Gallopfattning

SkorpSmulan

Trådstartare
Gah! Jag blir tokig. På min egen häst går det jättebra att fatta galopp, jag behöver bara peta fram inner höft lite så fattar hon på en gång. Men när jag ska rida andra hästar så kan jag inte fatta galopp på ett bra sätt. Det går sämre och sämre för varje gång. Antagligen för att jag oroar mig, försöker "för mycket" och spänner mig och så blir det kaos. Jag är helt värdelös :mad:

Kan inte ni berätta hur ni gör när ni fattar galopp? In i minsta detalj. Jag har mest problem med höger och det har jag alltid haft oavsett vilken häst jag rider.

Sv: Gallopfattning

Nej, nej, nej, nej!

Inga detaljer! Du svarar ju själv på dina egna problem.
Sluta ratta, mecka och tänk, fatta galopp punkt slut.

Jag red tidigare en häst som väldigt välutbildad, när jag skulle fatta galopp på den så blev någon sorts, tvärförvändgenombakgående sluta, eller igenomknutsknyppelvändning, den gjorde alla möjliga saker, men den galopperade inte. Jag försökte mer, jag försökte mindre tills slut så sket jag i vilket tog ett dressyrspö, samtidigt som jag tog fram inner skänkel så fick den sig en klatsch på bogen och jag sa "Galopp!". Det klart att den galopperade.
Jag fick göra så ett par gånger tills kommunikationen mellan mig och hästen var befäst, sen var det inga problem att fatta precis som för dig, en liten knyck på höften bara.

Så sluta ratta, bara att fatta.

Skit i hur det ser ut, vart hästen har huvudet, ge en galoppfattning á la ridskola-manér ; fram med innerskänkel och bak med ytterskänkel. Jag har haft hemska problem med galoppfattningar på min 7åring, han lärde sig galoppera för några månader sedan, problemet var antagligen en kombination av att han inte lärt sig ordentligt och jag bara ridit extremt välutbildade hästar och ponnier som man bara behövde flytta fram inre höften om ens det!
Jag fick prova så himla mycket grejjer och det var ridskolefattningarna som hjälpte oss faktiskt. Jag stod även upp o tyngde ner lite i inre stigbygeln.

Beror lite på hur hästen är utbildad. Är den välutbildad och sällan/aldrig rids av nybörjare så brukar det räcka med fattning för inner. En sådan här häst brukar dessutom i stället gå över i skolor om man lägger till ytter.

Ridskolehästar är ju av varierande utbildning, men brukar ibland behöva mer skänkel än höft för inner och någon gång ibland att lägga till ytter.

Alltid lätta på innertygel och stadig ytter. Se till att hästen bjuder framåt - ner i skritt - upp i trav - halt - trav - ökning - kort trav - galopp t ex.

Prova fatta i ett hörn samtidigt som du blundar eller tittar upp i taket.

Något som funkade för mig när jag hade jätteproblem var att hoppa. Då skulle det vara galopp innan hindret och jag var så fokuserad på själva hoppningen (lite hopprädd :crazy: ) att galoppen liksom blev av sig själv. Min tränare sa inget förrän efteråt (annars hade jag väl låst mig under den lektionen också...) och då gick det upp ett ljus hur jag skulle göra.

Hoppas det hjälpte lite grann... :smirk:

Senast ändrad:

Ha ha ha, ja precis, du slog nog huvudet på spiken där. Men när jag väl börjat ratta, mecka å tänka så är det svårt att sluta.

Första gången jag red den här hästen så gick både vänster och höger som en dans, andra gången gich vänster bra men höger tjorvade men fick till den till slut. Men igår (!) funkade varken höger eller vänster :crazy:
Å nu har det liksom blivit en stor grej så jag kommer väl aldrig mer att få pållen i galopp överhuvudtaget :(

Jo tack, "lätta på inner, stadig ytter," det ska jag tänka på, framåtbjudningen är det inga problem med :p kanske lite tvärt om och så har jag lite problem att släppa iväg så jag kanske sitter och tjuvhåller lite åxå :idea: (Blev lite skrämd i våras då jag blev avkstad..)

Jag rider mest i skogen, är det enklare på volt kanske?

Senast ändrad:

SkorpSmulan skrev:
Jag rider mest i skogen, är det enklare på volt kanske?

Om det är sådana här problem tycker jag personligen att det är lättare på volt/ridbana, men det beror ju på persolighet hos ryttare och häst.
Pigg häst kan lugna ner sig på ridbana, medan lite slöare kanske behöver ut en sväng. Sedan beror det ju på ryttaren. Jag tycker det är lättare att koncentrera mig på tekniska svårigheter på ridbanan där jag inte behöver ta hänsyn till terräng eller annat utan kan t ex fatta gallopp när det känns bra.

Men som sagt, det är upp till var och en, går nog inte att ge entydigt råd utan att känna dej och hästen.

Nu har vi fått sån ishalka så det blir en paus från galopperandet ett tag. Kan nog vara bra. Men sen ska jag ta nya tag och prova på volt, det kan säkert vara så att jag kan slappna av mer och just det att man kan fatta när det passar mig och hästen och inte när det passar terängen.

Tack för era svar.

Åh vad skönt att höra att man inte är ensam om att låsa sig då... men det är nog som tipsen ovan, sluta ratta börja fatta! Ska testa det där med att blunda! Eller att bara tänka galopp, strunta i allt annat, det blir så lätt att man låser sig och är fixerad vid att hästen måste gå i perfekt form osv. Klart att formen är viktig men den blir ändå ingen hit när galoppfattningen blir slängtrav för att man spänner sig!

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 207
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 851
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17