Gallor, inflammationdämpande och Fång.....

Buzz

Trådstartare
Suck,,, Har fått spel snart. min häst har gallor i haserna och har alltid haft det ... ingenting som han lider av men för "skojj" skulle så tyckte vet att jag kunde prova att behandla dom med kortison, så sagt och gjort. efter behandling bete och skritt.. = akut fång. boxvila 14 dagar och röntgen. Tack och lov ingen rotation eller sänkning men nya fräscha gallor. så tillbaka till ruta ett..
så nu har vi jättegallor i haserna och antagligen inflammation så jag vill veta om någon har några bra förslag på inflammationsdämpande medel att använda istället?? jag har hört djävulsklorot, glukosamin, gurkmejja etc.. HJÄLP jag är nu i djungeln och famlar utan machete! Någon som har fler förslag och vart får man tag i allt? sen är det skillnad på gurkmeja och gurkmeja vad jag förstår. :confused:

Anna

Fick hästen inflammationshämmande vid akut fång?
Tror du inte gallorna blivit större pga vilan, det borde inte ha tillkommit ngn inflammation i dem om hästen varit problemfri innan? OM du misstänker det så låt vet ta en titt igen och behandla lokalt.

Gallorna försvann när han stog på box för då var han ju nybehandlad i haserna men dom kom ju tillbaka direkt när han började gå ut igen. och han fick två dagar med inflammationsdämpande bara för fånget så det hade nog ingen direkt effekt på dom alls. men eftersom dom är tillbaka igen så skulle jag vilja behandla dom med nåntig annat än kortison eftersom det var med största sannorlighet det han fick fång av. Han har aldrig haft bekymmer vad vi kan se av gallorna och hasorna är röntgade och allt är som det ska förövrigt.. :confused:

Vad spännande att han fick fång av en ledinjektion, jag trodde inte man kom upp i tillräckliga koncentrationer. Får man fråga vad det är för ras?
Jag förstår fortfarande inte varför du vill behandla om hästen inte har några problem, gallor har ju liksom en tendens just att komma tillbaka.
Antiinflammatoriska är inga roliga grejer, undvik det!

Liknande trådar

C
Hästvård Är det någon som har någon fundering om vad det kan bero på? Kort historia om min killes klinikbesök mm: 22:e mars Åkte in till...
Svar
17
· Visningar
2 933
Senast: Uddatyp
·
Hästvård Nu behöver jag verkligen hjälp !!!:( Det blir en väldigt lång historia men det är väl lika bra och dra den från början..... För ca...
2 3
Svar
53
· Visningar
10 352
Senast: krullidutt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?