Gäller takhöjdsregler även "väderskydd" i hagen dagtid ?

gylle

Trådstartare
Började att fundera då jag blev erbjuden en bod som iofs inte hade varit så tokigt att sätta som väderskydd i en vinterhage. Började dock klura på vad gäller takhöjden då den inte har tillräcklig takhöjd för att gälla som stall/ligghall till den storleken av häst men gäller dessa regler även om de har så att säga frivillig tillgång till den dagtid medans de är i hagen (uppstallade på box på natten) ? Har aldrig tänkt på att jag hört något om det och det vore ju inte jättekul om man åkte på en anmärkning på något som man sätter dit för att ge de lite extra lyx.
Någon som vet vad som gäller ?

Sv: Gäller takhöjdsregler även "väderskydd" i hagen dagtid ?

Jag är ganska säker på att det dumt nog gäller samma höjdregler tyvärr.
De kan ju stegra sig och slå i taket fick jag höra av inspektör...
Ok? Men med reglementsenlig takhöjd skulle mina slå i skallen ändå om de stegrade...
Och vad gör vi med alla grenar i hagen som växer under reglementsenlig höjd? Ska de också bort? :crazy:

Jag har fått för mig att det inte är samma regler, iom att det inte finns regler för att det ska finnas vindskydd, men jag inser att jag inte vet. Har iaf stått i stall med vindskydd vars takhöjd varit lägre, men de kan ju haft tur och kommit undan liksom.

Igentligen, med den logiken så får vi inte ha träd i hagarna, inte heller får vi rida i skogen, för tänk om hästen stegrar sig o slår i huvudet?! :angel: :grin:

Började att fundera då jag blev erbjuden en bod som iofs inte hade varit så tokigt att sätta som väderskydd i en vinterhage. Började dock klura på vad gäller takhöjden då den inte har tillräcklig takhöjd för att gälla som stall/ligghall till den storleken av häst men gäller dessa regler även om de har så att säga frivillig tillgång till den dagtid medans de är i hagen (uppstallade på box på natten) ? Har aldrig tänkt på att jag hört något om det och det vore ju inte jättekul om man åkte på en anmärkning på något som man sätter dit för att ge de lite extra lyx.
Någon som vet vad som gäller ?
Takhöjden gäller överallt där hästar vistas, så, ja, takhöjden gäller även i ligghallar/vindskydd. Högt till tak och ljus ligghall är också oftast mer intressant för hästarna att använda än de med lågt i tak.

Takhöjden gäller överallt där hästar vistas, så, ja, takhöjden gäller även i ligghallar/vindskydd. Högt till tak och ljus ligghall är också oftast mer intressant för hästarna att använda än de med lågt i tak.

Har du något belägg för detta påstående??

Flyktdjur är väl aldrig benägna att gå in och gömma sig i en bunker?

Igentligen, med den logiken så får vi inte ha träd i hagarna, inte heller får vi rida i skogen, för tänk om hästen stegrar sig o slår i huvudet?! :angel: :grin:

Som här ?
Han stod där och sov.

nyakameran063.jpg

Rent "krasst" vill jag nog påstå att sätter du ut ett vindskydd räknas de nog oavsett du tar in hästarna på vintern eller inte som en "lösdrift" och kräver då takhöjd enl reglerna.
För inspektörerna går ju på vad de ser, inte det du säger "jo men de går in varje natt" för sen kanske du inte gör så iaf (tänker de) ... Eller säljer gården och helt plötsligt heter det att det även finns lösdrift i hagen ...

Som sagt nu säger inte jag att det är så men inspektörerna kan ju inte veta skillnaden oavsett vad du säger :) Utan ser de en "lösdrift" räknas den som det...

Var i lagtexten belägger du det egentligen ? Det står vad som gäller i takhöjd i stall och vad som gäller i ligghall en ligghall skall de ju logiskt kunna ligga i, har du då bara en hårdgjord yta som botten så säger det sig ju själv att hästarna inte kan ligga där och den får då inte räknas som ligghall och därmed så står det inte ett ord om vad som gäller i lagen vad jag kan hitta.

Vad gäller att använda den så kan jag garantera dig att den häst jag funderade på att sätta den hos hade stått där inne och kikat ut så snart vädret var minsta kallt eller regnigt då den hästen inte vill vara ute alls i sådant väder utan ställer sig vid grinden och gräver så snart han ser en människa när det är sådant väder. Uppfödd på lösdrift där han tydligen alltid gick in så fort det började regna. Så sannolikheten att han inte skulle använda den för att den är lite för låg i taket är obefintlig för övrigt är den väldigt väl tilltagen i storlek för en häst då den tidigare varit inredd som stall med två stora boxar + stallgång så kommer ju inte vara något litet mörkt krypin bara för att den inte är över 2,5 m i takhöjd hästarna har liksom inte riktigt samma syn på det där med takhöjd de har ju inga problem att stå normalt med en betydligt lägre takhöjd än den godkända så länge det inte är extremt lågt.
Tänker man sen logiskt på hur en häst står som står och trycker någonstans för att få skydd mot dåligt väder så står den ju dessutom knappast högrest utan hopsjunken med sänkt huvud och då lär det vara gott om plats uppåt även om takhöjden är för låg för den storleken på häst.

Tar man biten att den inte skulle vara godkänd för att de inte vet att den inte används som ligghall eller att gården skulle bli såld och att den då skulle användas som ligghall så kan de ju aldrig resonera så den är ju fullt godkänd i höjd till ponny tex de måste ju utgå ifrån vad den används till just när de inspekterar inte vad den kan användas till då skulle ju inga stall under 3 meter bli godkända för det finns ju möjlighet att de får för sig att köpa en shire på 2 meter och ställa in där.
Det är ungefär som att vi skulle få anmärkning för att det på gården finns ett gammalt stall som är för lågt i takhöjd till den storlek av hästar vi har och används därför som förråd istället med tänket att de inte vet så skulle man ju logiskt behöva riva denna 1700 tals byggnad för de vet ju aldrig om vi får för oss att sätta in för stora hästar där en dag även om det inte används nu.
Det har dessutom fullt godkänd höjd om vi en dag får för oss att skaffa ponnyer. Så nej en inspektion kan ju aldrig utgå från något annat än användningen just när inspektionen är och inte efter några framtidsscenario om vad det skulle kunna användas till.

Takhöjden gäller överallt där hästar vistas, så, ja, takhöjden gäller även i ligghallar/vindskydd.

Så om jag spänner upp en presenning på säg 230 cm höjd mellan fyra bra placerade träd och använder det som regnskydd på utfodringsplatsen så skulle det vara olagligt ifall hästarna har mankhöjd som kräver högre stalltakhöjd.

Jag har otroligt svårt att tro det. Men med lagar och regler kan man ju aldrig vara helt säker.

Nej jag ska inte säg att jag VET vad som gäller, men jag har väldigt svårt för att tro det skulle gälla en ligghall/vindskjul som du inte använder i den bemärkelsen. Dina hästar står juh i godkänt stall så dom får sina "behov" försedda ändå med torr liggplats med rätt takhöjd osv.

På sommaren gäller ju inte ligghalls reglerna tex (alltså dom behöver inte ha tillgång till det under viss period om året). Skulle man då få riva eventuella vindskjul som står där bara för att?

Varför inte ringa jordbruksverket och fråga vad som gäller?
Eller allra bäst maila för då kan man ju visa det om en inspektion skulle säga annat.

Var i lagtexten belägger du det egentligen ? Det står vad som gäller i takhöjd i stall och vad som gäller i ligghall en ligghall skall de ju logiskt kunna ligga i, har du då bara en hårdgjord yta som botten så säger det sig ju själv att hästarna inte kan ligga där och den får då inte räknas som ligghall och därmed så står det inte ett ord om vad som gäller i lagen vad jag kan hitta.

Vad gäller att använda den så kan jag garantera dig att den häst jag funderade på att sätta den hos hade stått där inne och kikat ut så snart vädret var minsta kallt eller regnigt då den hästen inte vill vara ute alls i sådant väder utan ställer sig vid grinden och gräver så snart han ser en människa när det är sådant väder. Uppfödd på lösdrift där han tydligen alltid gick in så fort det började regna. Så sannolikheten att han inte skulle använda den för att den är lite för låg i taket är obefintlig för övrigt är den väldigt väl tilltagen i storlek för en häst då den tidigare varit inredd som stall med två stora boxar + stallgång så kommer ju inte vara något litet mörkt krypin bara för att den inte är över 2,5 m i takhöjd hästarna har liksom inte riktigt samma syn på det där med takhöjd de har ju inga problem att stå normalt med en betydligt lägre takhöjd än den godkända så länge det inte är extremt lågt.
Tänker man sen logiskt på hur en häst står som står och trycker någonstans för att få skydd mot dåligt väder så står den ju dessutom knappast högrest utan hopsjunken med sänkt huvud och då lär det vara gott om plats uppåt även om takhöjden är för låg för den storleken på häst.

Tar man biten att den inte skulle vara godkänd för att de inte vet att den inte används som ligghall eller att gården skulle bli såld och att den då skulle användas som ligghall så kan de ju aldrig resonera så den är ju fullt godkänd i höjd till ponny tex de måste ju utgå ifrån vad den används till just när de inspekterar inte vad den kan användas till då skulle ju inga stall under 3 meter bli godkända för det finns ju möjlighet att de får för sig att köpa en shire på 2 meter och ställa in där.
Det är ungefär som att vi skulle få anmärkning för att det på gården finns ett gammalt stall som är för lågt i takhöjd till den storlek av hästar vi har och används därför som förråd istället med tänket att de inte vet så skulle man ju logiskt behöva riva denna 1700 tals byggnad för de vet ju aldrig om vi får för oss att sätta in för stora hästar där en dag även om det inte används nu.
Det har dessutom fullt godkänd höjd om vi en dag får för oss att skaffa ponnyer. Så nej en inspektion kan ju aldrig utgå från något annat än användningen just när inspektionen är och inte efter några framtidsscenario om vad det skulle kunna användas till.

stall= byggnad för hållande av djur, enligt sidan 3 i följande författning: http://www.sjv.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000913/DFS_2007-06.pdf Även ligghall är en byggnad där djur hålls = stall. Kan även tolkas så i t ex. 3 kap. 4 § där följande står: I nybyggda stallutrymmen avsedda för stadigvarande hästhållning som tas i bruk efter denna författnings ikraftträdande, ska hästar hållas i box eller ligghall. Enligt 3 ka. 5 § gäller att takhöjden i det utrymme där hästar hålls eller tillfälligt binds ska vara minst 1,5 × mankhöjden, dock lägst 2,2 m. Takhöjden mäts från den nivå hästen står på till takkonstruktionens eller annan byggnadsdetaljs lägsta nivå. Enligt 3 kap. 8 §: Liggytorna ska ge god liggkomfort och vara försedda med strö eller vara konstruerade på ett sätt som ger motsvarande komfort. Liggytorna ska hållas torra och rena.
Strömedel ska vara av lämplig typ och ha god hygienisk kvalitet.

Huruvida individuella hästar kommer välja att använda ligghallen eller ej är upp till hästen, men den ska ha valmöjligheten. Det är där kravet ligger.

Du frågade vad som gällde och jag svarade vad som gällde. Om du inte tror mig får du väl ringa jordbruksverket och fråga då.

Nu kan ju a1agnlju det här. Men jag kan skriva under på att dessutom tillämpas så. Jag har i anslutning till hagen två 'lösdrifter'. Vet inte vad man ska kalla det riktigt, men två utrymmen bredvid varandra, tre väggar (eller tja 3.X vägg och så öppning). Hästarna går ute enbart dagtid och behöver ingen ligghall liknande. Men, de gillar de där utrymmena och står/är gärna där om de får.

Såhär ser den ena ut:
380795_159028680859780_100002579461412_261218_1414787659_n.jpg

Takhöjden var dock för låg. Dvs jag fick inte använda dem. Inspektören höll förvisso med om att iom att hästarna SJÄLV väljer står/vara där, och jag inte har lösdrift osv så är det egentligen 'dumt' att de inte får användas, och risken takhöjden ska innebära ett problem är minimal. Men, de följde helt enkelt inte minimimåtten. Inte ens shettisen som kan stå på bakbenen utan att nudda taket fick vara där, då takhöjden var lägre än minimi.

Nu tyckte för visso inspektören off the record att h*n inte la sig i vilka dörrar jag glömde öppna när hon inte var där.. Dvs h*n insåg just själv att det inte eg spelade roll med det som skilde i takhöjd i det fallet.

Nu gick det dock och lösa så alla blev nöjda, men som sagt, båda fick nedslag.

Sen, en sak till att tänka på är hur många platser man plötsligt har. Om du har X boxar inne, och så 'ligghall/utebox/etc' så även om den bara används dagtid, så kan det anses som du har plats att hysa fler hästar. Och då kan det hela behöva förprövas. Det blev jag varnad för när jag tänkte bygga 'riktig stor lösdrift', att bygger jag den för stor och dessutom inte har hästarna på lösdrift utan inne nattetid (vilket var tanken), så kan det räknas som 3 boxar inna samt lösdrift med plats för X hästar (beroende på storleken på lösdriften). Och nu minns jag inte exakt var gränsen gick, men jag kunde om jag byggde för stor lösdrift gå över gränsen för antal hästar man teoretiskt kan ha, och där bygget kräver förprövning.

Har du något belägg för detta påstående??
Nej, jag har inte jagat rätt på några vetenskapliga belägg för detta, utan det är min erfarenhet helt enkelt efter att ha kontrollerat en stor mängd ligghallar och även pratat med de som har sin djurhållning i dessa ligghallar. Här finns dock ett intressant examensarbete där man har tittat på utnyttjandet av ligghallar, men då har det varit ytan/arean som man tittat på

http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00002037/01/Exjobb-20.pdf

Gränsen går vid 5 hästplatser, och om du vill bygga större, så var inte rädd för det. Om man bara tänker till lite när det gäller ligghallen så finns det sällan något att hänga upp sig på, och om det skulle vara det så är det ju fortfarande bara på ritningsplanet när man förprövar, och då är det inte så knepigt att ändra så att det passar både hästar och människor:)

Nejdå, det var bara sånt som kan vara bra att tänka på. Så man inte bygger för X tusen kronor och sen inser man missat något - som hade påpekats och kunnats undvikas av förprövning. (Vet inte om man får något 'straff' om man inte förprövat?)

Jag frågade ju ang mitt lösdriftsbyggde vid en rutininspektion, just för att få de där 'smarta tipsen och råden' INNAN jag byggt en lösning som sen skulle visat sig vid en annan rutininspektion ha brister. Och det var ju dessutom bra jag gjorde det, då det skulle kräva förprövning (vilket jag inte hade tänkt på annars, då det ju inte var tänkt ha mer än 3 hästar och jag inte ens tänkte på att man ju faktiskt KUNDE ha 6 hästar där då, 3 på lösdrift, 3 på stall).

Men, just för att slippa problem efter är det ju bra veta att en lösdrift kan även om man bara tänkt ha den till sina befintliga t ex 3 hästar göra att det krävs förprövning.

Nu byggde jag ju aldrig klart (byggde och byggde, utrymmet finns men det ska bort ett gammalt golv och dit ett nytt och lite så bara) iom att hela vitsen försvann då jag inte hade hästar lämpade gå ute dygnet om längre.

Sen, en sak till att tänka på är hur många platser man plötsligt har. Om du har X boxar inne, och så 'ligghall/utebox/etc' så även om den bara används dagtid, så kan det anses som du har plats att hysa fler hästar. Och då kan det hela behöva förprövas. Det blev jag varnad för när jag tänkte bygga 'riktig stor lösdrift', att bygger jag den för stor och dessutom inte har hästarna på lösdrift utan inne nattetid (vilket var tanken), så kan det räknas som 3 boxar inna samt lösdrift med plats för X hästar (beroende på storleken på lösdriften). Och nu minns jag inte exakt var gränsen gick, men jag kunde om jag byggde för stor lösdrift gå över gränsen för antal hästar man teoretiskt kan ha, och där bygget kräver förprövning.

Det var de jag försökte få fram i mitt inlägg :) men din svenska var nog bättre än min ;)
Att den räknas som lösdrift oavsett vad den "byggdes" för...

stall= byggnad för hållande av djur, enligt sidan 3 i följande författning: http://www.sjv.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000913/DFS_2007-06.pdf Även ligghall är en byggnad där djur hålls = stall. Kan även tolkas så i t ex. 3 kap. 4 § där följande står: I nybyggda stallutrymmen avsedda för stadigvarande hästhållning som tas i bruk efter denna författnings ikraftträdande, ska hästar hållas i box eller ligghall. Enligt 3 ka. 5 § gäller att takhöjden i det utrymme där hästar hålls eller tillfälligt binds ska vara minst 1,5 × mankhöjden, dock lägst 2,2 m. Takhöjden mäts från den nivå hästen står på till takkonstruktionens eller annan byggnadsdetaljs lägsta nivå. Enligt 3 kap. 8 §: Liggytorna ska ge god liggkomfort och vara försedda med strö eller vara konstruerade på ett sätt som ger motsvarande komfort. Liggytorna ska hållas torra och rena.
Strömedel ska vara av lämplig typ och ha god hygienisk kvalitet.

Huruvida individuella hästar kommer välja att använda ligghallen eller ej är upp till hästen, men den ska ha valmöjligheten. Det är där kravet ligger.

Du frågade vad som gällde och jag svarade vad som gällde. Om du inte tror mig får du väl ringa jordbruksverket och fråga då.

Jag finner ingenting i denna text som ger dig belägg att påstå att ett väder skydd som alltså INTE är en ligghall skulle gå in under denna paragraf, inte heller kommer någon häst att bindas upp där så inte heller på den biten stämmer det in. För att få räknas som ligghall skall ytorna ge god liggkomfort och vara försedda med strö.
Ett väderskydd med hårdgjord yta utan strö är alltså inte godkänd som ligghall och kan därför aldrig räknas som en sådan hur du än vrider och vänder på det och några andra ytor än box och ligghallar eller ställen där hästen binds upp är med andra ord inte överhuvudtaget omnämnda i lagen.
Det är stor skillnad på tyckande och vad det faktiskt står i lagen som du nu gjort ett utdrag från. Inte heller är ett väderskydd som inte är godkänd som ligghall något som räknas som att antal hästplatser utökas då detta som sagt inte är godkänt som box eller ligghall.
Om det inte finns något annat i lagtexten som du inte kopierat in här så finns det alltså inget lagligt belägg alls för att ett väderskydd utan strö med hårdgjort golv skulle vara reglerat vad gäller mått av lagen och det hade aldrig hållit för en rättslig prövning att förbjuda användande av en sådan då lagstöd uppenbarligen totalt saknas.
Där hästar hålls hänvisar till box eller lösdrift samt den plats där hästen binds upp. Om det hade gällt överallt där hästen befinner sig hade inte det funnits en specificering angånde där de binds upp. Då hade det kort och gott stått att hästar får inte befinna sig i byggnad lägre än den godkända höjden och inget annat. Som lagen är skriven är det faktiskt uppenbart att du tom får ha för låga stallgångar så länge inte hästen binds upp där något som varit uppe till diskussion vet jag bla i ett stall jag känner till som har nersänkta boxar men där stallgången inte är så hög och helt klart finns alltså inte lagstöd för att anmärka på det så länge de inte binder upp hästarna där.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Jag bor i en del av Sverige där stora hagytor inte är jätte vanligt. Min dröm är såklart en stor och lerfri hage med skog, backar och...
2
Svar
37
· Visningar
3 507
Senast: Efwa
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 548
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Det finns en gård här i närheten som jag brukar rida förbi ibland, dock har jag inte ridit där under vintern för det har varit för...
Svar
16
· Visningar
2 456
Senast: kol
·
V
Ekonomi & Juridik igår knackade det på vår ytterdörr och det står två tjejer som presenterar sig som djurskydds inspektörer från länstyrelsen. det...
Svar
19
· Visningar
3 225
Senast: stjarnfrugt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka