Gallig i ETT ben EFTER ridning??

josefinefreed

Trådstartare
Hej! Idag när jag hade ridit och kom tillbaka efter ridturen upptäckte jag att min häst var betydligt tjockare i ett framben.

Ända sen jag köpte henne (2,5år sen) har hon varit pyyyyttelite tjockare i det frambenet. Dock knappt märkbart. Hon har gått igenom 3 böjprov under dessa år, inte reagerat nånting där.

Detta har aldrig hänt förut, att hon blivit såhär tjock och endast i ett ben EFTER ridning. Hon är ofta fin både före och efter ridning, i alla ben. Red inte hårt alls idag, lite skritt och trav. Och tidigare i veckan när vi hopptränat har hon inte blivit minsta gallig.

Vad kan detta vara? Någon som hört talas om liknande? Är det vet. direkt som gäller? Vi var inne på klinik för en genomgång i december och veterinären var så imponerad över hur otroligt fin hon var muskelmässigt, rörelsemässigt och hur hon inte hade minsta lilla böjprovsreaktion.

MVH Jossan
 
Sv: Gallig i ETT ben EFTER ridning??

Inte ett svar? Hm... undra om det är bra eller dåligt. ;) Om ni tänker "Äh men dedär är nog ingen fara" eller "Shit, stackars tjej. Jag vill inte vara den som meddelar dödsdomen till hennes häst"
 
Sv: Gallig i ETT ben EFTER ridning??

Var sitter gallan någonstans? I kotled eller kotsenskida eller är hon lite fel uttryckt "gallig" över senorna? Kan ju vara så att hon stukade sig lätt under turen? Ingen värme i det benet eller så? Jag skulle inte hetsa upp min alltför mycket, låt henne vila någon dag och se om det går över. Så länge en häst inte är halt i skritt kan man gott vänta en vecka och se vartåt det går. Du kan ju prova linimenta och linda henne över natten för att se om det blir någon skillnad?
 
Sv: Gallig i ETT ben EFTER ridning??

alltså det där går ju inte att sia om när man varken sett hästen eller du beskriver VAR hon är tjock. Är det en lokal svullnad, eller är det en galla?

Jag skulle vara uppmärksam på hur det förlöper närmaste dagarna. Och INTE hålla på och linimenta eller använda värmande av ngt slag när du inte vet vad det är. Skulle det tex vara en varning på en sena eller ngn liten blödning är det döden att värma. Nu tror jag inte att det ska behöva vara ngt sånt men uppmärksam och försiktig skulle jag vara, i och med att den svullnar efter belastning.
 
Sv: Gallig i ETT ben EFTER ridning??

Jag och anatomin vettu.. Hur ska jag förklara detta.. Asså jag skulle säga att hon är lite bubblig där vid senan, men de var mest längst ner liksom, ovanför kotan, i början på senan. Där var det en stor mjuk bulle.

Linimenterade direkt, och det blev bättre. Gick ner kanske hälften, så det var inte så långt kvar till normalt läge. Slängde på henne back-on-trackpaddar och lindade. Stallägaren tar av dom om någon timme nu, runt 19, och jag får då veta hur läget är.

Tänkte jag skulle se imorgon hur hon är, är hon normal då men blir tjock efter ridning så får jag nog åka in. Men är hon normalt efter ridning borde de vara ok va?
 
Sv: Gallig i ETT ben EFTER ridning??

Det är ingen svullnad, det är en galla. Normalt är hon ju lite till och från, inte stora skillnader inte. Men ändå. Ibland är hon snustorr, ibland inte. Men hon är aldrig liksom mycket galllig. Men just detta var så mysko, det är som att i dethär benet så förstorades gallan typ 3ggr motför resten av benen. Efter ridningen. :S

Dagarna innan har det inte varit nåra problem, har som sagt hopptränat och nyligen dressyrtränat och hon gick hur bra som helst. Inga konstigheter.

Om det INTE svullnar imorgon efter ridning, bör det vara lungt då?
 
Sv: Gallig i ETT ben EFTER ridning??

En ponny på ridskolan var gallig precis ovanför kotan. Ibland riktigt mycket och mer uppåt benen, ibland bara precis ovanför kotan. Inte halt eller något.
Var inne och gjorde ul på henne. Hon hade en skada på ringbandet och hon hade troligtvis slagit på sig vid hoppning eller något. Hon gick med det här gansla länge innan det undersöktes. Gick att operera men ägaren valde att spruta, vila och lugn igångsättning.
 
Sv: Gallig i ETT ben EFTER ridning??

Okejokej. Men kom det bara plötsligt sådär? Och efter ridning? Eller hur gick det till?

För detta är ju inte normalt för att vara min häst. Men går det ner och inte kommer tillbaka efter rörelse imorgon så tycker jag inte det borde vara ngn fara va? Är gallan kvar och- eller uppstår efter ridningen så blire kliniken
 
Sv: Gallig i ETT ben EFTER ridning??

Eftersom jag inte var involverad från början så vet jag inte när skadan uppkom. Ponnyn hade haft det ganska länge innan det kollades upp. Brukade försvinna mer eller mindre på betet under sommaren men förra hösten gjorde det inte det och då kollades det upp.
 
Sv: Gallig i ETT ben EFTER ridning??

Det är ingen svullnad, det är en galla. Normalt är hon ju lite till och från, inte stora skillnader inte. Men ändå. Ibland är hon snustorr, ibland inte. Men hon är aldrig liksom mycket galllig. Men just detta var så mysko, det är som att i dethär benet så förstorades gallan typ 3ggr motför resten av benen. Efter ridningen. :S

Dagarna innan har det inte varit nåra problem, har som sagt hopptränat och nyligen dressyrtränat och hon gick hur bra som helst. Inga konstigheter.

Om det INTE svullnar imorgon efter ridning, bör det vara lungt då?

Inte f-n vet jag! Ingen kan ju svara på dina frågor men är hästen inte halt och inte svullnar och det försvinner så skulle jag inte oroa mig för mycket men hålla uppsikt över det om det skiljer sig så mycket från övriga ben. Något är det ju som orsakar det isåfall.

att hästar inte alltid är snustorra i benen är normalt och beror också på väder och temperatur. de brukar vara kalla och snustorra om det är kallt ute, vid varmt väder vidgas blodkärl och då kan benen kännas annorlunda, dock ska man ju alltid oavsett vara uppmärksam om det är ett individuellt ben som agerar annorlunda än övriga.

linimenta inte och BoT:a inte hipp som happ! Jag kan inte nog betona detta, om du är så nojjig att du rent av tror du behöver ett klinik besök för att det är en skada. INGA hemma huskurer av den sorten, oavsett vad reklam förespråkar. sorry.
 
Sv: Gallig i ETT ben EFTER ridning??

Du behöver ju inte bli otrevlig i tonen för att vi inte alltid delar samma åsikter.

Nej att dom inte alltid är snustorra vet jag är fullt normalt, men detta är något helt annat. Skulle inte reagera såhär ifall det inte var något som var verkligt annorlunda.

Ska ringa vet. imorgon och rådfråga. Jag har aldrig sagt att jag TROR det är en skada, men jag åker hellre en gång för mkt än för lite. För jag har gjort det misstaget att jag tänkt att "ne men de är nog inget" och så har det varit de.. Så jag åker in så fort det känns läge för det.
 
Sv: Gallig i ETT ben EFTER ridning??

Jag är inte ett dugg otrevlig om du läser ordentligt. Att du inte gillar mitt svar ang att låta bli att mixtra med i blindo-hemmakur med back on track och liniment på odiagnosticerade symptom, i kombination med att du samtidigt är så orolig och undrar vad det är för skada att du överväger att åka in för ngt hästen inte synbart ens är påverkad av, är en annan sak. den kombinationen rimmar otroligt illa och det förstår du säkert själv om du funderar lite, så jag förstår inte varför du inte kan ta till dig det utan att tolka det som otrevligt.
 
Sv: Gallig i ETT ben EFTER ridning??

Det var första meningen i inlägget jag tolkade som otrevligt. Inte det sista, jag vet redan allt det då du sagt det till mig förr. Sen är det upp till mig vad jag väljer att göra av saken.

Jag lindar/linimenterar för att se om det blir bättre, vilket det redan blev av linement. Blir det ännu bättre av BoT och hon är helt bra imorgon borde jag kunna utesluta skada och även klinikbesök.
 
Sv: Gallig i ETT ben EFTER ridning??

haha, att jag inte f-n vet vad det är bör ju knappast tolkas som otrevligt - det är ju sanningen och det borde du förstå att det gäller för samtliga, vare sig du får det rättframma svaret eller ej?

jag tycker du är envis som en blå-åsna om jag ska vara ärlig runt egen behandling med liniment och BoT. Låt oss säga att du ställde samma fråga om vad det kunde vara med en diffus svullnad/reaktion efter belastning och var lika orolig som du beskriver att du ÄR. Om det visade sig vara en blödning i en sena eller en akut skada av någon form som främjas av extrem kylning för att kunna påverka förloppet de första dygnen innan diagnos ställs, och du istället värmer på den rejält genom egenmäktigt förfarande/behandling, hur tänker du då? Tänk till lite. Om du är så nojjig att du är redo att rycka in hästen på klinik 3 dagar efter att den visar symptom, utan hälta eller andra reaktioner, men samtidigt väljer att hemma chansa via behandling på eget bevåg den 3 dygnen med behandling med bland annat värmande effekt - hur logiskt är det? :confused:
 
Sv: Gallig i ETT ben EFTER ridning??

Du har sagt allt detta förr, och jag har ingen anledning till att förklara mina beslut och val.

Det jag undrar är om folk har någon tanke och åsikt kring det hela, och om dom varit med om liknande, vad det varit då isf och sånt. Och du är givetvis välkommen med din åsikt, men tycker du ska acceptera om jag gör andra val än det du rekomenderar. Även om jag är tacksam för allas åsikter.
 
Sv: Gallig i ETT ben EFTER ridning??

Jag hade blivit förvånad om du responderat på annat sätt än ditt vanliga envisa jag : ) förstår knappt varför du frågar när du inte vill ha svar som inte överrensstämmer med vad du hoppas på och vill höra faktiskt.

jag har redan svarat dig att det kan vara precis vad som helst vilket du borde inse med egen logik Det bästa folk kan svara är ju att råda hur man åtminstånde inte förvärrar tveksamheter. vad vill du att folk ska svara lixom ? : ) Att förklara sitt val torde vara mycket logiskt i sammanhanget. Upplys mig gärna om logiken i det hela så ska jag lyssna om det finns ngt logiskt i sammanhanget. svara gärna på tidigare fråga ang. logiken och chanstagningen så ska jag ta ställning till hur du tänker. att ställa en fråga och sen i nästa andetag argumentera att jag gör som jag vill, rimmar illa.
 
Senast ändrad:
Sv: Gallig i ETT ben EFTER ridning??

tycker de är intressant att höra om folk som varit i liknande situation och om de var nånting eller om det bara var en tillfällighet.

Jag ställer frågor men gör som jag vill, knepigt? Hur vore det om jag ställde en fråga och lyssnade på någon random på nätet?? Frågar jag veterinärer, hovslagare, tandläkare m..m så skakar dom bara på huvudet om att man varit ute på buke igen :p
 
Sv: Gallig i ETT ben EFTER ridning??

Ja precis, och just därför blir det märkligt att du väljer att fråga här och är villig att ta till dig vissa svar men andra inte : )

passa på att fråga veterinären när du ringer, huruvida det är lämpligt att applicera liniment eller BoT på ngt som lika gärna skulle kunna vara en blödning eller annan relaterad skada.
 
Sv: Gallig i ETT ben EFTER ridning??

Jag skulle bli orolig om hästen blev gallig i ett ben efter ridning. Har du lyft upp benent så senan är slack och känt längst med den och vid fästet om hästen inte trots allt ömmar?

Sedan skulle jag kolla benet noggrannt om det är ngt (stick) sår som åstakommit en plötslig svullnad

Något är ju inte helt ok om den plötsligt får mer led eller senskidevätska i ett ben...

Jag skulle inte heller rida på ett par dagar efter den "plötsliga gallan" Skönt att hon inte är halt iallafall. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp