galloppiruetter före sidvärtsrörelser?

D

Durin ox

Måste man följa "den fastslagna utbildningsstegen" och lära hästen rörelserna i den ordning som de dyker upp i tävlingssammanhang?

Kan man göra galloppiruetter och byten innan man börjar med sidvärtsrörelser tex?

Tycker själv att det borde hänga på vad man själv och hästen har lättast för, men det verkar ibland som om vissa tränare tvekar på att "gå vidare" bara för att någonting lägre ner i stegen inte riktigt fungerar...

Det är väl roligare att kunna göra byten och tex piaff något sådär än att aldrig få börja med dem för att bakdelsvändningarna inte fungerar? Har jag rätt eller fel?

Sv: galloppiruetter före sidvärtsrörelser?

Varför fungerar inte bakdelsvändningen?

Har svårt att tro att du ska lyckas med en galloppiruett innan en simpel bakdelsvändning...

sidförande hjälper är ju ganska grundläggande, kommer i min värld efter start stopp och sväng, sånt som ska funka innan man går vidare annars blir det inget med de svårare rörelser man tror sig kunna göra.
ofta är det så att får man de grundläggande sakerna, tex bakdelsvändning, att fungera kommer det att gå lätt att lära hästen de svårare varianterna, tex galoppiruetter

det går inte att börja med taket i ett hus, för utan en bra grund rasar huset.

Öppna och sluta (i viss mån även skänkelvikning) är ju de mest grundläggande skolorna, så du får nog svårt att öht utföra några rörelser som är mycket samlade eller sidvärtes (galoppiruett är nog både och...) innan du ridit dem.

Att byta galopp är alltid bra att kunna. För skogs, hopp o dressyr ryttaren.
Skillnaden är att i dressyren måste den vara samlad för att få ett byte med "gest"(där växlar den inte bara utan gör ett markerat byte, som även den oinvigde kan uppfatta).

Bakdelsvändning(skrittpiruett) ut förs i skritt, medan galopppiruetten utförs i samlad (lite sittande) galopp.
Det är mkt arbetsamt för hästen, som först måste bygga upp sin styrka innan den klarar av det. Man brukar träna detta genom att rida "arbetspiruetter" som rids samlat i Sluta på en 10 m-volt.

Hästen är sen i en svag Sluta i alla Piruetter, oavsett om det görs i skritt, galopp eller piaff.

hästen bör ju kunna samlad galopp annars kommer det bli svårt.
tycker det underlättar om dom kan sidoförande ïnnan den rörelsen.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 090
Senast: super
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 017
Senast: Lycan
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 742
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 663
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024