Gallig i hasen?

M

mija87

Jag har ett sto på 3½ år som bar blivit gallig i hasen. Hon är inte varm eller svullen visar inte heller någon hälta. Jag flyttade henne för strax över 1 månad sedan till ridskolan från sommarbetet. Har ökat på havre mängden men sänkte den igen förra veckan om det skulle kunna vara maten som gör att hon blivit så gallig.

Det är två stycken en större lite avlång och en mindre. På det andra bakbenet har hon ytterst lite.

Kan det bero på fodret eller kan hon vara överansträngd? Det är lite tyngre rindvägar här än det var hemma på betet (mycket sand).. Just nu så vilar hon är så rädd att hon ska bli halt om jag rider henne..
Vet någon vad det kan vara eller vad man bör göra?! :confused:

Sv: Gallig i hasen?

Åk i och röntga. Oftast har de lösa benbitar när de har galla i hasen.

Håller helt med CK. Ung häst med i princip enkelsidig galla och direkt åka in och rtga, med misstanke om lös benbit.

Hakar på lite. Kan en häst på 7 år som fått en galla i hasen också ha lösa benbitar?

Fått och fått, den har nog haft det hela tiden, fast det är nu den börjar störa och skava.

Jag ringde till veterinären nyss, och hon tyckte att jag skulle göra böjprov och se om det finns någon hälta för att sedan ev göra en utredning..
Hur uppkommer lösa benbitar? det är inget jag tidigare haft o göra med. Kan man plocka ut dom?

Lösa benbitar är oftast beroende på OCD, och är en utvecklingsrubbning i skelettet. När de uppkommer är lite olika beroende på typ av bit men i princip alla finns där vid 1½ års ålder, om det finns några. Det är ärftligt (med vissa undantag, vissa typer).

Ja man kan plocka ut dem. Dock så om de ligger och stör länge kan man få pålagringar i leden, slipspår i brosket etc. Det går inte att gör någonting åt däremot =/ Därför det är viktigt kolla upp.

Tyvärr kan benbitarna ligga och irritera men så låggradigt att man inte märker av det, men med tiden blir leden skadad, och symptomen kommer.

Det kan också uppstå lösa benbitar efter kraftigt yttre trauma, t ex en spark, men låter inte som fallet för dig.

Ringde in på ATG idag oh de ville att jag skulle komma och röntga henne.. Så på måndag får man se hur det går...

Liknande trådar

Hästvård Är så orolig 😥,min ponny har varit varm i höger bak lite från o till,ej svullen och inte halt. Han känns som vanligt att rida,pigg o...
2
Svar
27
· Visningar
4 075
Hästvård Hej! Jag har en 10 årig valack som jag tog in från betet idag för borstning. Han gör alltså ingenting just nu i motionsväg utan skrotar...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 182
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 017
Senast: sandrafors
·
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
6 026
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025