Gallig i OCD- opererad has. Back on Track?

ako

Trådstartare
Min treåring (ja, nu är det ju nytt år...) opererades för OCD i båda haserna i höstas. Op gick bra på alla sätt, och - otroligt nog- tillstötte inga komplikationer. Innan op var han väldigt gallig i båda haserna f f a i vänster, där han även haft en ledbandsskada.

Nu, fyra månader senare och långt efter konvalecensens slut är han fortfarande gallig, f f a i vänter och när han stått stilla. Gallor i sig är ju inte farliga, men de kommer ju av något... Har pratat md min hemmavet, som inte tycker det är så konstigt, då han var gallig p g a benbitarna under en längre tid, och gallorna lätt blir kvar även sen benbitarna försvunnit. Undrar om någon mer har liknande erfarenheter?

Funderar på att skaffa BoT hasskydd till honom. Vad tror ni om det? Tycker egentligen att det skulle räcka att sätta sådant på v has (den som är mest gallig o där han tidigare - förra vintern- dessutom haft en ledbandsskada), men samtidigt - när man ex vis stallbandagerar bandagerar man ju alltid BÅDA fram- el bakbenen för att fördela belastningen jämnt. Frågan är alltså om han i så fall borde ha BoT- skydd på båda bak...

Tack för erfarenheter o tankar!

A-K

Sv: Gallig i OCD- opererad has. Back on Track?

Såvida hästen inte har hälta/rörelsestörning skulle jag försöka att inte oroa mig så mycket för gallorna.. lättare sagt än gjort, jag vet :crazy:

Min T-märkte herre blir ju gallig av arbete och nu på senheten även börjat fylla i (fast längre ner) av stillastående. Inledningsvis gjorde jag en hel massa för att få ner gallorna, men utan resultat. Nu håller jag bara ett öga.

Kompisens sto har sen hon var ung haft STORA gallor i haslederna. Röntgad och utredd UA, men gallorna består, men är ju i princip bara en skönhetsgrej.

Ang prova BoT har jag inte provat dem på just has, men med gott resultat på cirkulationsgallor. Jag är dock efter kampen mot min herres gallor lite tveksam till om de skulle hjälpa, just hasledsgallor som är konstanta tycks vara envisa jäklar som är svårpåverkbara. Så om du kan så skulle jag nog råda att sålänge veterinärer etc inte oroas av gallorna, spara pengarna för BoT och bara hålla ett öga på gallorna så de inte ökar, och så ge det tid.

Tack, tack! Intressanta erfarenheter och extra intressant med Din kompis hasgalliga häst.

Ska försöka att inte tänka för mkt på gallorna, då han ju inte verkar bekymras av dem och inte har någon rörelsestörning.

Håll tummarna för att han håller för att rida in framåt våren... Såg i någon tråd att Du börjat rida på din K och att hon verkade må bra. KUL!! Själv har jag ju inte ridit på min K än, han är ju så stor (169, född maj -03), och opererades dessutom i september.

Har märkt att back on track kan göra underverk på vissa typer av gallor. På jobbet har vi också flitit använt back on track hasskydd på en häst med en jättestor galla (inte halt, och undersökt på klinik).
på denna hästen gjorde inte back on track någon nytta.
han gick med skydden regelbundet i över ett halvår..
/K.A

Så bra (eller vad man ska säga), för när jag frågade lite om skydden i ridsportaffären i dag, så avrådde de mig från köp av den anledningen att just hasskydden gick sönder så lätt. Nu är det definitivt inget svårt val att låta bli...

Tack, tack!

japp!! =D går sönder gör de också.... vet inte hur många vi fick investera på det halvåret!!

/K.A

*puttar upp* den här tråden och svarar om just BoT hasskydd!

Har ett sto som i höstas & vinter hade svullen has. Röntgade henne i december ua -ordinerad vila. Svullnaden försvann men återkom i januari igen, hon fick metacam och svullnaden gick ner nästan helt. Jag bestämde mig för att prova BoT för att få ner det där lilla sista. På just den punkten funkade hasskyddet utrmärkt! Hennes has är helt återställd nu och jag tror att det var skyddet som gjorde att jag nu vågar sätta igång henne igen. Kan hålla med om att dom lätt går sönder - skyddet har blivit "uppfläkt" på både sidor men än så länge håller kardborreknäppningen. Hon har det fortfarande på sig under nätterna med jämna mellanrum.

Trist nog så har hennes 9 månaders dotter också en svullen has (har haft det i en vecka). Hoppas verkligen inte det är OCD:confused: :eek: Ska be vet. titta på hasen när dom ändå är ute för att raspa tänderna på några... Nu har hon fått överta sin mammas skydd och svullnaden går ner under natten.

/Kristin

Hej!

Hasskydden har varit väldigt dåliga men dem har precis konstruerat om dem. Dem nya kom för ca 2veckor sedan, var å köpte ett förra veckan. Dem sitter väldigt bra å karrborreknäppningen e super.
Mina förra gick sönder på en kvart.

Jag undrar faktiskt också om det här med att man borde ha på båda.
Hästen har ju bara spatt på höger bak men man ska ju alltid ha på båda benen. Har tyvärr ingen plånbok för ett till för tillfället men får väl införskaffa ett senare.

Liknande trådar

Utrustning Min häst har galliga haser pga. att hon slår. Hon har nu fri tillgång på havrehalm under tiden hon är inne så det problemet är löst, men...
Svar
7
· Visningar
2 310
Senast: Ketrawzc
·
E
Hästvård Min häst har gått med ett Back on Track hasskydd på vänster has ett helt år utan några som helst problem. Han har haft det på sej när...
Svar
8
· Visningar
2 617
Senast: malinberntsson
·
Hästvård Jaha, där fick jag.. Kele vurpade i hagen innan jul och ådrog sig en rejäl muskelskada samt allmänna muskelproblem. Vet och...
Svar
14
· Visningar
1 593
Senast: Kassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama