Galloppombyten

S

strumpan

Hur ska jag få min häst och mig till att förstå och göra galloppombyten?Det blir bara förvänd gallopp hur än jag beter mig. :confused:

Jag försöker också lära min häst galoppombyten. Han kan ännu inte men vi tränar genom att rida på 2 volter som ligger som en åtta. Jag gör först en fattning och rider "rätt" galopp volten nästan runt, gör ett fint avbrott och sen ny fattning i "rätt" galopp och galopperar ett varv på nästa volt. Så försöker jag få avbrottet med färre och färre steg steg i skritt. Det går även att lägga en bom eller ett litet hinder där volterna möts för att underlätta så jag kan byta galopp direkt. Du kan också prova att rida förvänd galopp på volten, bryta av ngt skrittsteg och sen byta till "rätt" galopp. Jag tycker att båda övningarna är bra men tror att jag måste lära mig sitta bättre i avbrottet för att få till det direkta galoppombytet utan skritt steg. Trots allt krävs det en hel del av ryttaren för att få till det men någon gång ska jag väl lyckas.... :rofl:

Jag har förstått att det krävs en hel del av mig,mer än vad jag klarar av. :(Får nog be någon som har det rätta hjälperna att ge hästen.

Att göra korrekta galoppombyten kräver en hel del av både häst och ryttare. Bla måste hästen vara musklad rätt så den orkar med en bärig, samlad galopp. Hästen måste kunna ridas rak, i form, i varierade tempon. Ryttaren måste vara så säker i sin sits att h*n känner var i galoppstprånget hästen befinner sig så man kan ge hjälperna på rätt ställe.

Det bästa är nog att du ber din tränare om hjälp.

När min ponny skulle lära sig byten la vi ut bommar "snett igenom" som vi bytte över.
gjorde rena byten vart tredje språng.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 271
Senast: JohannaB
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
789
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama