Gallhäst och distans?

• Distans
  • Trådstartare Trådstartare CeciliaW
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 939
C

CeciliaW

Jag rider ett varmblodssto som har väldigt lätt att få gallor. Hon har inget fel någonstans, är helt frisk osv, men har helt enkelt lätt att fylla i kotorna lite. När hon får sina gallor så är hon inte halt på något sätt, utan är pigg och som vanligt. De går bort efter några dagar.

Det jag undrar nu är - hur bedömer veterinärerna sådana hästar? Kommer vi bli uteslutna direkt pga gallorna även om hon inte är halt? Är det omöjligt att rida distans (tänkte mest rida 50km-ritter och satsa på att samla km) med en "gallhäst"?

Sv: Gallhäst och distans?

Veterinärerna bruka notera i vet. kortet om hästen har gallor innan start.
har en häst väl fått gallor brukar de ha som du säger lättare att fylla på eftersom det bli "uttöjt".
Om inte hästen har ont av det ser jag inget hinder för att rida distans. Men man bör ju vara uppmärksam så att det inte blir värre/ hästen får ont.

// J

Tack JeHo... det är alltså lönt att prova en clear round? Skönt. Rider henne med lindor när vi är ute längre turer just för att hon ska få mer stöd i kotorna, och det har gett positivt resultat. Hon har som sagt inte ont, ömmar inte överhuvudtaget och går helt rent, så jag tror inte hon har besvär av det.

Senast ändrad av en moderator:

Jag vet ett varmblods sto som gått 16 mil med framhovar som pekade rakt ut samt gallor.Det bekymrade inte henne. :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 798
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 439
Senast: Castellini
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och... 2
Svar
29
· Visningar
7 190
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 106
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka