morgaine

Trådstartare
VAd betyder det?
Hur blir hästen det, alla tänkbara orsaker?
Hur får man bort det?
Om man får bort det, brukar det komma tillbaka?

Jag har haft min häst i snart 2 år, och har aldrig haft problem med gallor eller likn, men helt plötsligt kom det..:(

Tacksam för svar...

Sv: Gallig??

Glömde: Det är på bakbenen han har fått det..
Är det troligast att det beror på foder, överansträngning, eller finns det även andra orsaker?

Han äter:
11,5kg ensilage
3 liter krossad havre
12dl pellets grund

Detta har han ätit länge. Kan ett tillägg på 0,5 dl soja-pellets/dag spela roll?
Kan hård ridning vara orsaken?

Jag skulle varmt rekommendera Back on track paddar att linda med på natten, finns även i en version man kan ha som arbetsbandage (ridbandage). Jag har använt dessa på min pålle i ca 2 veckor snart och alla gallor e borta och benen är torra och fina! Iofs hade han väl inte överdrivet gallig innan, men dom som fanns är borta!:banana:

Viktigt att följa anvisningsråden till BoT om uppehåll för annars blir hästen resistent.:idea:

Se över foderstaten, analysera grovfodret.

Tycker att hästen får väldigt lite grovfoder och väldigt mkt kraftfoder, antar att det är en stor häst. 11,5kg ensilage motsvarar ca 5-8kg hö beroende på ts, en häst ska ha minst 1,2 kg hö/100kg häst eller ung. 2 kg ensilage/100kg häst, gärna ännu mer då detta är absoluta minimi givan.
Du kan förvisso få ner gallorna med BoT men det löser inte grundproblemet.

Se över foderstaten, analysera grovfodret.

Tycker att hästen får väldigt lite grovfoder och väldigt mkt kraftfoder, antar att det är en stor häst. 11,5kg ensilage motsvarar ca 5-8kg hö beroende på ts, en häst ska ha minst 1,2 kg hö/100kg häst eller ung. 2 kg ensilage/100kg häst, gärna ännu mer då detta är absoluta minimi givan.
Du kan förvisso få ner gallorna med men det löser inte grundproblemet.

Vad är BoT?
Han äter inte upp ensilaget han får, så mer är ingen idé att ge.. Det är så torrt ensilage att det nästan är som hö.
Är det mycket krafftfoder? Jag har precis ökat det, för han gick ner i vikt. Vad ska jag minska på då?
Han väger ca 500kg

Vad är BoT?
Han äter inte upp ensilaget han får, så mer är ingen idé att ge.. Det är så torrt ensilage att det nästan är som hö.
Är det mycket krafftfoder? Jag har precis ökat det, för han gick ner i vikt. Vad ska jag minska på då?
Han väger ca 500kg

BoT =back on track

Om det är mkt kraftfoder är svårt att säga för jag vet inte vad ditt grovfoder innehåller, men eftersom hästen blivit gallig så är det troligt att balansen inte stämmer. Dessutom så mäter man inte foder i dl o liter utan i kg. Jag ahr inte en aning om din havre ex, väger 1 eller 3 kg, men kan tänka mig att krafften väger ca 1 kg. Hård träning åpverkar ju oxå gallor.

När hästen har en galla så innebär det att den har ökad ledvätskemängd i en led. Det kan bero på överansträngning,fodret och liknande. De är för de mesta ofarliga men man ska ha uppsikt på dom så de inte blir hårda eller varma. När min häst har gallor brukar jag ha på kyllera på kvällen i ca 2 dagar sedan är gallorna borta:) Men har också hört att Back on Trackpaddarna ska vara jättebra mot gallor.

vi har en ponny som inte tål någon soya alls, hon blir gallig bak av det även i riktigt små givor.

min egen pålle kan få gallor bak på våren när gräset börjar komma, dom går oftast över på någon vecka. lika är det på hösten när jag börjar halma, han äter gärna halmen. förra sommaren hade han ganska mkt. återkommande gallor bak (villket han aldrig haft förut), tog honom till veterinär för att "utreda" vad det kunde vara/bero på. men han hade ingen reaktion på vare sig högt eller lågt böjprov och veterinären hittade inget annat "tok" heller. veterinären rekommenderade BoT. iofs. hjälpte det inte alls, men gallorna "försvann" av sig själv när vi flyttade dom från det betet. vad vet jag, men det måste varit någon växtlighet där han inte "tålde". när han får foder gallor så är dom oftast väldigt hårda, och han är väldigt känslig, man får ta det extremt lungt vid tillvänjning av nya eller ökade foder.

ok, ett problem här i felsökningen är att jag dels har gett 1/2 dl soja/dag i en dryg vecka(ej de senaste 2 dagarna.) och då kanske det kan bero på det, men jag har också en ny medryttare, som började för några veckor sedan, och då blir jag naturligtvis orolig att han helt plötsligt har ridits mycket hårdare än han brukar, för jag vet ju inte hur hon rider, jag är ju inte med själv...
Alltså är det 2 faktorer på en gång som har ändrat sig.
Fast han har tidigare fått soja , då 1dl utan att bli gallig, så jag tror inte egentligen att det är fodret. Men jag vet inte om de kan bli galliga av ridning, kan de det?

Fast innan jag börjar med paddar måste jag ju ha reda på vad som är fel, för då kan jag ändra på det istället...

går gallorna ner när han ridits eller varit ute ? en häst kan ha gallor av massa olika anledningar. tex. överansträngning, en del får det av att stå still för mkt. (tex. många timmar i box) osv. osv. är du orolig så prata med din veterinär ;)

Nej, de går iaf inte ner av att han varit i hagen, jag har inte ridit sen i söndags, när jag upptäckte att han var varm, det svullnade inte förrän i torsdags.
Men han haltar fortfarande inte, så jag vill avvakta lite till med veterinär. Jag kontaktar istället sveriges hästexpertis!! :smirk:
Men det är klart jag är orolig....! Men man får ju sansa sig lite också.

Glömde: Det är på bakbenen han har fått det..
Är det troligast att det beror på foder, överansträngning, eller finns det även andra orsaker?

Han äter:
11,5kg ensilage
3 liter krossad havre
12dl pellets grund

Detta har han ätit länge. Kan ett tillägg på 0,5 dl soja-pellets/dag spela roll?
Kan hård ridning vara orsaken?

Hästen kan få Gallor vid överansträngning, foderbyte, parasitangrepp.

Kan även bero på dålig blodcirkulation då hästen inte får tillräckligt med ledvätska i leden...kan hjälpa med massage;)

Jo exakt fast ett effektivt sätt att få bort dom på annars är att använda paddar. Och givetvis ska du först ta reda på vad det är men som min häst som nästan alltid har mindre gallor funkar det utmärkt:) Men har den liksom fått det nu och inte haft det förrut så ska du ju självklart ta reda på orsaken först:)

När min häst har gallor brukar jag ha på kyllera på kvällen i ca 2 dagar sedan är gallorna borta:)

Det får jag ta och prova på min, hon har gallor på alla 4 ben, mer eller mindre...

Ni med galliga hästar, brukar ni linda när ni rider? Jag har börjat med det, tycker att de går ner lite grann då...

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
358
Senast: Malva1978
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
893
Senast: skogaliten
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 471

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka