problemet!
Fortsätt motionera henne. Och om inte veterinären reagerade nämnvärt på dom är det nog ingen fara!

Min pålle hade ett jättestort överben som jag fick rådet att massera med arnica, på honom hjälpte det jättebra.
Men man får vara ihärdig och massera ordentligt varje dag!

Tänk bara på att inte bandagera när du masserat med ren arnica!

Man kan ju linda för att minska gallorna, men det brukar inte "lösa" problemet!
Fortsätt motionera henne. Och om inte veterinären reagerade nämnvärt på dom är det nog ingen fara!

Min pålle hade ett jättestort överben som jag fick rådet att massera med arnica, på honom hjälpte det jättebra.
Men man får vara ihärdig och massera ordentligt varje dag!

Tänk bara på att inte bandagera när du masserat med ren arnica!

Okej, då ska jag inte linda alltså.. De är inte stora, de är ju inte så att det syns alls nästan, bara om man känner. Jag ska köpa Arnica och prova! Tack!

det överben du nämner sitter på ett ställe som är typiskt för "remonthälta" (namnet för den typ av överben som sätter sig där.) det går inte att massera bort ett överben då det är ben. remonthälta ger överben strax under knäna på insidan pga. tex. onormal tänjning/överbelastning eller felaktig inskening.

det är naturens eget sätt att "förstärka" skelettet där det behövs.
arnica kan med fördel masseras in över gallorna även om det förmodligen inte är ngt. att bry sig om (eftersom vet. inte tyckte det.) enligt min vet. blistrar inte arnica. man kan även använda nattbandage vilket hjälper att hålla nere gallor på många hästar.

Okej, överbenet är inget att oroa sig för då eller? Kan något visa sig om några år?

Hur ska jag linda då? Och med vad? Elastiska är det väl inte, det stryper väl åt för mycket. Fleece? Paddar?

om du lindar benen (nattbandage)så använd alltid paddar under. använd den typ av bandage som du är van vid "lagom" hårt.

överbenet är förmodligen ingenting att oroa sig för, skulle det "växa" så be veterinären titta på det. ett överben bildas som sagt för att förstärka benet där det behövs (det blir starkare just där)

om du lindar benen (nattbandage)så använd alltid paddar under. använd den typ av bandage som du är van vid "lagom" hårt.

överbenet är förmodligen ingenting att oroa sig för, skulle det "växa" så be veterinären titta på det. ett överben bildas som sagt för att förstärka benet där det behövs (det blir starkare just där)

Jag har aldrig använd bandage på några av mina hästar, så jag har ju ingen aning om vilken man ska använda.. :o Finns det bättre och sämre varianter? T.e.x, BoT jämfört med H**ks billiga varianter? Är det någon större skillnad?

till små "vanliga" gallor räcker det nog med "vanliga" paddar (det har iallafall jag alltid använt med önskat resultat). jag har iof. bot med, men tycker inte att dom gjort någon större skillnad på min pålle som hade problem i sommras. fleece lindor är nog lättast att lära sig lägga, bäst är om du kan be någon visa först.

till små "vanliga" gallor räcker det nog med "vanliga" paddar (det har iallafall jag alltid använt med önskat resultat). jag har iof. bot med, men tycker inte att dom gjort någon större skillnad på min pålle som hade problem i sommras. fleece lindor är nog lättast att lära sig lägga, bäst är om du kan be någon visa först.

Jag är den enda hästägaren här, så det blir svårt att få någon att visa.. Gallorna är ju bara långt ner på frambenet, ska jag linda ända upp under knät ändå? Kan man linda på överbenet? Finns det några riktlinjer för hur hårt man ska linda?

man börjar på mitten (strax under) av skenbenet, lindar "bakåt" ner över kotan och upp igen till strax under knäet och ner en liiten bit. viker över kanten på lidan över "fästet/kardborren" och tejpar över/runt. när man tar handen på baksidan av skenan och "trycker" ihop så ska det gå att "ta i" padden/lindan från "benet" en liten bit. padden kan "sticka ut" någon centimeter över och under bandaget.

skit svårt att förklara i skrift tycker jag :crazy: :o kanske någon annan kan förklara bättre ;)

man börjar på mitten (strax under) av skenbenet, lindar "bakåt" ner över kotan och upp igen till strax under knäet och ner en liiten bit. viker över kanten på lidan över "fästet/kardborren" och tejpar över/runt. när man tar handen på baksidan av skenan och "trycker" ihop så ska det gå att "ta i" padden/lindan från "benet" en liten bit. padden kan "sticka ut" någon centimeter över och under bandaget.

skit svårt att förklara i skrift tycker jag :crazy: :o kanske någon annan kan förklara bättre ;)

Tack, jag tror jag förstår.. Eller nä, kanske inte.. Alltså, jag fattade inte det här med att man viker över kanten!? Å vadå tejpar? När jag har lindat (För länge sen..) en hästs ben så har man bara tagit från mitten, ner, upp och lite ner. Sen har man sattit fast kardborren och sen är det klart.. Förklara detta tack :D

det överben du nämner sitter på ett ställe som är typiskt för "remonthälta" (namnet för den typ av överben som sätter sig där.) det går inte att massera bort ett överben då det är ben. remonthälta ger överben strax under knäna på insidan pga. tex. onormal tänjning/överbelastning eller felaktig inskening.

det är naturens eget sätt att "förstärka" skelettet där det behövs.
arnica kan med fördel masseras in över gallorna även om det förmodligen inte är ngt. att bry sig om (eftersom vet. inte tyckte det.) enligt min vet. blistrar inte arnica. man kan även använda nattbandage vilket hjälper att hålla nere gallor på många hästar.

Hmm, du verkar ju kunna lite om överben. får jag fråga en sak.
Min häst har fått ett överben alldeles under knät, men bara på ett ben. Jag brukar höra att dom alltid brukar få det på båda om dom får.
Men iaf så e hon rätt gammal och har inte tävlats så jättehårt heller, så jag har svårt att tro att d skulle va nån överbelastning. Vad tror du? Hon blev halt oxå å då tog vi ut vet, å hon fick medicin. Hältan e nu forsvunnen, men inte överbenet. Kan man börja rida lr måste man vänta tills överbenet försvinner?

Du skrev och frågade hur hårt man skulle linda, Det är ganska så svårt att linda för hårt om du har fleecelindor, så det behöver du nog inte vara så orolig för! /C*

jag viker alltid ner kanten på lindan över fästet/kardborren, beroende på vad det är för lindor(varvet under som "sticker upp" över sista varvet) och tejpar över för att det inte ska gå upp.

överben kallas dom ojämnheter som långsamt framträder på skelettbenen, vanligen pga. tryck, slag eller sparkar men ibland utan direkt synlig orsak. då kan det vara "remonthälta"

visst kan en häst få remonthälta bara under ett knä (även om det är vanligare att det blir på båda om det blir) oftast drabbar det den yngre hästen, vanligen pga. att benhinnan under utsatts för onormalt stark tänjning eller annan överbelastning som ung, då fixar naturen det så att det bildas överben på dom platser där benhinnan utsatts för de största påfrestningarna, för att "förstärka" benet. kan även bli pga. felaktig inskening tex. då skenbenet inte är insatt mitt under framknäet.

om veterinären anser att du kan börja rida din pålle igen så är det klart du kan, överben försvinner inte men har heller inte ngn. betydelse så länge det inte sitter dumt till.

Men alltså, ska kardborren spännas i mitten på benet eller bara en liten bit under överkanten?

jag skrev ju det ;) först linda neråt, sedan uppåt och sedan en liiten bit ner ;) fast jag är kass att beskriva skriftligt :o jag vet :angel:

jag skrev ju det ;) först linda neråt, sedan uppåt och sedan en liiten bit ner ;) fast jag är kass att beskriva skriftligt :o jag vet :angel:

Jag var tvungen att fråga igen, för så har aldrig vi gjort.. :) Alltså gör man såhär:

Lindar från mitten neråt, sen upp, sen liiiite ner, fäster kardborren. Sen viker man ner överkanten över kardborren, och tejpar. Rätt?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 600
Senast: Ceta
·
Hästvård Min häst slog sig i hagen och fick ett överben utsidan på frambenet. Har varit oömt och kallt under flera månader. Härom dagen slog...
Svar
14
· Visningar
1 356
Senast: Noranovala
·
Hästvård Känns som att jag har startat tusen trådar om den häst skadan sen i höstas, men nu kör vi igen. Kort bakgrund: Hästen har ett aktivt...
Svar
17
· Visningar
4 695
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka