Gallig i bakbenet

Taz

Trådstartare
Hejsan!

Har en häst (Fullblod) som häromdagen när jag var ute och red haltade till några gånger på höger bak, bara så där helt plötsligt i några steg under traven och sen var allt bra igen.
Hoppade av och kollade men hittade inget, tänkte han kanske trampade på en stor sten eller något.

När jag kom hem så hittade jag inget men jag bandagerade honom med en back on track pad ifall ifall.

På morgonen var han jättegallig och gallorna var jättehårda, han är lite bättre på kvällen när han gått i hagen men fortf gallig och rätt hårda.

Han har vilat en vecka nu och jag har skiftat mellan back on track och kyllera, jag har ingen aning vilket som är bäst ingen förändring på något.

Igår var jag ute och red igen och inget haltande jättefräch.

Vad ska jag göra?
Ska jag åka och kolla gallorna eftersom dom är hårda, somsagt han är ej halt.
Ska jag ha kallt eller varmt omslag på honom?

vad tycker ni?:confused:

Sv: Gallig i bakbenet

Hur väl har du kollat upp honom? Kolla honom på böjt spår, låter inte som att han är helt fräsch i mina ögon.
Jag skulle tro att det kan vara en vrickning, ibland syns inte hältan förrän man utsätter hästen för trav på böjt spår så jag tycker du ska kolla upp detta noga.
Skulle vara mycket varsam om ja var du!

Tack för ditt svar!

Nej jag har inte kollat honom på böjt spår, tänkte faktiskt att jag skulle longera honom idag.

Jag ska vara mycket varsam med honom, han är 16 år och jag har haft honom i 13 år och han har aldrig haft en så hård galla, visst han har varit gallig men inte hårda så jag har ingen erfarenhet av det.

Vad tror du varmt eller kallt omslag??

Rördet sig om en vrickning ska man ju kyla i första hand. Men nu har det ändå gått såpass lång tid att det kanske inte finns någon direkt värmeutveckling. Känn noga och jämför båda bak, gärna efter rörelse. Är han varm så bör han kylas där så ofta du orkar.. Gärna med kyllera på dag och natt. Vid vrickningar bruar ju också sjukhage ordineras, men nu är vi ju inte säkra på att det rör sig om en vrickning.

Jag tror ju att något hände där under ridturen och tror det rörde sig som en vrickning. Eftersom gallan är kvar är jag ju tveksam till att den har läkt ut, och en häst brukar behöva en månad för en svårare typ av vrickning i detta område. Och då rör ju sig denna månad om vistelse i sjukhage.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 605
Senast: Bison
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 188
Senast: lillamy73
·
Hästvård Blir inte klok på hältan som min häst har haft i snart 3 veckor. Det började med att min häst för tre veckor sedan trampade på en sten...
Svar
5
· Visningar
3 770
Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 403
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka