M

Mirrejones

Kan man träna upp gallopen med att gallopera en längre sträcka (rakt spår, det är en banvall)??
Det gäller min medryttarhäst som är ett varmblod som har lite svårt för gallopen i paddock men hon älskar att gallopera så då undrar jag om man kan träna upp gallopen genom att gallopera en längre sträcka på rakt spår...Kan man det??
Ge gärna tips på hur jag bygger upp gallopen anars också i paddocken men då får jag rida 4 km till ridhus och jag har inte bommar hemma men ev. ska vi skaffa det (hemma är stallet som hon står i :angel: )

//Michelle

Sv: Gallop

Du kan säkert bygga upp galoppen genom att galoppera på en längre sträcka, men försök då att galoppera i olika tempon. Det kan vara så att hästen har svårt för galoppen för att han inte klarar att balansera upp sig ordentligt när du rider på ridbanan. Så träna galoppfattningar och försök att delvis få den att galoppera i ganska långsamt tempo.
Lycka till

Tips på hur du bygger upp galoppen:

Galoppfattningar, med det menar jag en fattning och sedan 2 språng och så trav, sedan väntar man tills hästen balanserat upp sig och så gör man samma sak igen. Gärna från skritt då det blir mest balanserat då. Hästen är ju som mest aktiv i bakdelen när den fattar galoppen.

Hoppa studs, stärker de muskler som galoppen behöver, samma sak med att klättra.

Att stärka galoppen genom att bara galoppera på är inte alltid en så bra idé (kan sjävklart fungera men då krävs det en del av ryttare och häst), då det finns risk att hästen bara "rullar på" och inte arbetar som den ska. Kan vara rätt utslitande också.

Galoppen förbättras bäst genom många fattningar. och att man lägger stor vikt på att dessa blir bra.övergångar från skritt till galopp har en bra samlande inverkan. och övergångar från galopp till trav har en ypperlig lösgörande inverkan.Det viktigaste är det första språnget..detta ska vara runt och harmoniskt.Galopp förbättras inte genom att man galopperar länge utan att man gör många fattningar. :) Har hästen en dålig galopp kan det t.o.m vara väldigt slitsamt för hästen att galoppera längre bitar åt gången. Längre galopp bitar påverkar endast konditionen.

Hon behöver bygga upp konditionen också så det blir många gallopfattningar och ibland lite längre galloper....

//Michelle

Mer tips hur jag bygger upp hennes kondition och gallop?? :)

//Michelle

Galoppen blir aldrig bättre på en travare om du ska galoppera långt, rakt fram och snabbt kommer det att gå. För att få en bra galopp ska du bygga upp hästen i trav så att den orkar bära sig och så ska du lära hästen att fatta galopp utan att springa in i galoppen med huvudet rakt fram/upp. Sedan ska du rida massor med galoppfattningar, bara galoppera ett par steg och göra om fattningarna så kommer du att få en bättre galopp tids nog.

Polly_Mulle skrev:
Galoppen blir aldrig bättre på en travare om du ska galoppera långt, rakt fram och snabbt kommer det att gå. För att få en bra galopp ska du bygga upp hästen i trav så att den orkar bära sig och så ska du lära hästen att fatta galopp utan att springa in i galoppen med huvudet rakt fram/upp. Sedan ska du rida massor med galoppfattningar, bara galoppera ett par steg och göra om fattningarna så kommer du att få en bättre galopp tids nog.

Nja det går inte så fort om man säger till henne att det inte ska det för om man säger det så lyder hon (oftast :smirk: )

Jodå inte springa in i gallopen håller jag på med just nu och så tar jag lite hjälp av tränare .

Kan man gallopera längre ibland (konditionen är inte så jättebra men den håller på att byggas upp) för att få gallopen LITE bättre??

Vi (jag och hästen) brukar trava en hel del längre sträckor och då inte så jättefort utan ett lagom tempo... :)
Har ni några bra övningar man kan göra i en paddock (inte så stor att man kan galloera utan det är som en volt med hörn :) ) , hon kan inte öppna/sluta..

Problemet med före detta travhästar brukar ju inte vara att de inte gillar att galoppera, utan att de bara springer när de väl gör det och det är VÄLDIGT slitsamt. Det är skillnad på ändamålsenlig galoppträning och en häst som bara springer. Jag skulle säga att du ska som sagt öva galoppfattningar och konditionen kan du till en början grunda med att skritta långa och kuperade (inte för mkt) turer. Är ingen idé att börja konditionsträna en häst i galopp om den inte bär sig i galoppen och inte har så bra kondition.

Mirrejones skrev:
Kan man gallopera längre ibland (konditionen är inte så jättebra men den håller på att byggas upp) för att få gallopen LITE bättre??

Vi (jag och hästen) brukar trava en hel del längre sträckor och då inte så jättefort utan ett lagom tempo... :)
Har ni några bra övningar man kan göra i en paddock (inte så stor att man kan galloera utan det är som en volt med hörn :) ) , hon kan inte öppna/sluta..

Galoppen blir inte bättre av det. Inte förrän hästen redan har en bra galopp. :crazy: Det är mer slitsamt än bra att galoppera länge om hästen inte kan bära sig. Så glöm det till en början.

Att trava längre sträckor är inte heller särskilt bra om hästen inte går i form (bär mer vikt bak och inte bara springer). Att trava långa sträckor är något av det mest onaturliga för hästen, en häst rör sig sällan i trav. Väldigt slitsamt som sagt.

Det skulle vara bom/cavaletti övningar då? För att öka aktiviteten i bakbenen. Och galoppfattningar kan du ju göra även på en liten bana. Du kan träna på att ställa/böja igenom hästen från marken och från ryggen. Skänkelvikning, det är lösgörande och lär henne att hålla reda på benen.

Lord Owen skrev:
Galoppen blir inte bättre av det. Inte förrän hästen redan har en bra galopp. :crazy: Det är mer slitsamt än bra att galoppera länge om hästen inte kan bära sig. Så glöm det till en början.

Att trava längre sträckor är inte heller särskilt bra om hästen inte går i form (bär mer vikt bak och inte bara springer). Att trava långa sträckor är något av det mest onaturliga för hästen, en häst rör sig sällan i trav. Väldigt slitsamt som sagt.

Det skulle vara bom/cavaletti övningar då? För att öka aktiviteten i bakbenen. Och galoppfattningar kan du ju göra även på en liten bana. Du kan träna på att ställa/böja igenom hästen från marken och från ryggen. Skänkelvikning, det är lösgörande och lär henne att hålla reda på benen.

Hon går i form i skritt och oftast trav ibland gallop...Problemet med henne är att hon galloperar i sidled om hon inte får öka när hon vill och det är inte kul på en volt, Ta mig inte för en gallopgalning nu bara för jag brukar inte gallopera så mycket, i alla fall nu när hon inte har så bra kondis...

Kan ni några bra markövningar/ledarskapsövningar då hon och jag inte riktigt är överens om vem som bestämmer än :smirk: ??
Jag longerar henne inte än då jag inte känner henne så bra och hon är inte inkörd...

Hon är "bara" 7 år och hon har en hyfsad gallop (tycker kanske inte alla men när hon har en jämt gallop så är den bra) i fredags när jag red så gick hon nästan (är inte säker men nästan helt) i form i gallopen och den gick inte fort fast det var på väg hemmåt...Tänkte säga det så inte ni tror att hon har gått på travet (har inget emot travhästar asså)

//Michelle

Har en travaresom går på banan... Skulle aldrig ha ridit han om det inte var för att vara skjysst som jag gjorde de, som vanligt *suck* Har kämpat ett ½år nu då han hade VÄRDELÖS balans o gallop i början... Men nu har vi kämpat tempoändringar en massa i gallop på rakbanan samt på STORA volter.... arbeta, arbeta, arbeta...

Men nu i veckan var så att jag blev "nöjd" med gallopen då han var fin, böjbar, kunde hålla kort gallop, öka bakifrån och samla sig fint...

Ha tålamod och lek mycket så att hästen inte tröttnar o slutar kämpa!

Lycka till!

Lord Owen skrev:
Problemet med före detta travhästar brukar ju inte vara att de inte gillar att galoppera, utan att de bara springer när de väl gör det och det är VÄLDIGT slitsamt. Det är skillnad på ändamålsenlig galoppträning och en häst som bara springer. Jag skulle säga att du ska som sagt öva galoppfattningar och konditionen kan du till en början grunda med att skritta långa och kuperade (inte för mkt) turer. Är ingen idé att börja konditionsträna en häst i galopp om den inte bär sig i galoppen och inte har så bra kondition.
väldigt vettig inlägg :)

Mirrejones skrev:
Problemet med henne är att hon galloperar i sidled om hon inte får öka när hon vill och det är inte kul på en volt.

Det gör hon förmodligen för att hon inte orkar bära sig i en långsammare galopp. Alltså, ännu större anledning att öva galoppfattningar.

Jag vet att det är för att hon inte riktigt orkar bära sig ordentligt än :) och det sa tränaren igår också...

Har ni några bra ledar/markövningar man kan göra med henne??

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
1 063
Senast: cassiopeja
·
Träning Hej! Jag köpte i mars -18, min första häst. En riktig rallyräka som jag främst tänkt tävla hoppning men även dressyr med. Han står nu på...
2
Svar
22
· Visningar
3 599
Senast: mackan
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 663
Senast: Hedinn
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 516
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30