Gallig på ena bakhasen?!

M

mumas

Hejsan!

Vi har en häst som tidiagre varit halt, utsliten sades det då av vet . inga röngenbilder eller så utan bara genom att kika på honom när han sprang. Han är inte längre halt och rids promenad ridning. Vilket funkar kanon . Vi har bara haft honom ngn månad så jag vet inte hela historien.. Sen vi fick honom har han en ganska stor galla på bakhasen (en liten bulle där) är inte så på den andra hasen , visar dock ingen hälta men jag undrar hur det kan uppkomma en galla så..kan han ha nån skada på nån sena i det benet ? Den försvinner inte, kan det vara fodergallor som satt sej på ett ben?
Vill verkligen att den här hästen får hålla sej fräsch han är så speciell!! :bow: :bow: Åsikter tack!

Sv: Gallig på ena bakhasen?!

Kan tillägga att fick sluta på travbanan pga skada på ett framben (tror jag det var) och är idag triangelmärkt.

Låter som en hasledsgalla. En drabbad häst är nästan aldrig halt och ofta är tillståndet dubbelsidigt. Är hasledsgallorna gamla kan en eller flera tappningar med några veckors mellanrum vara att rekomendera.

Rättar man till bristerna brukar gallorna minska successivt, men det tar lång tid, upp till ett år el mer.

En genomgående, som är en utgjutning i djupa böjsenans gemensamma senskida vid hasen. Vid genomgående hasgalla buktar det ut på både hasens ut & insida.
Då bör man röntga hästen så det inte rör sig om lösa benbitar och då krävs ett kirurgiskt ingrepp.

Låter som en hasledsgalla. En drabbad häst är nästan aldrig halt och ofta är tillståndet dubbelsidigt. Är hasledsgallorna gamla kan en eller flera tappningar med några veckors mellanrum vara att rekomendera.

Rättar man till bristerna brukar gallorna minska successivt, men det tar lång tid, upp till ett år el mer.

En genomgående, som är en utgjutning i djupa böjsenans gemensamma senskida vid hasen. Vid genomgående hasgalla buktar det ut på både hasens ut & insida.
Då bör man röntga hästen så det inte rör sig om lösa benbitar och då krävs ett kirurgiskt ingrepp.

Min häst har galla på ena hasen.,var hos veterinär i somras.
Jag frågade om det att "tömma gallan" men han sa att det kunde bli värre....
Så det är inte alla som de tömmer på...

:bow: :bow: :bow:

Gallan buktar bara ut på utsidan hasen..:confused:
Så då är den ju inte genomgående..vad tror ni om detta att man kan säga att en häst är utsliten utan att först röntga honom? DEt är ju många hästar som idag inte skulle gå igenom en vet besiktning men likväl kan användas för ridning kanske rent av är bra för dem.. coh så länge de inte har ont så..

Skulle kunna vara en lösbenbit.
Min häst har en galla på ena bakhasen och den beror på en lösbenbit.

Liknande trådar

Hästvård Jaha, där fick jag.. Kele vurpade i hagen innan jul och ådrog sig en rejäl muskelskada samt allmänna muskelproblem. Vet och...
Svar
14
· Visningar
1 595
Senast: Kassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka